Max Verstappen blaast vandaag 28 kaarsjes uit en heeft op die jonge leeftijd al een behoorlijk lijstje aan fantastische prestaties. Vier wereldkampioenschappen, 67 zeges, 46 polepositions, zes Grand Slams en inmiddels ook al één GT3-zege. Verstappens toewijding en passie lijken elk jaar een nieuwe hoogte te bereiken. Wanneer je denkt dat hij niet meer kan geven, trapt hij het gaspedaal nog iets harder in. Een ode aan Verstappen.
Na de zomerstop heeft Verstappen elk weekend in een raceauto gezeten. In Zandvoort pakte hij P2, in Monza de pole en de zege, daarna behaalde hij zijn Nordschleife-licentie in een Porsche Cayman GT4 CS, een weekend daarop gaf hij iedereen rijles in de straten van Bakoe, om vervolgens P3 te kwalificeren op de Nordschleife en zijn eerste GT3-race te winnen, in samenwerking met Verstappen.com Racing-coureur Chris Lulham.
Lees ook
Blog NLS9 | Nordschleife-paddock lachte bijna van ongeloof: 'Verstappen is 24 seconden sneller!'
De loftrompet was oorverdovend, en meer dan terecht. In de paddock vraagt men af of er iemand meer van racen houdt dan de Nederlander. Ik heb het al vaker geschreven: als je in de Dikke van Dale naar de definitie van 'racegek' zoekt, staat er slechts een foto van Verstappen achter, want er zijn waarschijnlijk geen woorden die uit kunnen drukken hoeveel racebloed door zijn aderen stroomt. Waar andere coureurs een vrij weekend nodig hebben, zit Verstappen wéér achter het stuur.
Had hij dit ook gedaan als hij voor een kampioenschap aan het strijden was? Mathematisch gezien doet hij nog mee voor de titel van 2025, dus dan heb je je antwoord eigenlijk al. Voor de fans en anderen in de paddock waren Verstappens GT-uitstapjes een lange tijd 'slechts een idee', waarvan misschien de helft ook nog dacht dat hij het niet tijdens zijn F1-carrière zou doen. Zijn twee races op de Nordschleife bewezen dat we eigenlijk geen idee hebben hoeveel van zijn capaciteiten hij nog over heeft (als in: de lat kan nog veel, veel hoger, en dat bewijst hij telkens weer).
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Grappige comments na GT3-race
Wat ik grappig vind is dat het voor sommigen lastig is om te bevatten hoeveel Verstappen in zijn mars heeft. Kritische opmerkingen op X luidden dan ook dat 'het logisch was dat hij de NLS9 won, want het was een zwak deelnemersveld'. Een deelnemersveld met Frank 'Mr. Nordschleife' Stippler, GT-expert Jann Mardenborough, Le Mans-winnaar Fabio Scherer en meer namen die heel wat meer uren op de Nordschleife hebben gereden, vind ik niet bepaald een zwak veld.
Het is sowieso makkelijk om vanachter je toetsenbord te oordelen dat een deelnemersveld 'zwak' is. Tuurlijk waren de Kevin Estres, Laurens Vanthoors en Thomas Preinings er niet, maar als je zo instapt en wegrijdt als Verstappen, zegt dat heel wat over zijn vaardigheden als allround coureur. De druk in de GT-wereld wordt opgevoerd nu Verstappen om de hoek komt kijken, en het is prachtig om te zien hoe de rijders in die kampioenschappen hem verwelkomen.
Het is een eer, een voorrecht, om Verstappen, die ons rood-wit-blauw vertegenwoordigt, zo te zien genieten van autosport. De mooie klassementen zoals de Nürburgring Langstrecken-Serie, de GT World Challenge en de DTM krijgen misschien nu pas eindelijk de aandacht die ze altijd al hebben verdiend. Het GT-veld hoopt dat Verstappen nog vaker 'komt buitenspelen'. Vanthoor heeft zijn hoop al uitgesproken over het perfecte trio op de Grello Porsche 911 GT3 van Manthey:
'Haters' zijn fans geworden
Soms gaan er ook echt grappige, sarcastische dingen rond op de socials. Zo las ik na de Grand Prix van Italië, waar zelfs de tifosi voor Verstappen aan het juichen waren: he needs new haters, because the old ones have become his fans. Aan de ene kant is het jammer dat hij van sommigen nu pas het respect krijgt dat hij verdient, omdat zijn F1-zeges dit jaar pure magie zijn. Die zeges van hem zijn altijd al pure magie geweest, maar sommigen komen daar nu pas achter. Iets met beter laat dan nooit.
Verstappen hoeft zich in de Formule 1 niet meer te bewijzen. Hij heeft de koningsklasse in principe uitgespeeld met vier kampioenschappen en een behoorlijk lijstje aan records. Hij klopt op de deur van andere kampioenschappen om zichzelf uit te dagen. Het is toch bijna te gek voor woorden: zal hij de Formule 1 inmiddels saai vinden? Ik geef hem geen ongelijk. De passie om te winnen, nog meer titels te behalen, zal er denk ik altijd zijn, maar races als Le Mans, de 24 uur van Spa en Nürburgring, Daytona, op je naam schrijven... Dat is heel gaaf.
Ik vind het zo spannend om dit pad van Verstappen te volgen. Hij zal ongetwijfeld samen met zijn rijders, Thierry Vermeulen, Chris Lulham en Harry King, een formatie willen vormen om zijn eigen raceteam in te schrijven bij die klassiekers, maar wat zou het supervet zijn als hij een formatie vormt met GT-giganten als Kevin Estre, Raffaele Marcielo, Jules Gounon, en ga zo maar door. En wat zou het tof zijn om hem in een Nederlandse formatie te zien met Vermeulen en rijders als Huub van Eijndhoven, Loek Hartog of Colin Caresani.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Autosportwereld moet hem koesteren
Vorig jaar vond Verstappens verjaardag plaats voorafgaand aan al het gedoe in Singapore. Daar kreeg hij een taakstraf omdat hij 'f*cked' zei in de persconferentie. Rond deze tijd vorig jaar had de viervoudig wereldkampioen het idee dat hij niet alleen in gevecht was met Lando Norris, maar ook met de stewards en de Britse verslaggevers die niet konden toegeven dat we getuigen waren van een heel bijzonder titeljaar van Verstappen.
De Formule 1, als kampioenschap, als organisatie, heeft hopelijk een beetje doorgekregen dat ze een rijder als Verstappen wel wat meer mogen koesteren, want hij gaat nu al andere kampioenschappen uitproberen. De kans dat hij de Formule 1 gedag zegt, wordt in principe met de dag groter. Verstappen heeft de Formule 1 al naar zijn hand gezet, en gaat dat nu ook doen in de GT-wereld, en in de toekomst hopelijk ook de Hypercar-wereld.
Andere grote namen, Schumacher, Hamilton, Prost, Senna, hebben veel invloed gehad op de Formule 1, haar geschiedenis en toekomst, maar noem naast Verstappen maar eens één coureur op die niet alleen de koningsklasse naar zijn hand heeft gezet, maar de complete autosportwereld. En dat op 28-jarige leeftijd. Verstappens plafond is nog lang niet bereikt, en het is een privilege om dit te mogen aanschouwen.
Tot zover mijn kontkruiperij (mag ik dat zeggen zonder vijfsecondenstraf?), want dit weekend willen we Verstappen natuurlijk weer vooraan zien rijden. Dan mogen we volgens Helmut Marko pas echt gaan dromen van titel nummer vijf. Veel raceplezier alvast!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties