Waarom Red Bull met de ophanging van de RB16B risico neemt Formule 1
Formule 1

Waarom Red Bull met de ophanging van de RB16B risico neemt

Waarom Red Bull met de ophanging van de RB16B risico neemt

Red Bull Racing heeft met de achterwielophanging van de RB16B risico genomen. De Oostenrijkse renstal besloot om voor een relatief radicaal ontwerp te gaan, in een poging meer neerwaartse druk te ontwikkelen aan de achterkant van de 2021-bolide. Hoewel de oplossing van de technische afdeling in Milton Keynes voorlopig haar vruchten af lijkt te werpen, kan de structurele integriteit gedurende het seizoen op de proef gesteld worden.

Bij de Italiaanse tak van Motorsport.com heeft Formule 1-analist Giorgio Piola naar het team van Max Verstappen en Sergio Perez gekeken. 'Adrian Newey heeft het differentieel van de achterwielophanging verhoogd om zo een grotere luchtstroom onder de auto te creëren', valt de Italiaan op. 'De oplossing lijkt goed te werken, want Max Verstappen was op de vrijdag de snelste man van het veld en degene die de meeste meters wist te maken.'

Bij de gloednieuwe Red Bull ligt de achterwielophanging dus hoger dan voorheen. Om dit te realiseren, heeft de renstal ook de versnellingsbak aan moeten passen. Door deze achterwielophanging te verhogen, wil het team meer lucht onder de bolide door laten stromen, wat de neerwaartse druk van de auto ten goede komt. Een vergelijkbare filosofie hebben we bij Mercedes en Ferrari ook al teruggezien dit jaar.

De afbeelding die Piola gebruikt voor zijn analyse, hier te vinden, toont hoe de aandrijfas gekanteld is en het overgrote deel van de ophanging afgeschermd wordt door een carbon omhulsel, te vinden aan de rechterkant van de foto. Door de ophanging volledig te herzien, wist het team ruimte te maken om de vloer wat hoger te leggen. 'De technische afdeling van Newey heeft geprobeerd meer luchtstroom te creëren onder de bolide door, door de mechanica hoger te leggen.'

Het risico voor Red Bull

Er wordt gesuggereerd dat door deze aanpassing een deel van de verloren aerodynamica van de vloer alweer teruggewonnen is. De vraag blijft echter of het gevolg van het verkleinen van de onderkant van de bolide volledig tenietgedaan is. Naar verwachting van onder meer McLaren's technisch directeur, James Key, hebben de teams in ieder geval flink hun best gedaan om de ingreep van de FIA tegen te gaan.

De ontwikkeling van Red Bull komt niet zonder risico, benadrukt Piola: 'Interessant dat het team uit Milton Keynes dit aangedurfd heeft, de hoek van de Red Bull-ophanging lijkt namelijk het grootst van alle teams, waardoor het onderdeel zwaarder belast wordt dan wanneer deze hoek kleiner is.' Mocht er meer druk op de ophanging komen te staan wanneer er een volledig raceweekend verreden moet worden, gaat de structurele integriteit van het onderdeel op de proef gesteld worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws