Voor Max Verstappen en Red Bull Racing was het Hongaarse Grand Prix-weekend er één om snel te vergeten. Het team probeerde van alles, maar slaagde er niet in om de problemen met de RB21 op te lossen en dat resulteerde op zondag dan ook in een teleurstellende race. Teambaas Laurent Mekies bood zijn excuses aan na het mislukte raceweekend en dat vinden de Ziggo-analisten een goede ontwikkeling. Rick Winkelman en Olav Mol zien daarnaast nog een belangrijk voordeel van Mekies.
Met de sprintzege in België had de start van Mekies als Red Bull-teambaas niet beter kunnen verlopen, maar een week later werd de 48-jarige Fransman geconfronteerd met de andere kant van het spectrum. De formatie uit Milton Keynes beleefde in Hongarije één van zijn slechtste weekends van het seizoen en scoorde uiteindelijk dankzij de negende plek van Verstappen nog net twee punten.
Vanaf de allereerste meters in de eerste vrije training liep het al niet bij de Oostenrijkse renstal. Zowel Verstappen als teamgenoot Yuki Tsunoda klaagde het hele weekend over een gebrek aan grip. Red Bull probeerde van alles, maar niets werkte. Na afloop van het teleurstellend verlopen raceweekend op de Hungaroring verontschuldigde Mekies zich dan ook richting zijn coureurs. Dat vindt voormalig pitreporter Jack Plooij een goede zaak. 'Ik vind dat heel goed, want ze moeten die zomerstop in', begint hij in Race Café De Stamtafel.
Belangrijk voordeel van Mekies
Plooij ziet het vooral als een manier om vooral het positivisme vast te houden, terwijl Winkelman nog iets anders opvalt aan de Fransman. 'Hij is ook engineer. Nu ze in een dal zitten, komt het juist heel goed uit dat hij daar zit', ziet Winkelman een groot voordeel van Mekies. Mol sluit zich daar volledig bij aan. 'Hij (Mekies, red.) voelt het ook, waar (Christian, red.) Horner dat niet voelde. Horner keek eigenlijk naar de uitslag en zei dan: het is niet goed gegaan. Mekies weet gewoon veel meer aan de achterkant.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk dat ze in positieve zin een extra engineer hebben, die op dat gebied net even wat mee kan denken aan de pitmuur', aldus Mol. Winkelman neemt vervolgens weer over. 'Horner kon de peptalk geven en Mekies kan de peptalk plus de inhoudelijke informatie op het gebied van engineering geven. En nu is dat heel belangrijk', stelt Winkelman. Jan Lammers ziet dit echter niet per definitie als een voordeel.
'Dat hoeft ook niet altijd tot een oplossing te leiden, hè! Soms leidt het juist ook tot meer discussie', stelt de oud-winnaar van de 24 uur van Le Mans. 'Het is een beetje het klassieke verhaal. Als je één horloge hebt, dan weet je hoe laat het is. En als je er twee hebt, weet je het nooit zeker', doelt Lammers erop dat de horloges verschillende tijden aan kunnen geven. 'Soms is een discussie vervelender dan wat je ermee wil bereiken. Er zijn dan wel meer meningen en in hoeverre reageert een team daar op', verklaart Lammers waarom de kennis van Mekies niet per definitie tot iets positiefs hoeft te leiden.
Waché
Lammers stelt dat er ook tijd nodig is voor iedereen om aan elkaar en aan de nieuwe situatie te wennen. Plooij is echter wel van mening dat technisch directeur Pierre Waché nu wel moet gaan leveren. 'In ieder geval ligt Waché nu behoorlijk onder druk. Hij moet nu echt iets met die auto, hij moet nu echt met iets gaan komen. Hij heeft denk ik wel een paar lastige weken', sluit Plooij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties