Max Verstappen kende tot en met 2020 niet veel geluk in Italië, maar sindsdien is hij nauwelijks te verslaan in het thuisland van Ferrari. Zelfs in een dominant jaar van McLaren greep Verstappen beide overwinningen in Italië. Peter Windsor legt uit waarom het talent van Verstappen in Monza werd uitvergroot en geeft aan wat de wereldkampioen in een McLaren had kunnen doen.
Verstappen had in zijn eerste acht Grands Prix in Italië weinig reden om te juichen. Monza leverde in de eerste zes bezoeken nooit meer op dan een vijfde plek, en in 2020 viel Verstappen zelfs in alle Italiaanse races uit: in Monza hield de motor het voor gezien, in Imola kreeg hij een klapband, en in Mugello was hij het slachtoffer van een startcrash, nadat hij in de eerste meters ook alweer technische problemen had.
Talent betaalt zich uit in Monza
Sindsdien is het tij gekeerd. Verstappen zegevierde in 2021 in Imola, en is sindsdien ongeslagen in de geboortestad van Formule 1-CEO Stefano Domenicali. Naast die vier overwinningsbokalen uit Imola heeft Verstappen ook in Monza inmiddels al drie keer de hoofdprijs mogen ophalen. 'Monza is een geweldig circuit, want alle kleine foutjes worden uitvergroot', vertelt Windsor op het YouTube-kanaal van Cameron CC.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Je hebt ook veel snelle en middelsnelle bochten', voegt de analist tevreden toe. 'Op veel Mickey Mouse-baantjes kun je je wel een foutje veroorloven, maar als jij in de eerste Lesmo-bocht een beetje wijd gaat, betaal je daar de rest van de ronde de prijs voor. Dat lijdt geen twijfel.' Veel coureurs hadden het in de vrije trainingen en kwalificatie dan ook lastig en maakten veel fouten.
'Monza is daardoor een circuit waarop je veel verschil kunt maken met de manier waarop je de auto belast bij het ingaan en uitkomen van een bocht', meent de 73-jarige. 'Max zorgt er altijd voor dat de auto vrij licht aanvoelt. Hij zorgt ervoor dat hij geen grote momenten van overstuur heeft, en als hij op het gas gaat, zie je dat de auto volledig in balans is. Je ziet bij Max nooit een conflict tussen zijwaartse krachten en longitudinale krachten.'
Verstappen in zijn nirvana
Windsor legt uit waarom Verstappen in Noord-Italië extra sterk voor de dag kwam. 'Als je met minder downforce rijdt, vergroot dat het talent van Max alleen maar uit. Alle anderen zijn het gewend om met wat meer downforce te rijden dan ze nodig hebben, zodat ze beter om kunnen gaan met onderstuur of overstuur. Max heeft dat niet nodig. Hij weet vaak om te gaan met de problemen die hij heeft.'
'In Monza voelen alle auto's licht aan, en dan is Max in zijn nirvana', aldus Windsor, die daarmee aangeeft dat Verstappen zijn talent op dat soort momenten goed kan etaleren. 'Dit is wat Max altijd doet. Hij rijdt altijd met een auto die licht aanvoelt, en houdt ze altijd prachtig in balans.' Verstappen gebruikt deze aanpak al het hele seizoen, om zo toch vooraan mee te kunnen doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat zorgt er ook voor dat het zo makkelijk oogt voor toeschouwers', voegt Windsor toe, die uitlegt dat Verstappen zelfs met een lastig bestuurbare Red Bull zeer vloeiend rijdt. 'Mensen roepen dan dat Verstappen een snelle auto had. Misschien kwam het over alsof het makkelijk was, maar geloof me als ik zeg dat het niet makkelijk was.'
Windsor denkt dan ook niet dat Verstappen de snelste auto had. 'Ik kan alleen maar zeggen, dat als je Max in een McLaren zet, dat hij nog sneller was geweest. Als je Oscar Piastri of Lando Norris in de Red Bull had gezet, hadden ze misschien gereden waar Charles Leclerc was', zo verwijst hij naar de Ferrari-coureur.
Verstappen à la Clark
'Yuki Tsunoda werd bijna op een rondje gezet', zo gebruikt Windsor de tweede coureur om de achterstand van Red Bull aan te duiden. 'Bij de finishvlag zette Verstappen zijn teamgenoot bijna op een ronde achterstand, in Monza', zo benadrukt Windsor dat het Italiaanse circuit niet veel bochten heeft. 'Dit doet me denken aan Jim Clark, die dit in 1967 deed. Verstappen is een ronde sneller dan zijn teamgenoot! Tsunoda is echt zo traag niet! Hij heeft hier in de Formule 3 nog gewonnen. Hij is echt wel oké, maar hij had een ronde achterstand', zegt Windsor met een overslaande stem.
'Het was ook nog een snelle en korte race', weet Windsor. Sterker nog, met één uur en dertien minuten was dit de Grand Prix met de hoogste gemiddelde snelheid ooit. 'Er was dus niet veel tijd voor Max om een ronde op zijn teamgenoot uit te lopen, en toch deed hij dat. Dit is belachelijk, een hele ronde!' Omgerekend was het verschil anderhalve seconde per ronde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties