Vijf strategische F1-blunders | Leclerc meermaals benadeeld, Verstappen niet ongeschonden Formule 1
Formule 1

Vijf strategische F1-blunders | Leclerc meermaals benadeeld, Verstappen niet ongeschonden

Vijf strategische F1-blunders | Leclerc meermaals benadeeld, Verstappen niet ongeschonden

Gedurende het Formule 1-seizoen 2022 zagen we meerdere keren dat een team ernaast zat met de strategie. F1Maximaal zet vijf van de grootste strategische blunders van het afgelopen jaar op een rijtje. Spoiler-alert: er is een hoofdrol weggelegd voor Charles Leclerc.

Ferrari ziet dubbele pitstop faliekant mislukken in Monaco

Om te beginnen met de Grand Prix van Monaco. Voor zijn thuisrace pakte Leclerc voor het tweede jaar op rij poleposition. Toch wist de Ferrari-coureur die niet om te zetten in een overwinning, terwijl pole vaak genoeg de perfecte uitgangspositie is in de dwergstaat. In ronde 16 haalde Red Bull Racing Sergio Pérez vanaf P3 naar binnen voor een wissel naar de intermediates. Ferrari, dat één-twee lag met Leclerc en Carlos Sainz, had direct moeten reageren op die undercut, maar wachtte twee ronden voordat ze Leclerc naar binnenhaalden.

Hierdoor kwam Leclerc na zijn stop achter Pérez te zitten, terwijl teamgenoot Sainz doorreed op de full wets. Eenmaal in ronde 21 kwam de Spanjaard naar binnen voor droogweerbanden, maar haalde Ferrari ook Leclerc naar binnen. Toen de Monegask de pitstraat inreed, kreeg hij ineens te horen dat hij toch maar door moest rijden, ook al kwam die boodschap te laat. Leclerc was woedend en Ferrari was niet klaar voor een dubbele pitstop.

Red Bull was dat een ronde later wel en zette zowel Pérez als Verstappen op de harde banden. Eerstgenoemde kwam als eerste terug op de baan voor Sainz, terwijl Verstappen nipt voor Leclerc terechtkwam. Zo lag Ferrari niet meer op de plaatsen één en twee, maar op twee en vier. De thuisheld zakte door de vreemde keuzes van zijn team drie plekken en bleef op P4 tot en met het einde van de race.

Ferrari prefereert langzamere Sainz boven Leclerc op Silverstone

We blijven bij Ferrari, want ook tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ging het mis bij Leclerc. In ronde 39 viel Esteban Ocon stil met motorproblemen en dat leverde een neutralisatie op. Ook in deze race lag Ferrari op koers voor een één-twee, maar in plaats van kopman Leclerc naar binnen te halen, koos de Scuderia er voor om enkel Sainz op nieuwe banden te zetten. Daarachter ging ook Hamilton op P3 naar binnen voor een gratis pitstop.

Leclerc was na de herstart in ronde 43 simpelweg een passagier en Sainz haalde hem zonder al te veel moeite in. Toch gaf Leclerc het nog niet zo snel op, want twee ronden later ging hij gewoon het gevecht aan met Pérez en Hamilton. Pérez probeerde in de laatste bochtensectie voorbij te gaan aan de Ferrari-rijder, maar zag hoe Hamilton profiteerde van het duel en beide coureurs daardoor passeerde.

Even later ging Pérez weer voorbij aan Hamilton en kon Leclerc meegaan, maar in ronde 48 was het definitief klaar met de strijd van de inmiddels 25-jarige. Hij moest Hamilton aan zich voorbij laten gaan en zakte terug naar P4, terwijl hij ondanks voorvleugelschade op weg leek naar opnieuw een overwinning in het seizoen 2022. Zeker met oog op de titelstrijd was dat destijds handig geweest, omdat Verstappen slechts zevende werd nadat hij eerder die race benadeeld werd door een extra pitstop.

Hards werken niet in Hongarije, maar Leclerc krijgt ze toch

Tijdens de Grand Prix van Hongarije was het weer raak voor Leclerc met een strategische misser van Ferrari. Ditmaal ging het om de keuze om de harde banden te monteren op zijn F1-75, terwijl die overduidelijk voor geen meter werkten in Boedapest. Dat demonstreerden de twee Alpine-coureurs Fernando Alonso en Esteban Ocon perfect, gezien ze sterk begonnen, maar eenmaal op de hards als bakstenen terugvielen.

Het devies was dus om de harde banden vooral te vermijden - zou je denken. Ferrari koos er in de 39e ronde voor om raceleider Leclerc voor zijn tweede pitstop naar binnen te halen voor harde banden. Iedereen om hem heen zat op de mediums en in ronde 41 werd hij ingehaald door Verstappen, die nota bene als tiende begon. De Nederlander spinde aan het einde van die ronde en moest opnieuw Leclerc passeren, maar met de banden van de Monegask was dat niet al te moeilijk.

Leclerc was opnieuw een passagier en zag hoe polesitter George Russell hem in ronde 54 inhaalde voor de tweede plek. Doorrijden op de hards bleek een kansloze missie, dus haalde Ferrari zijn coureur opnieuw binnen in ronde 55, ditmaal voor de zachte banden. Hij zakte terug naar de zesde plaats, terwijl hij voor zijn tweede pitstop aan kop lag. Om het extra zuur voor de Monegask te maken: titelrivaal Verstappen won, ondanks zijn tiende startplek.

Zeldzame miscalculatie Red Bull zet Verstappen op verkeerde spoor

Eens iets anders dan Ferrari, namelijk Red Bull. Hiervoor gaan we naar de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore, waarin het team uit Milton Keynes een zeldzame miscalculatie deed. Het ging om de brandstof aan boord van de RB18 van Verstappen in Q3. De Nederlander, die dat weekend al wereldkampioen kon worden, werd namelijk gedwongen om zijn laatste twee runs te staken.

In zijn tweede en één-na-laatste run ging Verstappen in de laatste sector van zijn gas om nog één laatste poging te doen. En dat terwijl hij die ronde daarvoor meer dan ruim op koers lag om de huidige snelste tijd van Leclerc te verpulveren. In zijn laatste ronde was dat opnieuw het geval, maar werd de Red Bull-coureur op het laatste moment naar binnengehaald door zijn team. 'Waarom?', vroeg Verstappen zich af.

Het zat zo: de RB18 had genoeg brandstof om de ronde af te maken, maar waarschijnlijk niet genoeg om een brandstofmonster af te geven bij de FIA voor een legaliteitscheck. Een auto moet namelijk genoeg brandstof aan boord hebben voor die controle. Zo werd Sebastian Vettel na de GP van Hongarije in 2021 gediskwalificeerd, omdat hij dat juist niet had. Verstappen kwalificeerde daardoor als achtste, maar als hij gewoon zijn één-na-laatste ronde had mogen afmaken, pole er absoluut in had gezeten. Een zeldzame fout van Red Bull dus.

Leclerc in Brazilië op inters, de rest op softs

Voor de laatste strategische blunder van dit lijstje keren we terug bij Ferrari. Ditmaal voor de kwalificatie voor de sprintrace van de Grand Prix van Brazilië. Er was sprake van wisselende omstandigheden en dat maakte het voor de teams lastig aan het begin van Q3. Toen begon het na een iets drogere periode namelijk weer te spetteren. Nat genoeg voor de intermediate-banden was het echter nog niet.

Tenminste, zo dacht iedereen op het team van Leclerc na. Terwijl alle andere coureurs gewoon op de zachte banden naar buitengingen, besloot Ferrari om Leclerc op intermediates te zetten. De Monegask kon zijn verbazing niet voor zich houden en vroeg zich nog voor het begin van de sessie af of hij de enige op inters was. Dat was hij. En heel gek dat hij als tiende kwalificeerde was het dan ook niet.

Natuurlijk was de titelstrijd op dit punt al beslist, maar Leclerc was nog wel verwikkeld in de strijd om P2 in het kampioenschap met Pérez. Gelukkig voor de 25-jarige Ferrari-man kwalificeerde Pérez slechts als negende, maar opnieuw deed Ferrari iets waarmee ze heel intelligent probeerden te lijken en liep het uit op niets. Zulke fouten moeten er volgend jaar uit wil Ferrari meedoen om de titel.

Poll

Wat vond jij de grootste strategische blunder van 2022?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws