Yuki Tsunoda vecht nog altijd voor zijn toekomst bij Red Bull. De Japanner bewees zichzelf in Brazilië geen goede dienst met een negentiende en laatste startplek. Max Verstappen eindigde slechts drie plekken hoger, maar de Japanner heeft na de kwalificatie toegegeven dat Verstappen zijn afstelling overnam. Tsunoda houdt echter vol dat met die afstelling niks mis was.
Red Bull Racing maakte de slechtste kwalificatie sinds Japan 2006 mee. Toen werd het Oostenrijkse team ook in Q1 uitgeschakeld. David Coulthard en Robert Doornbos hielden toen wel nog vier andere coureurs achter zich. Yuki Tsunoda kan dat na de kwalificatie in Brazilië niet zeggen. De Red Bull-coureur was de enige met een achterstand van meer dan een seconde op Lando Norris. Max Verstappen deed het met een zestiende tijd niet veel beter.
Betere afstelling gevonden(?)
Verstappen viel voor de eerste keer in zijn carrière op pure snelheid in Q1 af. Na de kwalificatie werd Tsunoda ook gevraagd naar de prestatie van zijn teamgenoot. Tsunoda werd namelijk door Red Bull als proefkonijn gebruikt, nadat hij in de sprintkwalificatie ook al niet verder kwam dan de zeventiende tijd. Red Bull paste de afstelling aan en stuurde Tsunoda in de sprintrace op pad om meer data te vergaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tsunoda was positief over die afstelling en prees zijn nieuwe instellingen binnen het team dus aan. 'Hij heeft mijn afstelling overgenomen, ja', bevestigt Tsunoda. Hij beaamt daarnaast de woorden van teambaas Laurent Mekies, die aangaf dat Tsunoda de opdracht had gekregen om de nieuwe afstelling te testen. 'We hebben voor de sprintrace de afstelling aangepast. Dat gaf ons een goed idee hoe we de auto beter konden maken, of dat dachten we in ieder geval', zo beseft Tsunoda dat zijn verwachtingen niet zijn uitgekomen.
Niet verantwoordelijk
'Max heeft mijn afstelling overgenomen, ja', erkent Tsunoda. 'Er zijn nog wel een paar dingen veranderd, want hij nam ook de onderdelen over die ik gebruikte.' Tsunoda spreekt echter tegen dat zijn afstelling de oorzaak is van de dubbele uitschakeling van Red Bull Racing in Q1. 'Ik wil mijn afstelling niet de schuld geven, want ik denk dat de afstelling wel goed was. Dat was het belangrijkste. Het grootste probleem was dat we de banden niet aan het werk kregen', vindt de Japanner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel die verklaring enigszins overkomt alsof Tsunoda naar uitwegen zoekt, liet Red Bull-simulatorcoureur Rudy van Buren op vrijdag soortgelijke woorden horen. Volgens Van Buren was het duidelijk dat Verstappens probleem in de sprintkwalificatie al bij de banden lag, aangezien hij vooral over een gebrek aan grip klaagde en niet specifiek over onderstuur, overstuur, of een slechte balans.
Tsunoda benadrukt ook dat hij zich in de slecht verlopen kwalificatie wel degelijk goed voelde. 'Aan mijn kant van de garage wisten we ook nog redelijke grote stappen te zetten met de onderdelen die we na de sprintrace vervingen. Ik voel me duidelijk beter in de auto, maar we kregen te maken met een ander probleem, dat behoorlijk groot leek te zijn. Het is zonde dat we niet in staat waren om deze kans te grijpen', vertelt Tsunoda onder meer tegen Motorsport.com. Met het andere 'grote probleem' lijkt Tsunoda op de banden te doelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties