Was Mazepins verdedigende actie in Baku te vergelijken met die van Verstappen in Spa?

Was Mazepins verdedigende actie in Baku te vergelijken met die van Verstappen in Spa?

Het is tijdens de wedstrijd niet enorm opgevallen, maar Nikita Mazepin verdedigde vrij agressief tegen teamgenoot Mick Schumacher in de slotronde van de Grand Prix van Azerbeidzjan. Met een snelle stuurbeweging naar rechts op het allerlaatste moment probeerde de Rus zijn Haas-teamgenoot in de weg te zitten. Het leidde tot een boze en geschrokken reactie van Schumacher, oom Ralf Schumacher en een verklaring van teambaas Günther Steiner.

Na afloop van de race in Baku verschenen al snel video's van het voorval en kon iedereen horen wat Schumacher erover te zeggen had op het specifieke moment: 'Serieus, probeert hij ons te vermoorden?' Het was een logische reactie, want in een fractie van een seconde moest de Duitser een crash zien te voorkomen (beelden vind je hier). Maar ging het hier echt om een veel te gevaarlijke actie of was het een kwestie van nét binnen de lijntjes kleuren?

De vergelijking met Verstappen

Het is een soort situatie die eerder al voorbij is gekomen, namelijk met Max Verstappen en Kimi Räikkönen in de Grand Prix op Spa Francorchamps van 2016. Destijds ontstond er een flinke discussie over hoe ver een coureur mocht gaan in zijn verdediging. Het incident van toen, dat vergelijkbaar is met de actie van Mazepin in Baku, is de verdedigende beweging van Verstappen tegen de aanstormende Räikkönen op het Kemmel Straight. Met een late stuurbeweging blokkeerde de Nederlander zijn aanvaller en dat dwong de Ferrari-coureur om vol in de ankers te gaan.

'Dit is f*cking belachelijk', klonk het over de boordradio van de Fin en na afloop van de race uitte hij nogmaals zijn kritiek op de actie: 'Ik vind goed racen en harde gevechten prima, maar in deze situatie was dat naar mijn mening niet correct. Misschien heeft Verstappen een ongeluk nodig voordat duidelijk wordt hoe gevaarlijk dit was. Maar ik hoop dat het niet zover zal komen, want ik wil natuurlijk niet dat iemand gewond raakt. Er zijn altijd verschillende meningen van verschillende mensen, dus laten we het aankijken.'

Tip: actie op 00:40

Wolff plaatst Verstappen bij de grootheden van de Formule 1

Er kwamen inderdaad verschillende meningen naar buiten. Allereerst waren er critici en coureurs die de verdedigingsactie van Verstappen als onderdeel van de competitieve kern van de Formule 1 zagen. Zo zei Mercedes-teambaas Toto Wolff: 'Hij komt binnen zonder angst, zonder respect en hij steekt zijn ellebogen uit. Het doet me denken aan grootheden zoals Lewis Hamilton en Ayrton Senna. Je kunt zien dat sommige jongens twee keer beginnen na te denken voordat ze hem inhalen. Het is verfrissend maar gevaarlijk.'

Ook Verstappens eigen teambaas reageerde positief, maar behouden op de actie. 'Het was op het randje', oordeelde Christian Horner. 'Ik denk wel dat dit soort vechtlust de fans naar het circuit brengt. Max zal hier ook weer van leren. Dit soort dingen blijven onder coureurs meestal nog wel even spelen en dat kan de kansen op het circuit beslechten.'

Verstappen ging zelf destijds een tandje harder op de situatie in en dat was logisch, want de Nederlander geloofde heilig in een gedurfde aanpak. Zijn reactie op de kritische woorden van Räikkönen klonk: 'Het is goede televisie als iemand kreunt. Ik denk dat het een grote leugen is, dat ik te agressief ben. Ik verdedig gewoon mijn positie en als iemand het niet leuk vindt, is dat zijn eigen probleem.'

Verstappen 'hoort thuis in een psychiatrische instelling'

Niet iedereen was positief of koos ervoor om zijn mening in het midden te houden. De negatieve reacties waren in ieder geval een stuk feller dan de positieve in de discussie over het voorval. Zo zei Niki Lauda over de reactie van Verstappen: 'Hij hoort in een psychiatrische instelling thuis als hij zegt dat Kimi schuldig is. Coureurs moeten elkaar niet onnodig in gevaar brengen.'

Ook verschillende journalisten lieten hun afkeuring blijken. In een opiniestuk, te lezen bij BBC werd bijvoorbeeld het volgende geschreven: 'Wat Verstappen deed, was niet acceptabel. Wat het zo gevaarlijk maakte, was het verschil in snelheid tussen de twee auto's. Daardoor had Räikkönen nauwelijks tijd om te reageren. De regels hierover moeten worden herzien.' Dat laatste is exact wat er gebeurde, want enige tijd later werd de 'Verstappen-regel' geïntroduceerd. Deze regel limiteerde hoe agressief er verdedigd kon worden en in de remzones mocht een coureur niet meer zomaar van koers veranderen.

Mazepin vs. Verstappen

Terug naar de actie van Mazepin en de gelijkenissen zijn groot, hoewel de discussie achteraf niet te vergelijken is. Een zelfde stuurbeweging van de verdediger, een even snelle reactie van de aanvaller en een net zo beladen boordradio-bericht van de gedupeerde. Als we alle bovengenoemde meningen meenemen, kan er een weloverwogen beoordeling van de verdedigingsactie tegen Schumacher worden samengesteld. Dus hoe gevaarlijk was het nou echt?

Allereerst werd Verstappen bekritiseerd over hoe laat hij de verdediging inzette, maar de actie van Mazepin kwam nog net iets later. Daarbij komt dat de stuurbeweging van de Rus scherper was dan die van de Nederlander. Koppel dat samen en Schumacher had nog minder tijd om te reageren dan Räikkönen destijds. In dit opzicht ging het in Baku om een gevaarlijke actie, want voor het zelfde geld eindigden ze beiden in de muur met een snelheid van 300 kilometer per uur.

Is er dan nog iets tegen in te brengen op sportief vlak? Dus dat de Formule 1 zou draaien om dit soort momenten van actie en emoties. Spektakel bracht het zeker, maar het ging hier om twee teamgenoten die vochten om een positie waar geen punten mee behaald konden worden. Het deed ook niet direct denken, zoals Wolff destijds bij Verstappen zei, aan de grootheden van de Formule 1. De woorden van Horner lijken eerder toepasselijk: 'Dit soort dingen blijven onder coureurs meestal nog wel even spelen.'

Het gaat bij het incident van Mazepin eigenlijk om hetzelfde als waar het om ging bij Verstappen. De quote van Lauda, 'coureurs moeten elkaar niet onnodig in gevaar brengen', kan bijna één-op-één worden overgenomen. Natuurlijk is dit pas het eerste jaar van Mazepin in de Formule 1 en net als de jonge Verstappen destijds zal hij hier weer van leren. Wijsheid komt met de jaren, alleen ben je als coureur in de koningsklasse niet altijd van deze jaren verzekerd.

Door: Tibbe Dolman



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer