Circuitontwerper Zaffelli na horrorcrash Grosjean: 'Barrière gedroeg zich zoals hij zou moeten' Formule 1
Formule 1

Circuitontwerper Zaffelli na horrorcrash Grosjean: 'Barrière gedroeg zich zoals hij zou moeten'

Circuitontwerper Zaffelli na horrorcrash Grosjean: 'Barrière gedroeg zich zoals hij zou moeten'

De vangrail waar Romain Grosjean met meer dan 200 kilometer per uur tegenaan klapte, deed precies waarvoor hij ontworpen is, dat zegt Formule 1-circuitontwerper Jarno Zaffelli. Grosjean sneed in de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein voor Daniil Kvyat langs en schoot van de baan af. Door de harde klap met de vangrail brak de Haas doormidden en ontstond er een grote brand. De Franse coureur kon zelf uitstappen, maar heeft brandwonden aan zowel zijn armen als benen.

De achterkant van de auto van Grosjean stond nog op het circuit, maar de voorkant schoot dwars door de vangrail heen. Sebastian Vettel zei na de race dat de vangrail niet mag bezwijken, maar Zaffelli zegt juist dat het precies werkte zoals zou moeten. 'Er is niets misgegaan met de vangrail, niets', vertelt hij aan Motorsport Magazine. 'De barrière gedroeg zich precies zoals hij zich zou moeten gedragen.'

'De energie van de impact werd geabsorbeerd door de overlevingscel en de vervorming van de vangrail', vervolgt Zaffelli, die ook Circuit Zandvoort opnieuw heeft ontworpen. 'Wat dit aantoont, is dat het achterste deel van de auto niet meer dan tien meter aflegde. Voor mij was het precies wat we van de vangrail mogen verwachten. Het hele punt van de barrière is dat het moet buigen, omdat het anders een muur is.'

'Het ongeluk van Grosjean was heel ongebruikelijk'

Dat er op de plek van de crash een vangrail stond, en niet een bandenstapel, is volgens Zaffelli heel normaal. 'Het ongeluk van Grosjean was heel ongebruikelijk', geeft hij aan. 'Het is onwaarschijnlijk dat je auto's in zo'n hoek met bijna volle snelheid tegen dat soort barrière zou laten rijden. Met het soort hoeken dat je daar normaal hebt, is het beter om iets te hebben dat buigt. Maar het kan maar zo veel afbuigen. Je zou willen dat de barrière zo veel mogelijk intact blijft, maar op een gegeven moment, als de energie te veel is, zal hij breken. Het is natuurkunde.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws