Ferrari en McLaren lijken een soortgelijke aanpak gehanteerd te hebben in de enige vrije training voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Red Bull Racing en Mercedes bewandelden een andere route, waarbij Red Bull de zwakste tijden van de topteams laat noteren. De patronen in de racesimulaties zijn echter wél veelbelovend voor Max Verstappen.
In een sprintweekend hebben de teams maar één uur de tijd om zich voor te bereiden op twee kwalificaties en twee races. Dat zorgt ervoor dat de coureurs niet genoeg tijd hebben om hun normale trainingsprogramma uit te voeren en in Austin kwamen ze verder onder druk te staan door een rode vlag, die veroorzaakt werd door een onderdeel dat van de Aston Martin van Lance Stroll vloog.
McLaren wil Verstappen op zijn sterke punt verslaan
Na het hervatten van de sessie viel op dat de topteams verschillende programma's uitvoerden. Terwijl de coureurs van Red Bull en Mercedes langere stints reden, ging men bij McLaren en Ferrari vrolijk verder met de performance runs, in de jacht op snelle rondetijden. Lando Norris en Oscar Piastri gebruikten die periode zelfs om zich op te werken in de pikorde.
Na hun snelle ronden reden Norris, Piastri, en beide Ferrari-coureurs nog enkele ronden in een korte racesimulatie. Zij gingen tussendoor niet naar binnen om brandstof te tanken en reden hun zeer korte long runs dus met een behoorlijk lichte auto. Piastri was daarin totaal niet constant, maar Norris, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc lieten zeer vergelijkbare tijden zien. Alle coureurs uit dit kwartet hadden moeite om hun tijden vast te houden, behalve Hamilton, die slechts twee ronden reed.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Het lijkt er dus op dat McLaren en Ferrari minder aandacht vestigen op de race en meer op de kwalificaties. Dat valt te begrijpen, omdat beide teams juist op deze punten kwetsbaar zijn geweest. McLaren is doorgaans nagenoeg onverslaanbaar als een van beide heren de leiding in handen heeft na de openingsronde, maar daar is het team al een tijdje niet meer in geslaagd. Verstappen pakte in Monza en Bakoe poleposition, en George Russell deed dat in Singapore. Door zich op de kwalificaties te richten, hoopt McLaren Verstappen op zijn sterke punt af te troeven.
Bandenmanagement
Red Bull en Mercedes kwamen na de rode vlag wel meteen naar buiten voor hun long runs. Zij reden meer ronden en deden dit duidelijk ook met meer brandstof, aangezien zij hun runs niet combineerden met snelle ronden. Russell is daarbij duidelijk sneller dan Verstappen, maar vermoedelijk is er ook sprake van een onderling verschil in brandstof. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat de Mercedes-coureur meer dan een seconde per ronde sneller is dan Verstappen.
Verstappen is uit dit kwartet wel de enige coureur die het voor elkaar krijgt om aan het einde van zijn stint steeds sneller te rijden. Het bandenmanagement bij Red Bull lijkt dus goed te zijn, en dat is een belangrijke factor in beide races. Hoewel er dus weinig te zeggen valt van de onderlinge snelheidsverschillen, lijkt Red Bull goed om te gaan met de hitte in Austin. Als je dat koppelt aan een goede prestatie in de kwalificatie is er alsnog reden voor vertrouwen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Welke banden kiezen de coureurs?
Bandensets zijn schaars in sprintweekenden. De coureurs krijgen slechts twaalf sets Pirelli-banden, één set minder dan in normale raceweekenden. Daarmee moeten ze een vrije training, twee kwalificaties, en twee races overleven. De coureurs kozen in VT1 unaniem voor een lange stint op de harde banden. Dat is veelzeggend, aangezien ze nu nog maar één set van de C1-banden overhouden.
Dat betekent meteen dat de bandenkeuze voor de sprintrace al gemaakt is: de laatste set harde banden wordt voor de race bewaard en de zachte banden zijn té zacht. Het gevolg is dat nagenoeg iedereen voor de mediumbanden zal kiezen. In de eerste twee delen van de sprintkwalificatie worden de coureurs ook verplicht om de mediumbanden te gebruiken. Dat betekent dat er voor de race nog één set van de mediumbanden overblijft.
In de Grand Prix hebben de coureurs dus twee realistische keuzes: een éénstopper op mediums en harde banden, of een tweestopper om de harde banden te vermijden. Ze hebben bij een tweestopper echter nog maar één set mediumbanden als ze SQ2 op vrijdagavond halen én ze mediumbanden gebruiken in de sprintrace. Bij een tweestopper zouden veel topcoureurs dus gedwongen worden om twee stints op de zachte banden te rijden.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties