Verstappen: 'Ferrari's aanvals- en verdedigingsmodus lijkt heel sterk' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen: 'Ferrari's aanvals- en verdedigingsmodus lijkt heel sterk'

Verstappen: 'Ferrari's aanvals- en verdedigingsmodus lijkt heel sterk'

Max Verstappen is van mening dat Ferrari een bijzonder sterke aanvals- en verdedigingsmodus heeft. De coureurs kunnen tijdelijk gebruik maken van meer vermogen gedurende een race wanneer ze een knopje indrukken, en bij Ferrari valt deze tijdelijke snelheidstoename de Nederlander op. Na een bloedstollende eindfase, waarin Verstappen Charles Leclerc af wist te troeven, gaat hij in op het materiaal van de tegenstanders.

'Leclerc speelde het slim en hun aanvals- en verdedigingsmodus lijkt heel sterk', geeft hij vrij in gesprek met Sky Sports F1. 'Als je een Ferrari inhaalt, zijn ze de bocht daarop weer in staat om je terug te pakken', voegt hij daaraan toe. Dat Jeddah Corniche Circuit maar liefst drie DRS-zones kent, hielp hierin zeker niet mee. De coureur die de laatste bocht als achterligger inging, kwam de eerste bocht vaak als voorligger uit.

Verstappen geeft toe dat het zweten was vanuit de cockpit: 'De laatste ronden zat hij steeds in mijn DRS, het leken wel kwalificatieronden. Het was erg spannend en kan natuurlijk altijd beter, maar ik ben zeker blij met mijn eerste zege van het jaar.' In Bahrein ervoer de Limburger een uitvalbeurt, waardoor hij meteen al een fikse achterstand opliep op directe concurrent Leclerc. Die achterstand heeft hij in Saoedi-Arabië al kunnen verkleinen.

In de intense strijd tussen Leclerc en Verstappen betrof het vaak centimeterwerk, met muren aan weerszijden van het circuit. Verstappen: 'Je moet kalm blijven, want je wil punten scoren en winnen, maar ook de eindstreep halen. De gevechten met hem zijn cool, maar hard. We hebben respect voor elkaar.' Voorlopig lijkt het dus nog goed te gaan tussen de twee kemphanen, al valt niet uit te sluiten dat de relatie later dit jaar vlam vat.

Verstappen nog niet tevreden met de Red Bull

Verstappen mag de race dan wel gewonnen hebben, maar zit tot de Grand Prix van Australië zeker niet stil. 'Dit was een lastige race. Op de mediumband hadden we niet genoeg grip aan de voorkant. Dat zorgde voor onderstuur en vernietigde mijn banden vrij snel', benadrukt hij. 'Zodra we overgingen op die hardere banden was het gevoel echter veel beter en kon ik eindelijk druk zetten zonder mijn banden weg te gooien.'

'Zij (Ferrari, red.) waren extreem snel in de hogesnelheidsbochten, maar dat moest ook wel vanwege de afstelling waar ze mee reden. Ik deed mijn best om bij Leclerc te blijven. Na zo'n safety car-fase weet je nooit wie aan het langste eind trekt. De pace was goed en ik kon meteen aanvallen', concludeert Verstappen, die merkte dat op het hardere rubber de Red Bull de overhand had.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws