Wat Newey noteert in zijn boekje: 'Red Bull deed inspiratie op bij langzamere concurrenten' Formule 1
Formule 1

Wat Newey noteert in zijn boekje: 'Red Bull deed inspiratie op bij langzamere concurrenten'

Wat Newey noteert in zijn boekje: 'Red Bull deed inspiratie op bij langzamere concurrenten'

Ondanks dat Red Bull Racing al duidelijk voorloopt op de concurrentie in de Formule 1, heeft het inspiratie opgedaan bij enkele langzamere concurrenten, zo merkte de Nederlandse tak van Motorsport.com op. Hoogstwaarschijnlijk heeft ontwerper Adrian Newey al die kleine dingetjes genoteerd in zijn boekje tijdens zijn gebruikelijke wandeling over de grid voorafgaand aan de races. Een aantal van die dingen waren in Barcelona al te zien op de RB19. Ook Mercedes en Aston Martin kwamen met kleine aanpassingen.

Tijdens de Grand Prix van Spanje presenteerde Red Bull een aangepast vleugeltje op de vloerrand en een vernieuwde diffuser, waarbij duidelijk gekeken was naar de oplossingen van enkele concurrenten. Het is waarschijnlijk dat Newey deze elementen heeft opgemerkt tijdens zijn gebruikelijke wandeling over de startgrid, waarna de Oostenrijkse renstal ze heeft ontwikkeld en met een eigen draai aan de RB19 heeft toegevoegd. Aangezien de concurrenten het concept al getest hebben, impliceert dit dat deze oplossingen de prestaties verbeteren zonder uitgebreide tests in CFD-software of de windtunnel. Dat is voordelig, aangezien de tijd van Red Bull in de windtunnel dit jaar beperkter is vanwege de straf voor het overschrijden van de 2021-budgetcap.

Details aan de vloerrand en een nieuwe diffuser geïntroduceerd door Red Bull

Verschillende teams hebben hier al gebruik van gemaakt en hebben het geoptimaliseerd. Niettemin is het niet zo eenvoudig als het simpelweg kopiëren van het ontwerp en het op de eigen bolide plaatsen. De concepten moeten namelijk in harmonie werken met de bestaande architectuur van Red Bull. Op deze manier creëert het team zijn eigen tak in de ontwikkelingsboom, die hoogstwaarschijnlijk gedurende het seizoen verder geoptimaliseerd zal worden. 'Het vleugeltje op de vloerrand heeft al een C-vormig profiel aan de voorkant, wat overeenkomt met de uitsnede die eronder in de vloer zit', schrijft het Nederlandse medium.

Tekst gaat verder onder de foto

Dat Newey een oog voor detail heeft, is al heel lang duidelijk (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Dat Newey een oog voor detail heeft, is al heel lang duidelijk (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Aan de achterkant steekt het vleugeltje iets uit, dus er is een lipje toegevoegd aan het gewelfde rolgedeelte. Dit lipje is bedoeld om te helpen bij het geleiden van de luchtstroom die in dit specifieke deel van de vloer wordt afgevoerd. De bovenste hoek van de diffuser is ook aangepast met een omgekeerde pocketopstelling, vergelijkbaar met verschillende concurrenten. Deze wijziging heeft twee effecten. Ten eerste verandert dit de interne prestaties van de diffuser zelf. Ten tweede heeft het invloed op het gedrag van de luchtstroom over de bovenste hoek van de diffuser', verklaart de Nederlandse tak van Motorsport.com.

Heeft Mercedes toch een stap achteruit gezet?

'Voor de Spaanse Grand Prix heeft Mercedes een stap gezet die door sommigen als een achteruitgang zou kunnen worden gezien: het bovenste lamellenelement is verwijderd uit de spiegels. De binnenste stang is nu eenvoudig aan de zijkant van de spiegelbehuizing bevestigd. Deze verandering is doorgevoerd om ervoor te zorgen dat de luchtstroom achter de spiegel beter aansluit op de aanpassingen aan de sidepods. Eerder veroorzaakten de lamellen namelijk veranderingen in de luchtstroming rond de spiegelbehuizing. Het team heeft ook aanpassingen gedaan aan de zijkant van de diffuser. Volgens het team zorgt dit voor een betere luchtstroom in de diffuser, wat de kwaliteit van de luchtstroom verbetert en de lokale belasting vergroot.'

Tekst gaat verder onder de foto

De W14 van Mercedes op het Circuit de Barcelona-Catalunya (Foto: Mercedes AMG F1)
De W14 van Mercedes op het Circuit de Barcelona-Catalunya (Foto: Mercedes AMG F1)

'Om de juiste afstelling voor de W14 te vinden, heeft Mercedes verschillende oplossingen getest tijdens de vrijdagtrainingen. Hiermee probeerde het team ook meer te weten te komen over het nieuwe aerodynamische pakket. Tijdens deze tests werden zowel medium downforce- als high downforce-achtervleugels uitgeprobeerd. Uiteindelijk koos het team voor de high downforce-achtervleugel op zaterdag en op zondag. Daarnaast heeft het team geëxperimenteerd met bodywork dat een grotere koelopening aan de achterzijde had, maar tijdens de competitieve sessies werd er uiteindelijk weer gekozen voor een smallere oplossing.'

Aston Martin heeft ook een oog voor details

Aston Martin is dit jaar goed van start gegaan, maar de directe concurrenten hebben in de afgelopen races aanzienlijke updates doorgevoerd om de achterstand te verkleinen. Als reactie hierop heeft de Britse renstal enkele nieuwe onderdelen geïntroduceerd tijdens de race in Spanje. Dit hebben ze gedaan omdat de renstal geen terrein wil verliezen en vastbesloten is om competitief te blijven. 'Één van de onderdelen van het pakket is een vernieuwde voorvleugel. De verdeling over de spanwijdte van de bovenste twee flappen is aangepast, zodat ze gelijkmatiger zijn in plaats van een golvend deel voor de voorband te hebben.' Deze wijziging laat de vleugelontwerpen meer overeenkomen met die van andere teams.

'Bovendien heeft dit geleid tot meer ontwikkelingsmogelijkheden aan de buitenkant van de vleugel, waarbij de verbinding tussen de flappen en de end plate ook een nieuw ontwerp heeft gekregen. In de vernieuwde configuratie zijn het tweede, derde en vierde element van de voorvleugel allemaal verder van de end plate geplaatst en gedraaid, zodat ze een grotere outwash creëren dan in de vorige opstelling. De inkeping die zich eerder op de derde flap bevond, is nu naar voren verplaatst op het tweede element in het nieuwe ontwerp. Als reactie op de wijzigingen aan de voorvleugel heeft Aston Martin ook de hoek van de camerapods aan de zijkant van de neus aangepast, omdat de luchtstroom in dit deel van de auto is veranderd', informeert de Nederlandse tak van Motorsport.com.

Tekst gaat verder onder de foto

Ook Aston Martin is aan het experimenteren (Foto: Aston Martin F1)
Ook Aston Martin is aan het experimenteren (Foto: Aston Martin F1)

'Aan de achterzijde van de AMR23 is de nieuwste specificatie van de achtervleugel verder verfijnd, vooral na de Grand Prix van Monaco, waar de grootste veranderingen werden geïntroduceerd. Één van de wijzigingen is de verbindingsmethode voor het uiteinde van de end plate. In plaats van te versmelten met de buitenste rand van de end plate, is het uiteinde nu naar binnen gedraaid. Deze aanpassing heeft invloed op de drukgradiënt en daardoor op de wervelingen aan het uiteinde van de vleugel. Er zijn ook veranderingen doorgevoerd aan de geometrie van de binnenkant van de end plate.'

'Deze is nu voorzien van een vergelijkbare verbindingslijn als aan de buitenzijde, zij het iets steiler gebogen. Deze wijziging heeft niet alleen directe aerodynamische gevolgen, maar heeft ook invloed op de omliggende oppervlakken. Om hiervan te profiteren, is de beam wing aangepast. Hoewel niet genoemd in het document voor de autopresentaties en slechts kort getest, zijn er nog een paar extra elementen aan de bovenkant van de halo die niet werden besproken. Het team heeft waarschijnlijk plannen om in de komende races een meer verfijnde versie van deze elementen te introduceren. Dit is bedoeld om de luchtstroom rond de veiligheidsstructuur te verbeteren en de prestaties aan de achterkant van de auto te optimaliseren', sluit het Nederlandse medium af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws