F1 in Cijfers | Vooruitblik teams 2024: wie kan het gat met Red Bull dichten? Formule 1
Formule 1

F1 in Cijfers | Vooruitblik teams 2024: wie kan het gat met Red Bull dichten?

F1 in Cijfers | Vooruitblik teams 2024: wie kan het gat met Red Bull dichten?

Er zijn vele mogelijkheden om voorspellingen te maken voor het Formule 1-seizoen in 2024. F1Maximaal heeft al regelmatig gekeken naar en geschreven over de cijfers van de Formule 1. Deze zelfde cijfers geven ook inzichten in de progressie van teams van het ene jaar op het andere, en kunnen dan ook mogelijk gebruikt worden om te zien hoe een team het gaat doen in het nieuwe seizoen, al dan niet met behulp van de technische inzichten die we opgedaan hebben en eventuele ‘lekken’ in de media.

Naar cijfers kijkend is het in eerste instantie moeilijk om puur en alleen naar de prestaties van elk team te kijken, of het nu Red Bull, Mercedes, Ferrari, Alfa Romeo of Haas is. De reden hiervoor is dat verschillende renstallen verschillende problemen hadden met uitval, en het daardoor niet volledig afmaken van een race, en niet te vergeten de inhaalacties waardoor de snelste auto van een team op één ronde of meer gezet werd door de koplopers.

De statistische routines om dit soort zaken te realiseren, of normaliseren zoals we het noemen, gebruiken we al enige jaren, en deze berekeningen kunnen we ook gebruiken om te zien waar teams ten opzichte van elkaar staan gemiddeld over een theoretische race genomen. Dat kunnen we namelijk doen aan de hand van totale racetijd over een seizoen, die tijden te normaliseren voor DNFs en opgelopen achterstand door inhaalacties. De percentuele verschillen die dan ontstaan kunnen we gebruiken om terug te kijken in de tijd, maar ook vooruit te kijken voor het komende seizoen.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 1. Verschillen tussen de teams in 2022, omgerekend naar standaard racetijd, met tijden voor Max Verstappen als referentie.
Tabel 1. Verschillen tussen de teams in 2022, omgerekend naar standaard racetijd, met tijden voor Max Verstappen als referentie.

In Tabel 1 zien we deze cijfers terug voor 2022, per team allereerst de totale genormaliseerde racetijd over een heel seizoen, gevolgd door de gemiddelde racetijd per race, het verschil in procent tot de snelste coureur en renstal, met vervolgens toepassing van dat percentage op een gemiddelde, theoretische race van anderhalf uur. Tenslotte volgt dan nog het verschil in seconden, om het overzichtelijker ter maken, en alles is gesorteerd in een rangorde gebaseerd op beste tijd.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 2. Verschillen tussen de teams in 2023, omgerekend naar standaard racetijd, met tijden voor Max Verstappen als referentie.
Tabel 2. Verschillen tussen de teams in 2023, omgerekend naar standaard racetijd, met tijden voor Max Verstappen als referentie.

Datzelfde hebben we gedaan met 2023, en de resultaten daarvan zijn terug te vinden in Tabel 2. Opvallend is dat er hetzelfde aantal races gereden is, maar dat de totale tijd toch minder is, een teken van progressie van alle teams, al zijn de verschillen naar Red Bull toch duidelijk groter geworden. Ook scoort Alpine aanzienlijk beter dan de werkelijkheid. Dit heeft te maken met het feit dat ze zeer veel DNFs te verduren hebben gekregen, waarbij de statistische berekeningen deze uitvalbeurten elimineren en doorrekenen op grond van de overige prestaties. Voor McLaren en Aston Martin ontstaat daardoor het tegenovergestelde effect, door de slechte prestaties van de papajakleurige bolides in de eerste helft van het seizoen, en de mindere resultaten van de racegroene auto's na de upgrades.

De vraag is echter wat dit betekent voor de resultaten in 2024. Om hier een antwoord op te kunnen geven, hebben we informatie verzameld over de laatste maanden die een indicatie van progressie zouden kunnen zijn. Natuurlijk is deze informatie slechts gebaseerd op ‘gelekte’ informatie vanuit verschillende teams, en het is natuurlijk niet altijd duidelijk in hoeverre deze informatie te vertrouwen is, vooral als de mogelijkheid aanwezig is dat sommigen dit soort informatie loslaten om andere teams zenuwachtig te maken. Daarnaast zijn het altijd op zijn best verbeteringen vanuit gegevens die op de simulator verkregen zijn, en is het ook maar afwachten hoe goed de correlatie tussen virtueel en echt racen is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes W15, het strijdwapen van het team voor 2024.
Mercedes W15, het strijdwapen van het team voor 2024.

Voorspellingen en 'lekkages' van de teams

Om in te schatten hoeveel de teams gewonnen hebben, gaan we uit van de ‘standaard’ die over het algemeen gehanteerd wordt voor allerlei verbeteringen in rondetijd, of het nu vermogenswinst, vermindering van luchtweerstand door ijlere lucht, gewichtsvermindering en/of ballast (brandstof), of andere zaken zijn. Deze standaard is namelijk gebaseerd op ronden van 100 seconden, dus elke seconde winst betekent ook een winst van één procent. Deze procenten kunnen dan zonder problemen toegepast worden op de al eerder berekende ‘standaard’-race van anderhalf uur.

Het is al bekend dat de RB19 van Red Bull de auto was die op de meeste racecircuits heel goed werkte, tenzij er te veel hobbels waren, en de auto was ook wat minder in de langzame bochten. Jake Dennis, simulator- en Formule E -coureur, had al aangegeven dat de concurrentie minstens een seconde extra zou moeten vinden buiten de bestaande achterstand ten opzichte van de RB19 om de RB20 te kunnen bijbenen. Dit is recentelijk ook min of meer bevestigd door Robin Frijns, ook vanuit een lek uit de Red Bull-simulatorwereld.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Ferrari SF-24, de bolides waarin Carlos Sainz en Charles Leclerc de circuits onveilig in zullen maken in 2024.
De Ferrari SF-24, de bolides waarin Carlos Sainz en Charles Leclerc de circuits onveilig in zullen maken in 2024.

Frédéric Vasseur heeft aangegeven dat Ferrari zeven tienden gevonden heeft met haar nieuwe auto, al is mijn inschatting dat deze uitspraak waarschijnlijk aan de voorzichtige kant is. Toto Wolff van het Mercedes-team ging echter voluit, door te roepen dat zij maar liefst tweeëneenhalve seconde hadden weten te vinden. Dit zal echter eerder als grap bedoeld zijn, zelfs McLaren is dat niet gelukt in 2023 met hun upgrades, terwijl Mercedes wel meestreed om plek twee en drie in het kampioenschap.

Andrea Stella gaf aan dat McLaren nog lang niet aan het eind van zijn steile verbetercurve zat, en dat dat nog wel enige tijd, een paar jaar maar liefst, met deze snelheidswinsten kon doorgaan. Dat zou wijzen op zo’n anderhalve procent verbetering of misschien nog iets meer voor 2024. Ondertussen heeft Stella zijn woorden wel deels teruggenomen. Hij gaf aan dat het eind van de prestatiecurve toch wel in zicht kwam, en dat de verbeteringen vanaf nu slechts relatief langzaam zouden gaan.

Aston Martin had wat problemen met de upgrades in de tweede helft van 2023, ofschoon het lijkt alsof het de problemen onder controle heeft gekregen. Ook zij gaven echter aan dat de curve nu toch wel langzamer omhoogliep. Over Alpine, Williams en Stake, voorheen Alfa Romeo, weten we maar heel weinig. Alle drie de teams lieten niets los, anders dan dat het om een volkomen nieuw ontwerp gaat, en dat het veelbelovend is. Ayao Komatsu van Haas liet weten dat ze bandendegradatie opgelost hadden, en het overstuur, maar of dat laatste een verbetering is, is maar de vraag.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De voorgestelde McLaren MCL38, auto voor 2024, of toch slechts een mock-up?
De voorgestelde McLaren MCL38, auto voor 2024, of toch slechts een mock-up?

Verwachtingen

Op basis van bovengenoemde lekkages en indicaties, en ervan uitgaande dat het deel van de teams zonder echte gegevens het niet beter zouden doen dan Ferrari, kunnen we een zelfde soort tabel maken als Tabel 2, maar dit keer uitgaande van de theoretische race van anderhalf uur (zie Tabel 3).

Om deze reden hebben we nog een tweede set berekeningen gemaakt, gebaseerd op de verbeteringen in rondetijden die verschillende teambazen (Vasseur en Wolff) aandroegen, plus Dennis als simulatorcoureur. Voor de tijden zijn we uitgegaan van ronden van 100 seconden, wat zoals al vermeld, een standaard is voor berekeningen van allerlei zaken in de Formule 1. Dit betekent dat de zeven tienden van Vasseur ook 0,7 procent betekent, de seconde van Dennis één procent, en de tweeëneenhalve seconde van Wolff 2,5 procent.

Als standaard voor alle teams behalve Ferrari, Mercedes, McLaren en Red Bull hebben we de kleinste tijdswinst gebruikt, zeven tienden, om de zaken voor die teams zo positief mogelijk neer te zetten. Voor Red Bull hebben we die ene seconde aangehouden, maar voor Mercedes hebben we anderhalve seconde gebruikt, om de simpele reden dat tweeëneenhalf gewoon absurd is, en het Duitse team op een voorsprong van 50 seconden of daaromtrent zou zetten.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 3. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op lekken in de media, met tijden voor Max Verstappen als referentie.
Tabel 3. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op lekken in de media, met tijden voor Max Verstappen als referentie.

Kijken we wat realistischer naar deze cijfers, dan zullen we de percentages verbetering moeten aanpassen. De verwachting is dat Mercedes bijvoorbeeld hooguit de helft van de winst haalt die geroeptoeterd werd in de pers, dus dat zal rond de 1,3 procent zijn. McLaren scoort waarschijnlijk iets hoger dan de anderhalve procent die eerder aangehaald werd op basis van wat Stella in eerste instantie aangaf. Ferrari zal het zeer waarschijnlijk minstens een halve procent beter doen dan Vasseur aangeeft, dus ongeveer 1,2 procent. Let wel, dit zijn persoonlijke inschattingen, die wel onderbouwd kunen worden, maar dat zou dit artikel minstens tweemaal zo lang maken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De VCARB01, de auto waarmee Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo ten strijde zullen trekken voor betere klasseringen in 2024.
De VCARB01, de auto waarmee Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo ten strijde zullen trekken voor betere klasseringen in 2024.

Visa Cash App RB, het voormalige AlphaTauri, zou onder de nieuwe leiding en optimaal gebruik van RB19-onderdelen het een heel stuk beter kunnen doen dan verwacht, aangezien daar verder niet veel voor nodig lijkt. De verwachting is dan ook zo’n anderhalf procent qua verbetering. Ook van Williams mag een veel grotere snelheidswinst verwacht worden, maar waarschijnlijk iets minder dan het voormalige AlphaTauri, dus misschien 1,4 procent. Van Aston Martin en Stake F1 mogen we bij aanvang van het seizoen rond de één procent verwachten, Alpine heeft een probleem qua motorvermogen en zal daarom niet zo snel groeien als de rest, en Haas doet het mogelijk ook net iets beter dan Alpine.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 4. Voorspelde vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op lekken in de media en eigen verwachtingen, met tijden voor Max Verstappen als referentie.
Tabel 4. Voorspelde vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op lekken in de media en eigen verwachtingen, met tijden voor Max Verstappen als referentie.

Op basis van deze berekeningen zou de rangorde behoorlijk wijzigen, met McLaren op de plaats van Mercedes in 2023, dus twee plaatsen naar voren. Alpine op haar beurt zou worden voorbijgestreefd door Via Cash App RB en Williams, met Aston Martin daar net achter. Voor de teams onderin zou de rangorde precies hetzelfde blijven, wat eigenlijk ook wel in de lijn der verwachtingen ligt. Grote tegenvallers lijken hiermee het racegroene team uit Silverstone te zijn, en Ferrari, ofschoon dit ook zal afhangen van wat Mercedes en Ferrari echt zullen gaan neerzetten dit seizoen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De AMR24: zullen de modificaties voor 2024 voldoende zijn om Aston Martin in 2024 verder naar voren te stuwen in de ranglijsten?
De AMR24: zullen de modificaties voor 2024 voldoende zijn om Aston Martin in 2024 verder naar voren te stuwen in de ranglijsten?

Het is dus zeer goed mogelijk dat Verstappen en zijn teamgenoot weer op plekken één en twee eindigen in 2024, en Red Bull met het constructeurskampioenschap aan de haal gaat. Het enige wat eventueel roet in het eten zou kunnen gooien, is de tweeëneenhalve seconde van Wolff, maar eigenlijk lijkt het erop dat hij bezig is om weer eens politieke spelletjes te spelen, om de concurrentie in paniek te laten raken. Mijns inziens rekent hij echter buiten de waard. Het zou derhalve zomaar kunen zijn dat Ferrari en Mclaren om de tweede plaats in het klassement gaan vechten

Red Bull laat zich door het soort uitspraken uit de keingen van de driepuntige ster niet opjagen of van de wijs brengen. Wel lijken de teams wat dichter naar elkaar toe te kruipen, wat het racen ook weer een stuk spannender zal maken. Kleine fouten bij pitstops, in strategie, of banden die te snel degraderen, zullen ongetwijfeld een zeer belangrijke rol gaan spelen en dat soort fouten genadeloos afstraffen. Met vier teams dicht bij elkaar aan de top, een middenveld van nog eens vier teams op elkaars lippen, en twee hekkensluiters, zijn we op weg naar een spannend 2024-seizoen, dat is de logische conclusie, al zullen we voor de eerst echte resultaten nog een paar weekjes moeten wachten.

Door W.G. Vandebilt

Max Verstappen bij de RB20, zijn auto voor 2024. Genoeg voor de huidig wereldkampioen om zijn wereldtitel te prolongeren?
Max Verstappen bij de RB20, zijn auto voor 2024. Genoeg voor de huidig wereldkampioen om zijn wereldtitel te prolongeren?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws