Boordradio's vrijdag GP Miami | Verstappen niet tevreden, toch poleposition: 'Lol! Wat deed de rest dan?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's vrijdag GP Miami | Verstappen niet tevreden, toch poleposition: 'Lol! Wat deed de rest dan?'

Boordradio's vrijdag GP Miami | Verstappen niet tevreden, toch poleposition: 'Lol! Wat deed de rest dan?'

Max Verstappen was nogal verbaasd dat hij de poleposition toch wist te bemachtigen tijdens de sprintkwalificatie van de Grand Prix van Miami. Het zorgde voor weer een leuke boordradio met zijn ingenieur Gianpiero Lambiase. Naast Verstappen hadden nog een aantal coureurs wat melden, dus zet F1Maximaal de leukste boordradio's van de vrijdag in Miami op een rijtje.

De eerste en enige vrije training begon voor Charles Leclerc direct goed, die was gespind op een smal stukje van de baan en zijn auto vervolgens niet omgekeerd kreeg. Het veroorzaakte uiteindelijk een rode vlag omdat de Ferrari-bolide midden op de weg stond. Leclerc probeerde de auto achteruit te rijden om een draai te maken, maar dat lukte ook niet. 'De koppeling werd te heet, daarom werkte de achteruit niet', verklaarde Leclercs engineer. 'Rode vlag, Max, kom naar binnen', klonk de stem van Lambiase in de oren van Verstappen, die op dat moment ook langs Leclerc reed en hem zag staan. De sessie werd dus even onderbroken zodat de auto van Leclerc van de baan kon worden gehaald. Dat was niet bepaald ideaal, aangezien er maar een klein uurtje was om te trainen voorafgaand aan de sprintkwalificatie.

Nadat de Ferrari-bolide weg was gehaald, konden de coureurs weer op pad gaan. 'Het is makkelijk om naar links te draaien, maar rechts is nogal moeilijk', zei Lando Norris. Zijn teamgenoot Oscar Piastri gaf min of meer dezelfde feedback aan de pitmuur. 'Het sturen voelt nogal zwaar', zei de Australiër. 'Zwaar, maar in beide richtingen?' vroeg de pitmuur. 'Het moet goed voelen, maar naar rechts is zwaarder dan naar links. Ik kijk wel even of het lukt voor nu', antwoordde Piastri. Verstappen was ondertussen een tijdje binnen en ging pas later weer de baan op voor wat longruns op de gele band. Lambiase hield hem alleen op de hoogte wie er in de buurt zat en gaf wat dingen door betreffende de afstellingen van de auto. Yuki Tsunoda was een van de rijders die bezig was met een snelle ronde, maar hij werd in de weg gezeten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's vrijdag GP Miami | Verstappen niet tevreden, toch poleposition: 'Lol! Wat deed de rest dan?'
Verstappen tijdens de eerste twee sessies op het Miami International Autodrome. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Fucking dream, man', zei de Japanner geïrriteerd. In het verkeer kwamen Piastri en Valtteri Bottas elkaar ook tegen. In dezelfde sector schoot Alexander Albon rechtdoor, maar hij raakte geen van zijn collega's. De Williams-bolide deed wel wat vreemd naar zijn idee. 'Wat gebeurde er? Blokkeerde de achterkant, of wat?' vroeg de Britse Thai. Waar hij problemen had aan de achterkant, had Verstappen problemen aan de voorkant. 'Op het piekpunt blokkeer ik de voorbanden', zei de Nederlander. 'Ik heb ook totaal geen grip, het voelt alsof ik op eieren rijd.'

Verstappen verbaasd: 'Maat, die ronde was vreselijk'

Amper een paar uur later was het alweer tijd voor de sprintkwalificatie. De Nederlander sloot de vrije training niet als snelste af, maar dat hoefde ook niet, aangezien hij bezig was met de longruns en later met de afstellingen voor de sprintkwalificatie. Twee teams kregen het aan de stok met de Sauber-coureurs in de eerste sessies van de kwalificatie. 'Die Sauber reed echt drie bochten heel erg in de weg', zei Kevin Magnussen. Piastri had zelfs bijna een aanvaring met Bottas, die niet door zijn engineer werd ingelicht dat de McLaren-coureur daar zat. 'Als dat geen penalty is, dan weet ik het ook niet meer', zei de Australiër. 'Dat is echt veel te laat, maat', zei Bottas tegen zijn engineer. De Fin kreeg er inderdaad een penalty voor.

Thuisheld Logan Sargeant had een paarse derde sector, maar verloor veel tijd door een fout. Hij mag de sprintrace vanaf P18 starten. 'Ik ben zo'n dumb fuck!' zei Sargeant, die erg kritisch op zichzelf was. Zijn enige troost is dat zijn teamgenoot ditmaal achter hem zal starten. Verstappen was ook kritisch op zijn ronde in SQ3, die niet helemaal ging zoals gepland. 'Ah, fuck. Ik raakte de achterkant kwijt of zoiets!' zei de Nederlander op de boordradio. 'Ik weet niet of we dit kunnen aanpassen, maar het voelde helemaal shit', zegt Verstappen. 'Dat is P1, Max', antwoordde Lambiase. 'Lol! Wat gebeurde er met de anderen dan? Dit rondje was vreselijk', zei Verstappen. 'Misschien deden ze slechtere aanpassingen dan jij', sloot Lambiase af.

Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws