De vloer van de RB19: 'Ik vind dit wel weer uniek en geniaal'

| door Shanna Lutgert

Giedo van der Garde vindt de veranderingen aan de vloer van de RB19 uniek en geniaal, zo legt de coureur uit in zijn analyse op Viaplay tijdens de eerste wintertestdag in Bahrein. Red Bull Racing liet vandaag een RB19 zien die er vanzelfsprekend heel anders uitzag dan tijdens de presentatie. De veranderingen aan de vloer zijn doorgevoerd naar aanleiding van het verhogen van de rijhoogte, en dat heeft de Oostenrijkse renstal volgens Van der Garde toch wel weer goed gedaan.

In de studio van Viaplay werd de RB19 al druk geanalyseerd. Zo had het team de voorvleugel al aangepast, er zit namelijk een gat in die de luchtstromen en het oppervlakte beter benut, maar ook aan de vloer is het een en het ander veranderd. 'Ze zijn constant aan het engineeren om te finetunen', zegt Van der Garde. 'Red Bull is bezig geweest om het gewicht naar beneden te krijgen. Je ziet een heel stuk carbon richting de sidepod, daarmee bespaar je wel een halve kilo tot een kilo', wijst de coureur aan. 'De flow van de Red Bull draait daar langs', vervolgt hij, wijzende naar de gestroomlijnde flank van de RB19.

'Die lijnen zijn heel smal richting de cockpit, ze maken gebruik van de vloer en dat oppervlakte. Ze hebben zo halverwege de vloer nog meer mooie trucjes. Dit heb ik nog niet eerder gezien.' Van der Garde wijst naar de twee indammingen, een soort 'lipjes' in de vloer. Een stukje verder naar achteren heeft de RB19 ook nog vier opvallende onderdelen. 'En dan het reglement onder de sidepod. Ik vind dit wel weer uniek en geniaal. Ze zitten er goed bij', stelt Van der Garde. De vloer was een onderdeel van de aangepaste technische reglementen. Om porpoising te voorkomen, heeft de FIA bepaald dat de rijhoogte omhoog moest. Het was te verwachten dat de teams hun details betreffende de vloer pas laat zouden vrijgeven.

'Hier hebben ze heel slim over nagedacht.'

Viaplay-analist en Dakar-coureur Tom Coronel sluit zich aan bij het commentaar van Van der Garde. 'Ze hebben zoveel mogelijk trucjes bedacht om zoveel mogelijk zuiging en flow te krijgen', zegt Coronel. 'Hier hebben ze heel slim over nagedacht, zo proberen ze zoveel mogelijk downforce te genereren.' Het werd verwacht dat de teams het concept van de RB18, de kampioenschapswinnende auto van 2022, zouden gaan kopiëren, maar sommige teams waren ook geïnspireerd door Ferrari. 'Bij de sidepods van de Alpine zien we heel duidelijk de inkeping en die flow aan de onderkant. Dit lijkt gekopieerd te zijn van Ferrari. Dus ze zijn behoorlijk wat dingetjes aan het gebruiken', sluit Van der Garde af.

Lees ook

Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen