Nabeschouwing Haas 2022 | Amerikaanse renstal moet jaar langer wachten op gevecht in het middenveld Formule 1
Formule 1

Nabeschouwing Haas 2022 | Amerikaanse renstal moet jaar langer wachten op gevecht in het middenveld

Nabeschouwing Haas 2022 | Amerikaanse renstal moet jaar langer wachten op gevecht in het middenveld

Het Formule 1-seizoen zit erop, wat betekent dat het tijd is om terug te blikken op de prestaties van de verschillende teams en coureurs. De ene renstal presteerde voortvarend met zijn materiaal, terwijl andere teams juist een zeer matig jaar kenden dit seizoen. In deze nabeschouwing kijken we samen met hoofdredacteur Mike van Weert terug op het jaar van Haas. De Amerikaanse renstal wilde van de gevreesde laatste plek in het constructeurskampioenschap af en daar slaagde het team in.

In 2021 kende Haas een roemloos jaar in de Formule 1. Het nieuwste team in de koningsklasse van de autosport scoorde welgeteld nul punten en was gedurende het seizoen vaak meer dan een seconde langzamer dan de rest van het veld. Tot overmaat van ramp verliep de start van dit jaar ook niet vlekkeloos voor Haas. Het team werd bijzonder hard getroffen door de oorlog in Oekraïne, aangezien het team een Russische sponsor had. Deze sponsor werd nog tijdens de testdagen in Barcelona van de auto gehaald en voor de testdagen in Bahrein moest coureur Nikita Mazepin vertrekken.

Kevin Magnussen, die na het 2020-seizoen geen zitje meer had in de Formule 1, werd teruggehaald door teambaas Günther Steiner. Samen met Mick Schumacher moest de Deen ervoor zorgen dat Haas terugkeerde in het middenveld en dat lukte goed in het begin van het seizoen. Na de eerste paar races werd het echter weer een redelijk frustrerend seizoen voor het team, aangezien de punten vaak uitbleven. Toch wist Haas eindelijk weer een mooi aantal punten te scoren, waardoor de Amerikaanse renstal niet op de laatste plek eindigde. Haas zal daarom ook redelijk tevreden zijn met de achtste plek in het constructeurskampioenschap.

Haas verliest snelheid door traag ontwikkelingstraject

De testdagen waren allesbehalve saai voor Haas. Mazepin moest uit de auto, de sponsor van zijn vader moest van de auto af en het team moest binnen no-time een vervanger aanwijzen voor de Russische coureur. Bovendien kreeg het team te maken met logistieke problemen van een vliegmaatschappij, waardoor de bolides niet op tijd aankwamen in Bahrein en een gehele testdag verloren ging. Toch was daar ineens, als een soort duveltje uit het doosje, Magnussen die in Q3 terechtkwam tijdens het Grand Prix-weekend op het Bahrain International Circuit. Een dag later scoorde hij direct punten bij zijn rentree.

Dat goede gevoel wist Magnussen vast te houden in Saoedi-Arabië en Imola, maar Schumacher kon niet meeprofiteren van het momentum. De Duitser moest de race in Jeddah missen na een stevige crash in de kwalificatie. Bovendien bleef Schumacher na de eerste vier races op nul punten staan, wat achteraf gezien een grote gemiste kans was voor de rijder. Dit was namelijk de beste periode van Haas gedurende het gehele seizoen. Vanaf de Grand Prix van Miami ging het bergafwaarts voor de Amerikaanse formatie en kende het team alleen op Silverstone en de Red Bull Ring een korte opleving. Voor de rest bleef Haas achter in het klassement en de ontwikkelingsrace.

Het team van Haas keek al vroeg in 2021 naar het 2022-seizoen en ook dit jaar keek het team al vooruit. Haas bracht dit seizoen slechts één grote upgrade en die kwam tijdens de Grand Prix van Hongarije. Toen werd deze alleen op de auto van Magnussen gezet, terwijl Schumacher tot na de zomerstop moest wachten op het pakket. De upgrade bracht niet per se het gewenste effect, want Haas scoorde nog maar één keer punten in de tweede seizoenshelft, namelijk tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Een mooi cadeau voor Gene Haas, maar het was niet de verbetering die het team had willen zien.

Toch krijgt Haas voor het grote verschil met 2021 een goede voldoende. ‘Ik geef het team voor het 2022-seizoen een 7. Het team heeft aan het begin van het seizoen laten zien dat het een prima Formule 1-auto kan bouwen. Daarbij wordt Haas natuurlijk wel geholpen door het feit dat ze nu nog nauwer samenwerken met Ferrari, maar het chassis van de VF22 werkte prima. Hierdoor werden aan het begin veel punten gescoord, maar de kansen op punten verminderden naarmate het seizoen vorderde. Haas bracht maar één grote upgrade voor de Grand Prix van Hongarije en het werd duidelijk dat dit niet voldoende was om teams als Aston Martin, die de auto wel constant ontwikkelden, bij te houden.’

Comeback-kid Magnussen tovert glimlach op het gezicht van Steiner

Magnussen kreeg in 2022 opnieuw een kans in de Formule 1. Door het vertrek van Mazepin moest Steiner op zoek naar een nieuwe coureur en hij belde aan bij een oude bekende. Deze oude bekende liet zien waarom hij in de Formule 1 hoort. ‘Magnussen verdient voor dit seizoen wel een 7,5 in mijn optiek. De coureur haalde in het begin het maximale uit zijn Haas-bolide, waardoor hij al een aardig gat kon slaan naar zijn teamgenoot. Daarna reed de Deen solide races, ondanks dat hij meermaals een kans op punten verloor door incidenten in de eerste ronde. Desondanks maakte Magnussen nooit echt grote fouten en was hij uiteindelijk beter dan zijn teamgenoot. Bovendien heb je er best veel voor nodig om Steiner tevreden te stellen en dat is hem wel gelukt.’

Magnussen heeft dan ook een uitstekend seizoen gedraaid zonder al te veel dieptepunten. Als kers op de taart toverde de man uit Roskilde tegen het einde van het seizoen ineens een konijn uit de hoge hoed. Op een nat circuit van Interlagos kwam Magnussen bovendrijven. ‘Het beste moment van Magnussen uitkiezen is niet heel erg moeilijk. Natuurlijk pakte hij de vijfde plek tijdens de openingsrace in Bahrein, maar de poleposition in Brazilië steekt er alsnog met kop en schouders bovenuit. In lastige omstandigheden deed hij het bijvoorbeeld beter dan Max Verstappen en Lewis Hamilton en dat is niet voor veel coureurs weggelegd. Het was een prachtig moment voor Magnussen, Haas en de Formule 1.’

Günther Steiner kon zijn geluk niet op met de P5 in Bahrein, niet wetende dat er nog meer mooie dingen te wachten stonden. 
Günther Steiner kon zijn geluk niet op met de P5 in Bahrein, niet wetende dat er nog meer mooie dingen te wachten stonden. 

Ondanks dat Magnussen een uitstekend seizoen kende, had hij het wel vaak aan de stok met de wedstrijdleiding. Zo moest hij vanwege de meatball flag driemaal zijn vleugel vervangen. Dat ruïneerde één keer een goede kans op punten. ‘Het is best lastig om een slecht moment aan te wijzen van Magnussen, maar als ik er één moet kiezen, ga ik voor het incident met Hamilton tijdens de Grand Prix van Spanje. Magnussen wist zichzelf een goede startpositie te verschaffen, maar dat gooide hij in de eerste ronde direct weg. Daar was hij net iets te gretig aan de buitenkant van Hamilton in bocht vier, waardoor hij zijn vleugel moest vervangen. Daardoor kwam hij niet verder dan de zeventiende plek, terwijl hij waarschijnlijk makkelijk punten had kunnen scoren.’

Crashes maken Schumacher en Haas het leven zuur

Het was afgelopen seizoen aan Schumacher om te laten zien dat hij zich kon meten met een ervaren coureur. De zoon van de Michael Schumacher liet wel zien uit welk racehout hij is gesneden, maar het was niet voldoende om zijn teamgenoot te verslaan. ‘Ik geef Schumacher een 6,5 voor zijn seizoen. Hij heeft duidelijk een stap gezet wat betreft racepace, want hij was gedurende de meeste Grands Prix gewoon sneller dan zijn teamgenoot. In de kwalificatie had de coureur aankomend seizoen stappen moeten zetten, maar daar krijgt hij natuurlijk de kans niet voor. De crashes die hij dit seizoen had, waren natuurlijk wel een smet op zijn jaar, waarin hij zich best vaak wist te meten met zijn teamgenoot. Ik ben van mening dat Schumacher, net zoals Yuki Tsunoda, nog één jaar de kans had moeten krijgen in de Formule 1.’

Door de betere performance van de Haas-bolide was het aan Schumacher om voor het eerst punten te scoren in de Formule 1. Daar moest hij wel even op wachten, maar dat deed hij wel tijdens een prachtige double-header. ‘Het beste moment van Schumacher was toch wel het Grand Prix-weekend in Oostenrijk. Op Silverstone kwam de coureur natuurlijk al in gevecht met Verstappen, maar wist hij de gehavende Red Bull Racing-coureur niet te verslaan. Schumacher scoorde wel punten en dat momentum wist hij vast te houden in de bergen van Stiermarken. Op de Red Bull Ring kwam hij in Q3 terecht, scoorde hij net geen punten tijdens de sprintrace, maar pakte wel punten tijdens de hoofdrace op zondag. Daar racete hij heel slim ten opzichte van enkele ervaren coureurs in een gevecht in het middenveld.’

Ondanks de goede momenten werd het seizoen van Schumacher overschaduwd door zijn crashes. Driemaal schreef hij zijn auto volledig af en dat leverde een miljoenenrekening op voor het team van Haas. Ook op de momenten dat hij zichzelf moest bewijzen, ging het mis voor de coureur. ‘Het slechtste moment van Schumacher dit jaar was tijdens het Grand Prix-weekend in Japan. De crashes in Saoedi-Arabië en Monaco waren natuurlijk heftiger, maar op het circuit van Suzuka was zijn crash wel heel erg onnodig. De eerste vrije training was al voorbij, maar alsnog gleed de Duitser over het natte circuit de muur in. Toen was het nog niet duidelijk of hij wel of niet in de Formule 1 zou rijden in 2023, maar dit heeft hem zeker niet geholpen. Gene Haas zei immers al dat hij niet al te veel moest crashen.’

Haas vindt weg omhoog net niet

Haas liet aan het begin van het seizoen dus een uitstekende potentie zien, maar uiteindelijk werd deze niet volledig waargemaakt. Magnussen scoorde in de vier races de punten voor de Amerikaanse renstal, terwijl Schumacher juist lang achter de feiten aan moest lopen. Het hielp voor Haas niet mee dat er maar één grote upgrade in de pijpleiding zat. De weg omhoog werd dan ook niet vastgehouden door de formatie van Steiner. Toch zal het team tevreden zijn dat het niet weer roemloos onderaan eindigde in het constructeurskampioenschap. Voor Haas is het dan nu ook zaak om in 2023 meer punten te scoren en echt het middenveld aan te vallen.

‘Ik denk dat het een net-niet-seizoen was voor Haas. In het begin was de snelheid er wel voor de Amerikaanse renstal ten opzichte van de concurrenten, maar dat momentum wist het team niet vast te houden. Dat heeft dan weer te maken met de vele crashes van Schumacher, de problemen van Magnussen en de wedstrijdleiding, en het feit dat het team niet het geld had om de auto continu te blijven ontwikkelen. Haas leek aan te haken bij de rest van het middenveld, maar dat gebeurde uiteindelijk dus net niet. Het was wel een positieve stap voor de Amerikaanse formatie, maar het wordt voor Haas nu echt tijd om de definitieve stap te zetten om als serieuze bedreiging voor het middenveld gezien te worden.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws