oscar-piastri-mclaren-gp-singapore-2025-zondag Column
Column

Leiding McLaren lijkt titelstrijd te beïnvloeden, 'ongewilde' Piastri liep grotere voorsprong mis

oscar-piastri-mclaren-gp-singapore-2025-zondag

Oscar Piastri is nog altijd de leider van het wereldkampioenschap. De Australiër beleeft een paar mindere weken, maar is nog altijd de favoriet om de grootste trofee van het jaar mee naar huis te nemen. Fans van Piastri vinden wel dat hun favoriete coureur regelmatig wordt tegengewerkt door zijn eigen team, en de cijfers lijken dat te bewijzen.

Dat Piastri een enorm talent en een winnaar was, wisten we al een tijdje. De coureur uit Melbourne won in twee jaar tijd zowel de Formule 3-titel, als de Formule 2-titel. Desondanks moest de Alpine-junior wel pas op de plaats maken, in 2022 was er bij het Franse team geen racezitje beschikbaar en dus moest Piastri een jaar vanaf de zijlijn meekijken.

Halverwege dat jaar werd bekend dat de Australiër vanaf 2023 voor McLaren zou gaan rijden. Daar kwam nog het nodige juridische geweld bij kijken, Alpine vond namelijk dat er sprake was van contractbreuk en dat hij gewoon bij hen zou rijden in 2023. Piastri en McLaren wisten die rechtszaak te winnen en dat heeft beide partijen tot dusverre geen windeieren gelegd. Al lijkt een nieuwe rechtszaak saillante details prijs te geven over het vertrouwen vanuit het team.

Palou gooit feiten op tafel

McLaren, en in het bijzonder Zak Brown, zijn terechtgekomen in een nieuwe juridische strijd. Ditmaal is de Spanjaard Álex Palou de tegenstander van het papaja-team. Het team heeft Palou aangeklaagd op verdenking van contractbreuk. De Spanjaard had het vertrouwen in McLaren verloren, nadat het team hem geen Formule 1-toekomst kon bieden.

In zijn getuigenverklaring vertelde de IndyCar-coureur dat Brown tijdens een gesprek met hem had aangegeven dat het contracteren van Piastri niet zijn keuze was, maar die van toenmalig teambaas Andreas Seidl. Aan het begin van 2023 werd Seidl vervangen door Andrea Stella en zo werd het team geleid door twee mensen die niks te maken hadden met het aantrekken van Piastri, terwijl Brown wel vertrouwen had uitgesproken naar Palou. Misschien is het dan ook niet zo'n hele gekke gedachte om te denken dat Piastri niet gewild is bij McLaren.

Piastri vaak het slachtoffer

We hebben het al vaker gezien dit jaar, McLaren, dat lijkt te handelen onder het mom van de 'papaya rules'. Die regels zijn volgens Stella fictief en betekenen vooral dat het team 'eerlijk' en 'rechtvaardig' racet. Het meest recente voorbeeld was in Monza. Daar had Lando Norris een slechte stop en werd Piastri gevraagd zijn teamgenoot weer voorbij te laten. Een bizarre vraag aan een coureur die het kampioenschap leidt en zijn grootste concurrent moet laten passeren. Toch luisterde Piastri naar het team, zoals hij wel vaker doet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

41-sunday-monza-2025
Piastri moest zijn ergernis verbergen op het podium in Monza.

Piastri staat dan misschien wel bovenaan in het kampioenschap, maar we moeten niet vergeten dat de Australiër pas bezig is aan zijn derde seizoen in de Formule 1. Tot nu toe heeft Piastri pas 64 races verreden, allemaal voor het team van McLaren. Van die 64 races, was Piastri in minstens vijftien races het kind van de rekening, dat is bijna een kwart van al zijn races. Er moet wel een kanttekening bijgezet worden, vorig jaar was Norris nog in gevecht met Verstappen en was het dus niet gek dat hij bevoordeeld werd.

Maar is het dan alleen Piastri die nadeel ondervindt van de teamorders van McLaren? Zeker niet, maar wel een stuk meer dan Norris. Iedereen herinnert zich de eerste overwinning van Piastri nog wel in Hongarije. Door een undercut was Norris voor zijn teamgenoot terecht gekomen en hij werd gevraagd deze terug te geven. Verder bleef het vaak akelig stil op de radio van de Brit.

Piastri had al bijna kampioen kunnen zijn

Het was op Monza dus zeker niet de eerste keer dat Piastri van het gas af moest voor zijn teamgenoot. Alleen in 2025 al was dit de vijfde keer dat hij de dupe was van de papaya rules. Ook in Australië, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Hongarije werd hij aangesproken door het team. Ook in Singapore klaagde Piastri over de papaja-regels, maar het team en de stewards zagen niets in de botsing tussen de teamgenoten.

In Italië kostte het de Australiër uiteindelijk netto zes punten, Norris pakte namelijk drie punten 'af' van Piastri. Het waren dit jaar wel steeds verschillende aanleidingen voor de teamorders, we zetten ze op een rijtje en wat het Piastri heeft gekost.

In Australië reed Piastri op de tweede plaats, vlak achter teamgenoot Norris. Het team vroeg hem om niet aan te vallen en op zijn positie te blijven. Later in de race ging het regenen en spinde hij na een inschattingsfout van Norris en hemzelf het gras op waardoor hij negende werd. Het is moeilijk te zeggen of Piastri zijn teamgenoot had ingehaald, maar hij leek de snelheid te hebben, en of hij dan niet gespind was, blijft de vraag. De tweede plek leek zeker haalbaar, en dus 'verloor' hij al in de eerste race zestien punten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri lando norris mclaren gp australie zondag 2025
De teamorders voor Piastri begonnen al in de eerste race van het jaar.

In Oostenrijk was Piastri in een fel gevecht om de leiding verwikkeld met zijn teamgenoot, hij reed bijna beide rijders van de baan. Het team vroeg hem vervolgens om het allemaal veilig te houden. Wellicht had hij anders Norris wel gepasseerd en daarmee netto veertien punten gewonnen.

In Groot-Brittannië werd Piastri bestraft voor een onveilige herstart. Hij vroeg vervolgens om de eerste plek terug te krijgen 'als het team de straf ook oneerlijk vond'. Het bericht was aan dovemansoren besteed en de Australiër stond pisnijdig op het podium, achter zijn teamgenoot. Wederom scheelde dat veertien punten in het kampioenschap.

In Hongarije, een circuit waar inhalen lastig is, leek Piastri op weg naar de overwinning. Dat leek zo, tot McLaren besloot Piastri voor een tweede keer binnen te halen. Norris bleef buiten en tegen de tijd dat Piastri weer aangesloten was, waren zijn eigen banden ook al te erg versleten om de Brit in te halen. Nogmaals veertien netto-punten waar hij gedag tegen kon zeggen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag kwalificatie mclaren lando norris oscar piastri 2
Piastri had al een veel grotere voorsprong moeten hebben op Norris en Verstappen.

Al met al hebben al deze incidenten ervoor gezorgd dat de voorsprong 22 punten is na 18 races. Piastri staat nu op een puntenaantal van 336, maar als we zijn 'onterecht verloren' punten er bij optellen komt hij op 375 punten terecht. Norris verliest logischerwijs een aantal punten en zou uitkomen op 290 punten, twintig meer dan Max Verstappen, die in Australië drie punten minder zou hebben verdiend.

Een simpele rekensom leert ons dat het gat 'eigenlijk' 85. punten had moeten zijn, maar dat de beslissingen van de pitmuur het kampioenschap spannend houden. Het lijkt er dus op dat er wel iets voor te zeggen is als men beweert dat McLaren liever Norris als wereldkampioen ziet. Immers is de Brit hét gezicht van McLaren. Dat de leiding van McLaren minder graag Piastri als wereldkampioen ziet, lijkt ook steeds minder vergezocht. Begin dit jaar verlengde Piastri zijn contract tot en met 2028, maar of hij dat contract uitdient lijkt met de dag minder waarschijnlijk.

Poll

Wordt Piastri benadeeld door McLaren?

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws