'Ferrari heeft het lef om een experimentele motor te gebruiken, Binotto neemt een groot risico' Formule 1
Formule 1

'Ferrari heeft het lef om een experimentele motor te gebruiken, Binotto neemt een groot risico'

'Ferrari heeft het lef om een experimentele motor te gebruiken, Binotto neemt een groot risico'

Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com hebben Ferrari en Mattia Binotto gekozen voor een experimentele versie van de nieuwe Ferrari-krachtbron. De Italiaanse renstal heeft wat goed te maken na de matige prestaties in 2020, en komt voor 2022 met een enorm innovatieve krachtbron. De veel kleinere motor moet enorm veel ruimte besparen in de komende Ferrari-bolides.

'Binotto heeft besloten om een groot risico te nemen. In 2022 zal Ferrari een krachtbron hebben met zeer innovatieve oplossingen, om zo de leiding in het constructeurskampioenschap weer te verzilveren', verklaart het Italiaanse sportmedium. Hoewel de nieuwe krachtbron veel risico's met zich meeneemt, zijn de ingenieurs in Maranello er van overtuigd dat er enorme voordelen zitten aan hun nieuwe concept.

De toekomstige krachtbron van Ferrari zal een volledig nieuw principe kennen. De supercharger en de turbocharger, die normaal bij en aan elkaar vast zitten, zullen ver van elkaar verwijderd worden. De supercharger wordt verplaatst naar het voorste deel van de cilindermotor, terwijl de turbocharger aan de achterkant bij de versnellingsbak wordt geplaatst. Hierdoor ontstaat er meer flexibiliteit in het chassis en kan er ruimte worden bespaard. De twee componenten staan wel in verbinding met elkaar, dit moet volgens de technische reglementen.

Ook wordt er flink veel ruimte bespaard door de compressor te integreren ín de luchtinlaat van de Ferrari-motor. Hierdoor is de bovenkant van de krachtbron een stuk kleiner dan voorheen. Daarnaast zorgen bovengenoemde aanpassingen ook nog eens voor gewichtsbesparing in de bolide.

Nieuwe Ferrari-krachtbron gebouwd onder tijdsnood

De ontwikkeling van de nieuwe motor ging niet zonder slag of stoot. Het motordepartement onder leiding van Enrico Gualtieri moest keuzes maken. Ferrari had het liefst hun traditionele motor verbeterd én een nieuw concept uitgeprobeerd, maar daar was geen tijd voor. Uiteindelijk heeft Ferrari de knoop doorgehakt en het risico genomen met de experimentele krachtbron.

Tijdens de wintertests en de seizoensopening moet gaan blijken of de veranderingen daadwerkelijk een groot verschil maken bij de Ferrari-teams. Met de grote kans op een motorbevriezing neemt de Scuderia in ieder geval risico's: mocht de krachtbron tóch een flop zijn, zitten de teams met de Italiaanse krachtbron jarenlang vast aan het experimentele project.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws