Het 2024-seizoen, waarin Max Verstappen zich voor de vierde achtereenvolgende keer tot wereldkampioen liet kronen, kende veel hoogtepunten, maar er waren ook voldoende dieptepunten. In sommige gevallen ging het zelfs om beschamende missers. F1Maximaal.nl zet vijf van de grootste flops van het 2024-seizoen voor je op een rijtje.
1. Blunderende Stroll rijdt zichzelf vast in het grind
Eén van de knulligste momenten van 2024 was zonder twijfel de actie van Lance Stroll in São Paulo. Spinnen in de formatieronde is op zich al vrij ongewoon, maar de weersomstandigheden waren dan ook wel bijzonder slecht. Zijn spin kan hem nog wel vergeven worden, maar wat de Aston Martin-coureur daarna deed, deed vele wenkbrauwen fronsen.
Stroll kwam aanvankelijk nog behoorlijk goed weg. De Canadees verloor de controle over zijn AMR24 in bocht vier en sloeg rechtsaf de muur in. Het contact was gelukkig voor Stroll maar licht, dus terug naar de pitstraat en een nieuwe neus halen, zou je denken. Maar het liep allemaal net even anders. De 26-jarige coureur liet zijn bolide achteruit rollen om de auto vervolgens te kunnen keren, maar in plaats van rechtsaf te slaan, sloeg hij linksaf. De Canadees reed zich zodoende vast in de grindbak en kon meteen uitstappen, nog voor de race van start was gegaan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
2. De FIA maakt er een potje van
Het is niet ongebruikelijk dat beslissingen van de FIA ter discussie staan, er wordt immers al jarenlang geroepen dat er weinig sprake is van consistentie in de uitgedeelde straffen. Dat was ook in 2024 weer meerdere malen het geval, maar een paar van de meest opvallende keuzes werden tegen het einde van het seizoen gemaakt.
Allereerst was het FIA-president Mohammed Ben Sulayem die met zijn kruistocht tegen vloeken en schelden ineens roomser dan de paus wilde zijn. De Emirati, die enkele weken later in een officiële brief van de GPDA zelf ook op zijn gedrag werd aangesproken, wilde dergelijk gedrag hard aanpakken en maakte van Verstappen zijn eerste slachtoffer. De Nederlander gebruikte in een persconferentie in Singapore het Engelse F-woord en kreeg een dag later van de stewards met een taakstraf een behoorlijk zware straf opgelegd. Dat Verstappen terecht liet weten dat er in de Nederlandse cultuur en op de Nederlandse televisie heel anders op dit soort bewoordingen wordt gereageerd, maakte voor de FIA niets uit.
Daarnaast was de gridstraf van één positie voor Verstappen in Qatar ook een zeer 'ongewone' straf en riep het plotselinge vertrek van wedstrijdleider Niels Wittich na de Grand Prix van São Paulo veel vragen op, ook bij de coureurs. Waar de FIA stelde dat de Duitser zich op andere doelen wilde richten, daar kwam Wittich zelf met een heel ander verhaal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
3. McLaren met beschamende boordradio's gesprek van de dag
McLaren mag zich uiteindelijk dan wel de constructeurskampioen van 2024 noemen, maar gedurende het seizoen maakte de Britse renstal volgens velen meermaals onbegrijpelijke keuzes. Zo waren CEO Zak Brown en teambaas Andrea Stella lange tijd niet van plan om de veel beter geklasseerde Lando Norris volledig te steunen en moesten de papaya rules ervoor zorgen dat beide coureurs op een nette manier met elkaar het gevecht aangingen. Daarbij moesten ze elkaar ook vooral niet hinderen, wat in Monza al meteen misging toen Oscar Piastri met zijn inhaalactie in de Variante della Rogga Norris in de problemen bracht.
McLaren toonde meermaals aan de situatie niet onder controle te hebben, maar het meest gênante moment beleefde het team wel in Hongarije. Dankzij een undercut had Norris de leiding overgenomen van Piastri, maar daar was de Britse renstal duidelijk niet blij mee. Norris werd door zijn engineer Will Joseph direct na de pitstops verzocht om zijn teamgenoot voorbij te laten, maar de 25-jarige Brit was echter niet van plan daar gehoor aan te geven. Wat volgde, was één van de meest beschamende boordradio-conversaties in de geschiedenis van de sport.
Joseph probeerde zijn coureur er herhaaldelijk van te overtuigen om Piastri te laten passeren en toen hij merkte dat zijn berichten aan dovemansoren waren gericht, besloot hij uit een ander vaatje te tappen. Met teksten als 'ik weet dat je het juiste zal doen' en 'als er nu een safetycar komt, dan wordt dit zeer ongemakkelijk' probeerde McLaren op de gevoelens van Norris in te spelen, maar het team ging zelfs nog een stapje verder. De opmerking 'een kampioenschap win je niet alleen. Je hebt het team en Oscar nodig' leek verdacht veel op een dreigement. Norris gaf uiteindelijk met tegenzin gehoor, maar McLaren liet zich van zijn slechtste kant zien.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
4. Red Bull Racing houdt onterecht vertrouwen in Pérez
Met Verstappen mag Red Bull dan wel de rijderstitel hebben veroverd, maar Sergio Pérez kende een dramatisch seizoen. De Mexicaan eindigde sinds Miami niet meer in de top vijf, maar kreeg eerder in het jaar nog wel een nieuw contract. De Oostenrijkse renstal hoopte dat Pérez hierdoor uit het dal zou klimmen, maar dat was toch wel naïef. Red Bull had in 2023 immers al kunnen zien dat het verschil tussen Verstappen en Pérez veel te groot was en ook in een seizoen waarin de bolide van de renstal uit Milton Keynes de dominante factor was, leverde de 34-jarige uit Guadalajara geregeld wanprestaties.
Na veel gedoe besloot Red Bull vlak voor kerst dan toch afscheid te nemen van de tegenvallende Mexicaan, die in 2025 door Liam Lawson zal worden vervangen. Adviseur Helmut Marko heeft echter wel bevestigd dat het afscheid van Pérez Red Bull een flink aantal miljoenen heeft gekost. Met de hints die het Oostenrijkse team in de afgelopen seizoenen al had gekregen, was de vroege contractverlenging allerminst een verstandige keuze.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
5. Stroll laat Ricciardo koken van woede
Tijdens de Grand Prix van China zorgde de uitvalbeurt van Valtteri Bottas halverwege de race voor een safetycar. Bij de herstart mocht raceleider Verstappen het tempo aangeven, maar in bocht veertien ontstond er een opstopping waarbij iedereen op de remde trapte. Stroll reageerde echter te laat en reed vervolgens in de achterkant van de RB-bolide van Daniel Ricciardo, die even later uit zou vallen als gevolg van de botsing met Stroll.
De situatie was misschien wat ongelukkig, maar desondanks had Stroll wel meer kunnen doen om het contact met zijn Australische collega te voorkomen. Wat het voorval extra pijnlijk maakte, was het feit dat Stroll zich van geen kwaad bewust was en de schuld bij Ricciardo neerlegde. De RB-coureur stelde dat zijn 'bloed kookte' toen hij de visie van de Aston Martin-coureur vernam.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties