Over iets meer dan een maand zit het Formule 1-seizoen van 2025 erop en zal een nieuw tijdperk van start gaan. Eerder dit jaar kwam het regelboek voor 2026 naar buiten, waarna de teams direct aan het werk zijn gegaan. Niet alleen de grid is hard aan het werk om optimaal aan het nieuwe seizoen te beginnen, ook remfabrikant Brembo werkt overuren.
In het eerste deel van het interview met de Italiaanse fabrikant liet Car Racing Market Manager Andrea Algeri weten dat ze voor een aantal uitdagingen staan. De teams mogen zelf een remsysteem ontwerpen, waarbij Brembo de nodige feedback en materialen regelt. Algeri ziet aan de vooras over het algemeen een vergelijkbare aanpak, maar hij merkte op dat de teams aan de achteras verschillende remsystemen ontwerpen.
'Sommige teams ontwerpen een systeem dat sterk lijkt op het huidige, anderen maken het juist een stuk kleiner', zei Algeri. 'Uiteindelijk zal één partij de juiste balans vinden.' De topteams zijn niet altijd happig op het delen van informatie aan Brembo. Algeri heeft het dan vooral over de fabrikanten: Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing, wier klanten dezelfde remsystemen zullen gebruiken. Daar moeten de teams samen met Brembo een middenweg zien te vinden.
De ingrijpende veranderingen aan de bolide hebben vanzelfsprekend invloed op het werk en de feedback die Brembo moet leveren. 'In vergelijking met vorige grote reglementswijzigingen is het 2026-seizoen een stuk onzekerder', deelt Algeri. 'Alle teams zijn nog niet zeker over de motoren, de MGU-K, energieterugwinning, enzovoort.' Daarnaast zal de totale massa en de verdeling van die massa iets veranderen. Dat werkt door op de remsystemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beheersen van het systeem
Volgend jaar wordt de auto dertig kilo lichter dan dit jaar. De batterij wordt groter, omdat de krachtbron een fifty-fifty-verdeling krijgt in elektrisch vermogen en motorisch vermogen. 'Het gewicht in het algemeen beïnvloedt de torque die je moet beheersen voor het hele remsysteem', vertelt Algeri verder in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Uiteraard is het complexer dan dat, maar in de basis wordt de dimensionering van het remsysteem bepaald door de topsnelheid en het gewicht van de auto.'
De mogelijkheid om een bepaalde hoeveelheid torque op de grond over te brengen, die door de band wordt bepaald, komt daar nog bij, legt Algeri uit. Torque, of koppel, is de draaikracht die een motor levert om iets te laten ronddraaien, zoals een band. Het bepaalt hoe sterk de motor is bij het versnellen. Meer torque betekent dat de auto sneller uit stilstand kan optrekken. Een F1-motor met veel torque kan dus sneller reageren en meer kracht op de baan overbrengen.
'De banden worden ook weer sterk beïnvloed door de aerodynamica van de auto, dus het totale gewicht van de auto heeft invloed op dit soort zaken in het remsysteem', vervolgt Algeri, die daarmee aanwijst dat één verandering in dat complexe proces een kettingreactie kan veroorzaken. 'Vervolgens heb je de gewichtsverdeling, die op zijn beurt ook weer kan worden beïnvloed door de aerobalans die je vooraan en achteraan hebt: dus de som van die twee effecten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
 
        Elektromotor speelt een rol
Het is nog een beetje een vraagteken hoe die torque gaat werken met de kracht van de elektromotor die in 2026 een grote rol gaat spelen. 'Je kunt dan de dimensionering van de twee assen bepalen. Daarbovenop komt nog de elektromotor, dus in principe grotere remmen aan de voorkant en kleinere remmen aan de achterkant', zegt Algeri. 'Terwijl bijvoorbeeld in de eenvoudigere formules, zoals de Formule 3, de gewichtsverdeling bijna fifty-fifty is, omdat je daar geen energieterugwinning hebt.'
In principe heeft zo'n bolide dezelfde asconfiguratie, met dezelfde componenten aan de vooras en de achteras, gewoon omdat de auto heel goed in balans is. 'Je hebt geen kleinere remmen nodig op één van de twee assen, maar je hebt hetzelfde remsysteem dat je voor en achter kunt gebruiken. Dat is nu niet meer mogelijk', aldus Algeri.
 
                            
                                                             
                                                     
                     
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties