Update FIA-vergadering | 'Ruzie met 'gierige' FIA over zes sprintraces volgend seizoen' Formule 1
Formule 1

Update FIA-vergadering | 'Ruzie met 'gierige' FIA over zes sprintraces volgend seizoen'

Update FIA-vergadering | 'Ruzie met 'gierige' FIA over zes sprintraces volgend seizoen'

De Formule 1-commissie kwam op dinsdag 26 april in Londen bijeen voor haar tweede vergadering van het jaar, na vier enorm succesvolle openingsrondes op drie continenten. Mohammed Ben Sulayem, voorzitter van de FIA, besloot om volgend jaar zes sprintraces te rijden en er kwam meer duidelijkheid rondom de regels voor de motoren van het seizoen 2026.

Met de eerste van drie sprint-evenementen van het seizoen 2022, die afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna populair waren bij fans en belanghebbenden, waren de Formule 1 en de teams voorstander van een uitbreiding tot zes sprint-evenementen voor het seizoen 2023 met hetzelfde format als in 2022. De FIA steunt het voorstel van een groter aantal sprintwedstrijden maar evolueert nog steeds de impact van dit voorstel op de activiteiten en het personeel op de circuits en zal de Commissie hierover feedback geven.

Regels motoren vanaf 2026

De belangrijkste doelstellingen van de Formule 1-motor van de volgende generatie, die vanaf 2026 zal worden ingevoerd, zijn eerder al gepresenteerd en draaien rond vier pijlers. Als eerste, het behoud van het spektakel; de 2026 Power Unit zal vergelijkbare prestaties leveren als de huidige ontwerpen, gebruikmaken van V6-verbrandingsmotoren met een hoog vermogen en een hoog toerental en zal buitensporige verschillen in prestaties vermijden om de races te verbeteren.

Verder ligt er het punt voor duurzaamheid en bescherming van het milieu. De krachtbron van 2026 zal tot 50% meer elektrisch vermogen leveren en 100% duurzame brandstof gebruiken. Ook is er aandacht voor financiële haalbaarheid, zo wordt er gewerkt aan het definiëren en verbeteren van de financiële reglementen met betrekking tot de motoren en het doel is om de totale kosten voor de deelnemers te verlagen. Toch wil men de baanbrekende technologische vooruitgang, die de kern vormt van de Formule 1, behouden

Er is ook aandacht voor de aantrekkelijk voor nieuwe motorfabrikanten. De reglementen zijn bedoeld om het voor nieuwkomers mogelijk en aantrekkelijk te maken om op een concurrerend niveau aan de sport deel te nemen. Terwijl de ontwikkeling van het regelgevingskader voor de motoren van 2026 wordt voortgezet, heeft de FIA een aantal belangrijke doelstellingen met betrekking tot prestatieparameters, duurzaamheid en financiële regelgeving uiteengezet aan de Commissie, welke zijn goed bevonden.

Helmcamera tijdens races

Na de test van de nieuwste generatie helmcamera's tijdens recente evenementen zijn deze een groot succes gebleken. Met de positieve feedback van de fans als een waardevolle aanvulling op de uitzending van Grands Prix. Daarom werd voorgesteld en unaniem goedgekeurd om het technisch reglement voor 2023 aan te passen en het gebruik van deze helmcamera's voor alle coureurs vanaf 2023 verplicht te stellen. Hiermee zullen dus alle coureurs van dichtbij te volgen zijn vanaf 2023.

Tenslotte stemde de commissie er unaniem mee in om tijdens twee evenementen in het seizoen 2023 een proef te doen met een verlaging van de bandentoewijzing van 13 naar 11 sets. Dit zal worden gedaan om het effect van de verlaging van het bandengebruik tijdens raceweekends te evalueren, met de algemene bedoeling om in de toekomst over te gaan op een duurzamer gebruik van banden.

Update | 'Ruzie met FIA over zes sprinraces'

Volgens een laatste update van Motorsport.com werd er nogal gesteggeld bij de vergadering over het invoeren van zes sprintraces. Het voorstel komt van Liberty Media om zo meer kijkers te vergaren op zaterdag en de teams zijn unaniem met het voorstel akkoord gegaan. Echter was het de FIA zelf die tegenstribbelde, het voorstel had een 'supermeerderheid' (26 van de 30 stemmen) nodig en die kwam er niet van de autosportfederatie.

Volgens insiders die bij de vergadering aanwezig waren stemde de FIA tegen het voorstel. Ben Sulayem vertelde dat hij alleen bereid was om door te gaan met het hebben van meer sprints als er een financiële bijdrage werd geleverd aan het bestuursorgaan. Mogelijk wijst die FIA hiermee op de extra inkomsten voor Liberty Media en daarmee ook de extra aandacht voor de sponsoren van de teams.

Hoewel zijn houding in de zaal tot enige woede leidde, een bron suggereerde dat deze ingegeven was door 'hebzucht' - stemde de FIA er later mee in dat zij zou onderzoeken welke gevolgen de extra sprints precies hebben voor haar personeel alvorens de zaak te heroverwegen. In tegenstelling tot wat het persbericht van de FIA in eerste instantie deed vermoeden, verliep de vergadering toch niet zo vlotjes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws