Max Verstappen debuteerde op 27 september in de GT3-klasse van de Nürburgring Langstrecken-Serie nadat hij eerder dit jaar onofficieel het ronderecord op de Nordschleife verbrak. De Nederlander kan altijd op mooie woorden van goede vriend Gabriel Bortoleto rekenen, die ook nu superlatieven tekortkomt over de zege op de Nürburgring. Hij hoopt dat de toekomst een samenwerking in petto heeft.
'Hij wint in F1, waarom zou hij dan niet winnen in GT3?' zegt Bortoleto als eerst op de mediadag in Singapore. De aanwezige pers vraagt hem vanzelfsprekend of hij Verstappens race op de Nordschleife heeft gevolgd. De tv in de sportschool werd er zelfs voor aangezet. 'Volgens mij heeft hij eerder al het onofficiële record neergezet, dus ik verwachtte dat hij goed zou presteren in de race, en dat deed hij', concludeert Bortoleto, die nooit twijfelde aan Verstappen.
De Braziliaan vindt dat teamgenoot Chris Lulham ook lof verdient. Verstappen bouwde een grote voorsprong op, en Lulham wist die tijdens zijn stint te behouden. 'Niet alleen Max, maar ook Chris deed geweldig werk. Hij heeft een ongelooflijke prestatie geleverd, van de simwereld naar het echte circuit, en wat hij laat zien in de races is zeer indrukwekkend.' Lulham en Thierry Vermeulen wonnen voorafgaand aan de NLS9 de Sprint Cup van de GT World Challenge in de Gold-klasse.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen is er trots op dat Lulham een voorbeeld is van een groot talent dat via de simracinghoek naar de echte baan is gekomen. 'Ik denk dat simracen over tien, vijftien jaar iets zal zijn dat mensen eigenlijk niet meer kunnen overslaan', zegt Bortoleto. 'De nieuwe generatie coureurs die uit de kartwereld komt, heeft waarschijnlijk allemaal een sim thuis en groeit ermee op.' Bortoleto verwacht dat de coureurs van de toekomst niet meer zonder simulator kunnen.
Verstappen en Bortoleto als duo?
Een paar basisvaardigheden voordat een rijder in een echte auto stapt, zijn wel nodig, denkt Bortoleto: 'Als een coureur nooit echte races heeft gereden en alleen uit de sim komt, is het niet zo eenvoudig', geeft de jonge Braziliaan aan. 'Niet iedereen kan dat. Het is in ieder geval nu een mogelijkheid. Dat is beter dan niets doen en pas op je twintigste met echte races beginnen, dan een auto crashen, miljoenen kwijt zijn en het daarna niet meer kunnen doen', is hij van mening.
De vriendschap met Verstappen en de passie voor simracen die ze delen, suggereert dat er in de toekomst misschien een bredere samenwerking in kan zitten. Bortoleto zou later ook wel eens een GT3-wagen of enduranceracen willen proberen, ook met Verstappen. 'Dat zou ik geweldig vinden', reageert hij. 'Het is iets dat ik in de toekomst zeker wil doen. Niet nu, dat is niet mijn focus. Ik ben net begonnen met F1 en wil hier een lange, succesvolle carrière hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mentor Alonso erbij
In WEC-races worden vaak trio's gevormd. Verstappen heeft al vaker gezegd dat hij met zijn vader en Fernando Alonso mee wil doen aan de 24 uur van Le Mans. Jos Verstappen wil dat eigenlijk niet, en nu Bortoleto zich meldt, kan de 52-jarige opgelucht ademhalen. 'Op een dag zou ik graag de auto delen met hem', glimlacht Bortoleto. 'Misschien ook met Fernando, dat zou heel tof zijn', vervolgt hij over zijn mentor en tweevoudig wereldkampioen.
Voorlopig houdt Bortoleto het bij virtuele enduranceraces met Verstappen. Samen met Team Redline heeft hij veel lol online. Dat simracen blijft dus behoorlijk belangrijk. 'Ik denk zeker dat het helpt. Sommige coureurs doen meer thuis dan anderen. Charles (Leclerc, red.) is supersnel, maar hij rijdt niet veel op de sim thuis. Het helpt mij in ieder geval veel. Weinig coureurs doen zoveel als ik, of zoals Max, op de sim. Het is voor mij absoluut een extra voorbereiding.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties