Max Verstappen ontving afgelopen weekend op de Nürburgring veel lof voor zijn GT3-debuut, dat direct werd bekroond met een zege. Britse GT-coureur en Le Mans-podiumfinisher Jann Mardenborough eindigde tweede en gaf de viervoudig wereldkampioen complimenten voor zijn komst naar de Nordschleife. Mardenborough vindt het fantastisch om te zien dat Verstappen interesse heeft in meer dan de Formule 1.
Mardenborough, wiens carrière een boost kreeg door het simracen en de deelname aan de Nissan GT Academy, keerde voor het eerst in tien jaar weer terug naar de Nordschleife. Hij deelde de baan met Verstappen, die debuteerde in de GT3-klasse van de Nürburgring Langstrecken-Serie. Mardenborough heeft veel ervaring opgedaan in allerlei auto's, waaronder single-seaters, LMP2-auto's en GT3-wagens. De coureurs in de GT-kampioenschappen zijn echte specialisten: ze kennen de auto's tot in de puntjes.
De Brit is absoluut een van die specialisten. Hij vindt het goed voor de sport, het kampioenschap op de Nordschleife, en de autosportkijker dat Verstappen zich verdiept in meerdere categorieën. Hij maakte direct indruk tijdens de kwalificatie voorafgaand aan de NLS9. 'Het was ook een beetje nat tijdens de sessie', vertelt Mardenborough in een interview met F1Maximaal.nl. 'Op de Nordschleife kan dat tot dertig seconden per ronde schelen, afhankelijk van de bandenkeuze en coureur', legt hij uit.
Det tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij verklaart dat de NLS een open categorie is betreffende de banden. De teams kunnen dus kiezen uit verschillende leveranciers, zoals Michelin, Pirelli, Yokohama of Dunlop. 'Michelin werkt bijvoorbeeld erg goed in natte omstandigheden. Max was 25 seconden sneller dan de volgende auto. Dat zet ons een beetje voor schut', lacht Mardenborough. 'Later droogde het gelukkig op en werden de tijden sneller. Hij stond nog steeds P3, dus niet bovenaan, maar wel dichtbij.' Tijdens de race later op zaterdag bleef het droog.
In verschillende auto's springen
Er viel weinig te vechten met Verstappen, want de Nederlander pakte de leiding in de eerste bocht en gaf die niet meer uit handen. Mardenborough, die de #9 Mustang GT3 van Haupt Racing deelde met Fabio Scherer en Dennis Fetzer, sloot aan als tweede. Verstappen kon niet lang blijven na het podium, dit weekend racet hij weer in zijn F1-bolide in Singapore. Mardenborough heeft veel ervaring opgebouwd in verschillende auto's. 'Nu is het makkelijker voor me (om in verschillende auto's te stappen en direct weg te rijden, red.)', zegt hij.
'Toen ik begon, rond mijn negentiende, twintigste, wisselde ik al snel tussen Formule 3, GT3, GT4. Dat was toen heel moeilijk omdat ik nog geen gevoel had voor waar de limiet ligt. Dat leer je met ervaring', legt Mardenborough uit. 'Coureurs die al vanaf hun zesde karten, hebben dat gevoel automatisch ontwikkeld, en dat helpt in elke auto. Nu kan ik overal instappen, geen probleem. Als je jong bent en weinig ervaring hebt, is dat lastig.' Mardenborough heeft vanaf 2011 een uitgebreid cv opgebouwd en successen geboekt in veel kampioenschappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Samenwerking in de toekomst?
Zo eindigde hij op het podium bij de 24 uur van Le Mans, werd hij vicekampioen in de Toyota Racing Series en nam hij deel aan prestigieuze enduranceraces op Spa-Francorchamps en Bathurst. Het droeg allemaal bij aan de veelzijdigheid die hij nu bezit. Dat zal met Verstappen ook zo gaan. 'Voor hem gaat het geen probleem zijn', zegt Mardenborough. 'Hij is getalenteerd en hij zal snel genoeg tijd achter het stuur krijgen om meteen de limiet te vinden.' In de GT World Challenge Europe Endurance rijdt Mardenborough in de Mustang GT3.
Red Bull Racing en Ford werken hard aan een krachtbron voor het Formule 1-seizoen van 2026. Stel dat er een extra samenwerking inzit van Red Bull en Ford waarbij Verstappen de GT3-auto wil delen met Mardenborough, wat zou hij dan zeggen? De Brit moet lachen en antwoordt: 'Ik heb iets dat ik hem wil vragen als ik in de race in een goede positie eindig. Dus als dat gebeurt, stel ik die vraag. Ik kan dus nog even geen antwoord geven', glimlacht hij. Of Mardenborough die vraag heeft gesteld op het podium? Dat is voorlopig nog geheim.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties