Snelheid, stuurmanskunst en ballen van staal: de meest legendarische bochten op de kalender Formule 1
Formule 1

Snelheid, stuurmanskunst en ballen van staal: de meest legendarische bochten op de kalender

Snelheid, stuurmanskunst en ballen van staal: de meest legendarische bochten op de kalender

Spannende duels, harde crashes en nauwe bochten, elk circuit heeft wel wat bijzonders. Ieder jaar staan er weer legendarische circuits op de kalender zoals Spa-Francorchamps, Monaco, Interlagos, Monza, Suzuka, Silverstone en ga zo maar door. Maar wat maakt deze circuits nou zo bijzonder? Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal geweldige bochten hebben, waar elke rijder een kick van krijgt. F1Maximaal zet de mooiste bochten van de kalender op een rij.

S do Senna - Interlagos

Vernoemd naar een van de grootsten, Ayrton Senna, meester van de inhaalactie. De eerste bocht op het circuit van Interlagos staat garant voor mooie passeerbewegingen. Zo zagen we bijvoorbeeld Max Verstappen in 2019 buitenom en binnendoor gaan bij Lewis Hamilton, om vervolgens de overwinning te pakken. Door de verschillende lijnen die je kan rijden zijn er veel opties om in te halen, maar een blokkerend wieltje ligt altijd op de loer. Aan het einde van de lange DRS-zone duiken de coureurs (letterlijk) de bochtencombinatie in, om zich vervolgens te richten op een goede exit voor de tweede DRS-zone. Dat het ook verkeerd kan aflopen werd gedemonstreerd door Lewis Hamilton en Nico Hulkenberg in 2012. Hierbij is duidelijk te zien hoe inderdaad zomaar een wieltje kan blokkeren.

Parabolica - Monza

Deze iconische doordraaier tovert een lach op de gezichten van de coureurs. Met enorm hoge snelheden duiken ze de bocht in, om vervolgens 180 graden te draaien richting de finishlijn. Balancerend op de limiet, met het grind op het oog, zoeken ze naar de optimale exit voor het lange rechte stuk dat volgt. Door het weghalen van de grindbakken is er wat van de magie verloren gegaan, maar voor de coureurs is er nog uitdaging genoeg, zo demonstreerde Charles Leclerc vorig seizoen, toen hij op volle snelheid de controle over zijn Ferrari verloor.

Maggots and Becketts - Silverstone

Met een snelheid van ongeveer 300 kilometer per huur een driedubbele bochtensectie induiken; je moet het maar willen. In de Maggots and Becketts krijgen de coureurs enorme G-krachten te verwerken en worden de limieten van de auto echt getest. De eerste bocht, Maggots, is vernoemd naar het nabijgelegen Maggot Moor. Becketts en de Chapel Curve danken hun naam aan de kapel van St Thomas à Beckett, die vroeger dichtbij de bochten stond. Een hele gedurfde, maar fraaie inhaalactie in deze bochtensectie is toch wel die van Lewis Hamilton op Nelson Piquet jr. en Clivio Piccione, in de Formule 2.

Piscine - Monaco

Het legendarische stratencircuit van Monaco kent vele adembenemende bochten, maar Piscine is echt een kraker. In de smalle straten van Monaco is uiterste concentratie een must, vooral in deze bocht. Op hoge snelheid door de knik langs het zwembad in de haven, met nog geen 10 centimeter over langs de muur, schieten de coureurs langs de fans op weg naar de lastige Casino-chicane. Door de steeds verder ontwikkelende auto's neemt de gemiddelde bochtensnelheid in piscine alleen maar toe, wat mooi geïllustreerd wordt in het onderstaande filmpje.

130R- Suzuka 

Het unieke circuit van Suzuka staat bekend om haar '8-vorm' en het grote reuzenrad in de achtergrond. Het is een van de klassiekers op de Formule 1-kalender, waar in het verleden ook menig kampioenschap werd beslist. De meest intimiderende bocht van het circuit is toch wel de 130R, die zijn naam te danken heeft aan het feit dat de knick zich strekt over 130 meter. Het is een van de snelste bochten op de kalender, met snelheden die oplopen tot 305 kilometer per uur. Verschillende coureurs zien het als een van de meest uitdagende bochten op de kalender. Zo omschreef Robert Kubica de 130R als 'gewoon geweldig', omdat je volledig op de limit zit. Een pareltje is de inhaalactie van Fernando Alonso op Michael Schumacher in 2005.

Eau Rouge - Spa-Francorchamps

Bij het opstellen van dit lijstje mag er toch een bocht absoluut niet ontbreken: Eau Rouge. De bekendste bocht van de kalender dankt zijn naam aan het kleine beekje dat langs de bocht af vloeit. Dit werd de inspiratie voor de naam Eau Rouge, wat in het Frans rood water betekent. Door het hoge ijzergehalte in de grond kleurt het water van het beekje daadwerkelijk rood. De knik op de weg omhoog stelt de coureurs bloot aan hoge G-krachten. We hebben in deze bocht fraaie inhaalacties voorgeschoteld gekregen, waaronder bijvoorbeeld die van Pierre Gasly op Sergio Perez in 2020, maar ook schokkende momenten, zoals bij de dodelijke crash van Anthoine Hubert in 'Raidillion', de bocht die volgt op Eau Rouge. Ook met de huidige wagens, die enorm veel downforce hebben, blijft het een uitdagende bocht voor de coureurs, dat is wel gebleken.

Turn Eight - Istanbul Park

Vorig jaar pronkte de Grand Prix van Turkije na langere afwezigheid weer eens op de kalender. Vrijwel meteen reageerden coureurs en fans enthousiast, reikhalzend uitkijkend naar de comeback van Istanbul Park. Daar is een reden voor: Turn Eight. De bocht zonder echte naam heeft namelijk vier apexes, zoals men die noemt. Met vijf g op de nek slaan de coureurs vier keer linksaf. Een aardige kraker voor de nek dus, vooral met de huidige bolides. Daar waar vroeger alles moest kloppen om er vol gas doorheen te komen, is dat nu een gegeven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws