Tom Coronel heeft enorm genoten van de Grand Prix in Brazilië. De camera's volgden Max Verstappen bijna constant en dat bleek een goede keuze te zijn: de wereldkampioen zette een uitzonderlijk optreden neer, al citeert Coronel liever Gianpiero Lambiase. De analist van Viaplay heeft, met een knipoog, dan ook nog wel advies voor Red Bull Racing voor de toekomst.
Verstappen vreesde voor de start van de race dat hij met een lastig bestuurbare auto vanuit de pitstraat zou moeten vechten voor een plekje bij de eerste tien. Zijn situatie werd er niet beter op toen hij in de tweede ronde onder groene vlag al een lekke band opliep, maar tegen die tijd had de Red Bull-coureur wel al door dat zijn auto veel beter aanvoelde, al was hij niet tevreden over de harde banden.
Herhaling van 2024
Op de mediumbanden ging het veel beter en na twee stints op de C3-banden kreeg Verstappen zelfs de leiding in handen. Uiteindelijk kwam hij na een derde pitstop als derde over de finishstreep. 'Zonder de regen is dit insane', zo citeert Coronel onbewust Gianpiero Lambiase uit Mexico. 'Hij zat maar drie tienden achter P2 en tien seconden achter de winnaar. Hoe dan?' roept de coureur uit bij Viaplay.
Coronel weet wel waarom Verstappen zo sterk voor de dag kwam. 'Je moet hem altijd een beetje krenken. Als dat lukt, komt altijd die extra bite eruit', lacht de analist. Dat gebeurde in 2024 ook, toen Verstappen gefrustreerd aan een gedenkwaardige inhaalrace begon. In 2025 eindigde hij wederom op het podium. 'Hij heeft weer gedaan wat we niet hadden verwacht. Insane! Ik zou zeggen dat hij altijd in de pitstraat moet starten', grijnst Coronel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris versus Verstappen
'Norris was oppermachtig', zegt Coronel over de racewinnaar. 'Je ziet dat hij de laatste vier races heel sterk bezig is. Je ziet ook dat hij zich niet meer gek laat maken door mensen. Vorig jaar begon hij te wankelen, maar nu zit hij er heel sterk in. Daar heeft hij dus van geleerd.' Twaalf maanden geleden was Brazilië ook bepalend in de titelstrijd. Toen zag Norris zijn kansen in rook opgaan. Nu lijkt Verstappen juist op een te grote achterstand te staan.
Verstappen staat inmiddels 49 punten achter de McLaren-coureur. 'Het gaat niet de goede kant op. De leider in het kampioenschap loopt weg (van Verstappen, red.)', baalt Coronel, die een groot verschil ziet met enkele weekenden geleden. 'Het was mooi dat de McLaren-coureurs elkaar afwisselden, zodat Max van die achterstand kon snoepen. Nu zie je wel dat Norris een groot gat heeft geslagen, helaas. De tweede plek is wel nog in zicht.' De achterstand op Oscar Piastri bedraagt nog maar 25 punten.
'Hoe heb je dit nu weer geflikt?
Coronel twijfelt of Red Bull de juiste keuze maakte bij de derde pitstop. 'Hij had zo'n veertien ronden te gaan en een voorsprong van zeven seconden. Hij had dus een halve seconde per ronde, maar ze waren bang dat die banden opeens zouden inkakken', analyseert Coronel. Red Bull stapte nog over op de zachte banden, maar Verstappen wist daarmee alleen nog George Russell in te halen.
Norris won de race dus, maar gaf wel toe dat zijn voorsprong tegenviel. 'McLaren houdt maar één coureur in de gaten. Als diegene in de pitstraat start, denk je dat je geen last van hem gaat krijgen', reageert Coronel. 'Als je dan op het podium naast je kijkt, denk je wel: huh, wat doe jij hier? Hoe heb je dit nu weer geflikt? Je kunt Max echt nooit onderschatten.' Hoewel Verstappen op een flinke achterstand staat, heeft hij in Brazilië wederom bewezen dat hij nooit uitgevlakt mag worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coronel baalt er wel van dat Verstappen nipt tekortkwam op de tweede plek. 'We hadden nog twee rondjes nodig, want je zag toch dat Antonelli een beetje in paniek begon te raken door dat foutje. Dat had helemaal niet gehoeven.' Verstappen eindigde drie tienden achter de Mercedes-coureur, al leek Toto Wolff dat gemist te hebben.
Antonelli maakte in de slotronde nog een fout, waardoor Verstappen wellicht zelfs maar enkele meters tekortkwam om tweede te worden. Coronel snapt wel dat de debutant het lastig had. 'Het gaat erom wie er achter je zit. Het probleem is dat Max Verstappen in je spiegels zit. Je weet dat hij hem gewoon ertussen gooit. Geef hem een grassprietje, en dan duwt Max hem nog aan de kant. Dat is het probleem. Max heeft gewoon de naam dat hij dan maar met zijn tweeën er vanaf gaat, all-in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties