De race van De Vries | Horrorweekend eist zijn tol: 'Mijn linkervoorband is afgebroken, man' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | Horrorweekend eist zijn tol: 'Mijn linkervoorband is afgebroken, man'

De race van De Vries | Horrorweekend eist zijn tol: 'Mijn linkervoorband is afgebroken, man'

In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. De Vries kende een rampweekend in Azerbeidzjan die goed begon, maar met twee crashes en nul punten afgesloten werd. De Nederlander was na afloop behoorlijk teleurgesteld in zichzelf, vooral nadat de eerste vrije training heel goed ging.

Het Baku City Circuit was geen onbekend terrein voor de 28-jarige, wat hem ongetwijfeld een beetje meer zekerheid gaf met het betreden van het stratencircuit op de eerste dag van het raceweekend. Na een lange pauze was de Formule 1 weer terug, en hoe. In Azerbeidzjan maakte De Vries kennis met het nieuwe weekend format. Op de vrijdag werd er eerst getraind, en in de middag gekwalificeerd voor de hoofdrace. De zaterdag stond helemaal in het teken van de Sprint, met in de ochtend de kwalificatie voor de sprintrace en in de middag de sprintrace zelf. Op zondag vond de hoofdrace plaats. Al met al hadden de teams dus maar één training om de auto af te stellen.

De Vries zag zijn teamgenoot op drie banden staan: 'Ja, Yuki ging eraf'

Waar de coureurs het normaal wel enigszins rustig aan kunnen doen tijdens de eerste vrije training, stond de druk er nu vol op. Het enige uurtje dat ze hadden moest immers goed benut worden. De Vries was dan ook direct op de baan te vinden toen de lichten op groen sprongen. De Nederlander ging erop uit met de zachte band onder de AT04. ‘Slinger op het rechte stuk voor je je ronde begint’, liet zijn engineer, Pierre Hamelin, weten, die daarmee de pit straight bedoelde. ‘Hier slingeren, vraagteken?’, vroeg De Vries, om zeker te weten dat hij op het goede punt aan het slingeren was om zijn banden flink op te warmen.

‘Er zitten wat auto’s achter je op de mediums en de hards die aan het pushen zijn. Ik houd je op de hoogte. Blijf doorgaan met je banden, goed bezig met het remmen in bocht vijftien’, vertelde Hamelin aan zijn coureur. Waar de training voor de coureur uit Sneek tot dan toe soepel verliep, raakte teamgenoot Yuki Tsunoda de muur en verloor hij één van zijn banden. Dat zag De Vries bijna voor zijn neus gebeuren. ‘Geel, geel. Dubbel geel’, zei de Nederlander over de boordradio. ‘Ja, Yuki ging eraf’, antwoordde Hamelin. ‘Oké, hij rijdt weer’, vervolgde de Fransman. ‘Hij beschadigde één van zijn banden, dus hij gaat hoogstwaarschijnlijk naar binnen.’

De positie van de 28-jarige was uitstekend, aldus de AlphaTauri-engineer. ‘Geel in bocht zes en zeven, ik houd je up-to-date’, liet Hamelin toen weten. Die gele vlag was in ieder geval van korte duur. ‘Groen, groen, groen’, kreeg De Vries kort daarna te horen. Hij voltooide vervolgens een ronde en kreeg toen de optie van zijn engineer om nog een rondje te doen, als de banden dat volgens De Vries aankonden. ‘Ja, ik denk dat we dat moeten doen’, antwoordde De Vries, die vervolgens een ronde zijn banden ging afkoelen om de ronde daarna aan te zetten. Helaas gooide een gele vlag roet in het eten en moest De Vries zijn snelle ronde afbreken.

Ingaan van de pitstraat een dingetje: 'Daar ben ik nog steeds zo'n watje'

De training werd stilgelegd vanwege de vlammenzee die uit Pierre Gasly zijn auto kwam. ‘Rode vlag, box, box’, vertelde Hamelin aan zijn coureur. ‘We gaan nu de banden snel wisselen zodat je klaar bent om te gaan wanneer de rode vlag voorbij is’, zei de Fransman toen De Vries weer in de garage stond. ‘Oké, moet ik wachten?’, vroeg De Vries. ‘Ja, stand-by, alsjeblieft.’ Ongeveer een kwartier later was de auto van Gasly van het circuit getild en kon de vrije training worden hervat. Iedereen wilde graag de baan weer op, aangezien de rode vlag tijd van de training afsnoepte. ‘Doeltemperatuur nul, vraagteken?’, klonk De Vries. ‘Plus vijf’, antwoordde Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries tijdens de eerste vrije training van de F1 Grand Prix van Azerbeidzjan 2023 (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
De Vries tijdens de eerste vrije training van de F1 Grand Prix van Azerbeidzjan 2023 (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Hamelin gaf vervolgens aan dat ze De Vries graag op de baan wilden laten, maar dat het afhankelijk was van zijn feedback. ‘We hebben veel informatie verloren’, legde de engineer uit. ‘Copy’, was het korte antwoord. Na een aantal snelle rondes worden de data van De Vries vergeleken met die van Nico Hülkenberg. ‘Vergeleken met Hülkenberg pushen we hard in bocht vijf en verliezen we veel in bocht zes. Denk er over na om het ingaan van bocht vijf op te offeren om meer snelheid mee te nemen naar bocht zes’, informeerde Hamelin. Halverwege de zin onderbrak De Vries zijn engineer al, die zich leek te willen concentreren op zijn ronde.

‘Ja, affirm, dank je’, reageerde de Nederlander, die flink aan het trappen was in de volgende snelle ronde. De Vries bleef op de baan tot het einde van de training en werd toen naar binnen geroepen door Hamelin. De entry van de pitstraat was eerder in de training al een heikel punt voor De Vries, maar dat ervaarde de Nederlander opnieuw. ‘Ik ben nog steeds zo’n watje bij het ingaan van de pitstraat’, zuchtte De Vries over de boordradio. Dat vond hij dan wel, maar in de eerste vrije training was de 28-jarige behoorlijk snel. De Vries sloot de vrijdagochtend af op P6 en dat was veelbelovend voor de kwalificatie die die middag zou volgen.

Kwalificatie begon met een probleem: 'Wat moet ik doen?'

Na de enige vrije training van het weekend was het tijd voor de kwalificatie voor de hoofdrace. Ten opzichte van de ochtend in Bakoe waren de temperaturen wat gedaald en was het afwisselend bewolkt en zonnig. Het uitrijden van de garage verliep niet helemaal lekker voor De Vries, hij moest het één en het ander aanpassen op zijn stuur terwijl hij stond te wachten tot de lichten op groen zouden springen. ‘Engine off, wacht tien seconden, dan P-zero. En dan terug naar P1, dan naar P2’, liet Hamelin weten. ‘Ik heb nog steeds een probleem, wat moet ik doen?’, vroeg De Vries terwijl de mecaniciens van AlphaTauri hem terugduwden in de garage. ‘We hebben een probleem, terug naar P1 en dan naar de garage’, vertelde de engineer.

Wat uiteindelijk het probleem was, werd niet via het boordradioverkeer uitgelegd. De Vries kon dus iets later beginnen aan Q1 en was het belangrijk dat hij direct goed aan de slag ging. Het was echter druk op het circuit, dus deed Hamelin zijn best om zijn coureur goed te navigeren. ‘Je positie is goed’, vertelde Hamelin toen De Vries begon aan zijn snelle ronde. ‘Je twee voorbanden zijn koud’, klonk de Fransman toen. Dat was te merken toen de Nederlander bocht drie door wilde gaan en de auto vervolgens in de muur zette. 'Gaat het, Nyck?’, vroeg Hamelin. Het duurde even voordat de AlphaTauri-coureur antwoordde. Met hem was alles oké, maar met de auto overduidelijk niet.

Crash van Sargeant tijdens de Shootout oorzaak van frustratie: 'Mamma mia'

Op de zaterdag was er een nieuwe ronde, dus nieuwe kansen. De Sprint was een op op zichzelf staand evenement, dus dat scheelde al een hoop. De crash in de kwalificatie op vrijdag was een behoorlijke domper op de pret. Gelukkig begon de Shootout zonder problemen en kon De Vries in één keer wegrijden uit de pitstraat. ‘Probeer de versnellingen te synchroniseren en werk aan je koude banden’, informeerde Hamelin. ‘De gaten met de auto’s voor ons zijn goed, dus we kunnen doorgaan.’ Nadat De Vries de banden goed op temperatuur had gekregen kon hij aan de slag gaan met zijn snelle rondes.

Daarbij maakte hij één keer een uitstapje naast de baan, hij besloot rechtdoor te rijden en zijn banden niet vierkant te remmen. ‘We hebben een dubbel geel, dus je kan rustig achteruit rijden en verder gaan’, liet de engineer weten. Daarna kon de Nederlander een cool down lap doen, om vervolgens zijn laatste snelle ronde in te zetten. ‘Doen de anderen dat ook?’, vroeg De Vries. ‘We moeten nu een cool down lap doen en daarna een pushronde. Er is geen andere optie’, antwoordde Hamelin. ‘Copy, adviseer me wat ik moet doen met de banden’, klonk de Nederlander. ‘Doeltemperatuur plus tien’, kreeg De Vries te horen.

‘We hebben een marge van dertig seconden voor nog één snelle ronde’, vervolgde Hamelin. ‘We hebben ook de marge om meer te pushen met de banden, dus pushen met de banden.’ Kort daarna had De Vries min of meer een vrije baan, dus had hij de ruimte om zijn ronde neer te zetten. Die had hij ook wel nodig om Q2 nog in te kunnen komen. Vervolgens crashte Williams-coureur Logan Sargeant. ‘Wie ging eraf?’, vroeg De Vries. ‘Williams, Sargeant’, liet Hamelin weten. ‘Mamma mia’, zuchtte de 28-jarige. De kwalificatie werd na de rode vlag niet meer hervat, en daardoor was De Vries het haasje.

De Vries deed goede zaken tijdens de Sprint, maar was zelf niet tevreden: 'Echt zonde dat ik zoveel tijd verloor achter Norris'

De Vries mocht de Sprint uiteindelijk aanvangen vanaf P18, vanwege de pitstart van Esteban Ocon en de DNS van Sargeant. Hoe dan ook was dat niet ideaal, en de Nederlander baalde daar ook behoorlijk van. Daarentegen kan er altijd van alles gebeuren in Bakoe, dus was het absoluut niet zo dat De Vries voorafgaand aan de Sprint al kansloos was. Tsunoda was diegene die eerst een fout maakte, hij raakte de muur opnieuw en kwam daarna binnen voor nieuwe banden, maar de auto stond helemaal scheef. De situatie leverde uiteindelijk een safetycar op. Dit betekende alsnog niet veel goeds voor De Vries, die zat vast achter Gasly en kon niet inhalen. Die situatie herhaalde zich achter Lando Norris.

De Nederlander kwam echter goed op stoom richting de slotfase van de Sprint en wist zich naar P15 te rijden na mooie inhaalacties op Esteban Ocon en Valtteri Bottas. Daarna kon hij door naar Hülkenberg. De achterbanden vaan de Haas-coureur waren compleet versleten. ‘Hülkenberg heeft geen DRS, er zijn nog drie ronden te gaan’, klonk de engineer om zijn coureur aan te moedigen. Vroeg op het rechte stuk wist de 28-jarige de Duitser al te pakken en lag hij vervolgens P14. De laatste twee ronden van de Sprint waren wat eenzaam, Gasly zat zeker twee seconden voor de AlphaTauri-coureur en dat gat kon De Vries niet meer dichtrijden. Op de zaterdag pakte De Vries P14. ‘We zitten er absoluut bij. Er is veel te bespreken voor morgen’, sloot Hamelin af. ‘Ja, en echt zonde dat ik zoveel tijd verloor achter Norris’, baalde De Vries.

De Vries op jacht naar Zhou: 'Laten we de druk erop houden'

Vanwege de crash in de kwalificatie op de vrijdagmiddag moest De Vries de hoofdrace starten op P20, maar vanwege een tweede pitstart van Ocon schoof hij op naar P19. De baantemperatuur was zo’n zes graden warmer dan tijdens de Sprint, en dat had vanzelfsprekend invloed op het bandenmanagement. De Vries had de harde band onder de auto, aangezien hij een behoorlijke inhaalslag moest maken. De Nederlander deed in de eerste twee ronden goede zaken en won twee plekken. Het volgende doelwit was al in zicht: Guanyu Zhou. ‘Wanneer je kan, ga naar modus acht’, informeerde Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries stond een inhaalrace te wachten in Bakoe (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
De Vries stond een inhaalrace te wachten in Bakoe (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Zhou zat binnen de DRS-zone van De Vries, en dus was de Nederlander druk bezig om te zien of hij ergens er voorbij kon steken. Ondertussen had de Chinees de pace gevonden en toen dreigde De Vries hem uit het oog te verliezen. ‘Zhou is bijna buiten DRS, laten we de druk erop houden’, zei de engineer. ‘Ik heb wat last van onderstuur’, antwoordde De Vries. ‘We zijn erg sterk in het gedeelte van het kasteel. Alleen verliezen we wat in bocht zestien’, vervolgde Hamelin. De Vries had een gat van vijf tienden en wist dat te verkleinen tot vier, maar hij moest echt hard zijn best doen om dichter bij te komen aan de Alfa Romeo-coureur. ‘Bottas achter je heeft DRS nu’, vertelde de Fransman.

De Vries leek dus klem te zitten tussen de twee Alfa Romeo’s, met de Fin die ook dichterbij begon te komen. ‘Sargeant, die voor Zhou zit, begint langzamer te gaan vanwege graining aan de voorbanden’, ging Hamelin verder. Hoe dan ook had Zhou geen DRS op Sargeant, dus dat was positief voor De Vries, die wel weer binnen DRS zat van de Chinees. Ondertussen kreeg de Nederlander Ocon achter zich, die ook gretig was om een positie te pakken. In ronde negen kwam de Williams-coureur naar binnen, en daardoor schoof De Vries op naar P12. De spanning steeg, want hij zat binnen vier tienden van Zhou.

Voor de tweede keer uitgeschakeld: 'Mijn linkervoorband is afgebroken, man'

Overtake is nog steeds beschikbaar als je het nodig hebt’, ondersteunde Hamelin, terwijl De Vries steeds dichter naar Zhou toe rijdt. Vanwege het uitstapje van Kevin Magnussen naast de baan was het even geel, maar na die sector kon De Vries weer pushen. Bij het ingaan van bocht vijf richting bocht zes raakte De Vries de muur met zijn band linksvoor. De ophanging leek afgebroken te zijn, maar de 28-jarige kreeg nog wel de opdracht om te proberen of hij achteruit kon rijden.

‘Mijn linkervoorband is afgebroken, man’, liet De Vries weten. ‘Retire the car’, was het antwoord van Hamelin. De Vries haalde het stuurtje uit de auto en kon vervolgens opnieuw verslagen uitstappen. De race van de Nederlander kende op zondag slechts tien ronden, en daar baalde hij behoorlijk van. Na afloop liet de AlphaTauri-coureur weten dat hij erg teleurgesteld was in de fout die hij maakte. Kort na de race was De Vries alweer aan het trainen, waarbij zijn trainer liet weten dat de voorbereiding op de Grand Prix van Miami al was begonnen.

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries crashte helaas twee keer in het raceweekend in Azerbeidzjan (foto: ProShots)
De Vries crashte helaas twee keer in het raceweekend in Azerbeidzjan (foto: ProShots)

De Vries zal ongetwijfeld blij zijn dat hij een week na zijn rampweekend in Bakoe alweer de auto in kan. Echter kent hij het circuit van Miami ook nog niet. Zoals Max Verstappen al aangaf is de race in Florida zwaar. In Bakoe liet De Vries in ieder geval zijn snelheid zien. Het weekend begon heel goed, maar dat kon hij helaas niet voortzetten tijdens de andere sessies. In het eerste weekend van mei valt er genoeg te halen voor de 28-jarige. ‘Het beste wat je kunt doen na een weekend als dat ik in Bakoe heb gehad, is meteen weer in de auto stappen en dat is gelukkig precies wat ik kan doen met dit tweede deel van de back-to-back', aldus de Nederlander.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws