Na de voorlaatste ronde van de Porsche Mobil 1 Supercup op Zandvoort reist het circus door naar Monza, waar het kampioenschap beslist zal worden. De 19-jarige Robert de Haan kan komende zondag zomaar met de grootste bokaal naar huis gaan. De Haan heeft het hele seizoen consistentie en snelheid getoond en zal alles geven om in zijn tweede Supercup-jaar bekroond te worden tot kampioen.
De spanning begon voorafgaand aan de zomerstop daardoor al flink op te lopen. De Haan vecht in principe vanaf het begin van het seizoen al met Alessandro Ghiretti, de Franse coureur van Schumacher CLRT. Net als vorig jaar doet een Nederlander mee aan de titelstrijd van de Supercup. De Haan lijkt er echter relaxed in te staan en weet dat hij gewoon heel hard én slim zal moeten rijden. In Zandvoort zat hij Ghiretti op de hielen na een raketstart waarbij hij naar P2 snelde, maar kon geen gaatje vinden om zijn concurrent in te halen.
Alsnog zijn er goede punten behaald voor het kampioenschap. Het was wel bijzonder om op het podium te staan op Zandvoort. 'Het was een belangrijk weekend, vooral voor mij en mijn titelrivaal', zegt De Haan in gesprek met F1Maximaal.nl. Als hij in de auto zit merkt hij niet zoveel van alle fans, maar in de out lap kon hij wel om zich heen kijken. 'Dan besef je dat er best veel mensen zitten te kijken. Het is hartstikke gaaf om deze sfeer mee te maken, het is hier heel druk natuurlijk, en super dat er zoveel Nederlanders aanwezig zijn.'
Van support van Red Bull naar vergelijkingen met Verstappen
De reis van De Haan vanuit de single-seaters naar de titelstrijd van de Supercup is bewonderenswaardig te noemen. 'Ik heb altijd Formule 4 gereden', zegt de 19-jarige uit Eerbeek. 'Ik wilde toen Formule 3 doen, en ik heb ook getest. Dat ging erg goed. Red Bull stond ook achter ons: we willen jou in ons juniorenteam. Het kostte alleen 1,5 miljoen. Zij wilden twee ton meenemen', zegt De Haan met een kleine lach. 'Ik had zelf misschien drie ton aan sponsoring. Realistisch gezien werd dat hem niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op dat moment stond de carrière van De Haan even stil. Jong en talentvol als hij is, vond hij snel een plek in een ander kampioenschap waar hij zijn visitekaartje afleverde. 'Ik kreeg een aanbod om de Porsche Sprint Challenge Southern Europe te rijden in de Cup-auto. Waarom niet?' vervolgt hij. 'Dat ging heel goed. De eerste race won ik.'
And the rest was history: De Haan vervolgde zijn carrière in de Carrera Cup Groot-Brittannië, won het Benelux-kampioenschap en leverde een legendarische prestatie als gastcoureur in de Porsche Supercup-race op Silverstone, waar hij tweede werd. Ook werd hij vorig jaar rookie-kampioen in de Supercup.
Lees nog een keer over het Supercup-debuut van De Haan:
Als 17-jarige had hij een gedurfde rijstijl waarbij hij voor niets of niemand aan de kant ging en zich ook niet door de grote namen uit de Porsche-wereld van het asfalt liet drukken. In het Verenigd Koninkrijk zag men overeenkomsten met een piepjonge Max Verstappen in het jaar waarin hij net om de hoek kwam kijken in de Formule 1. 'Ik heb mijn rijstijl wel aangepast op een bepaalde manier', zegt De Haan daarover. 'Ik ben altijd al een agressieve rijder geweest. Dat zit gewoon in mij. Wat je merkt is dat ze het niet waarderen, maar ze keuren het ook niet af.'
Het racegeweld van de Porsches biedt immers de mogelijkheid om deur-aan-deur-gevechten te voeren en de auto's kunnen ook best tegen een stootje. 'Ik sta wel altijd in het stewardskantoor: Robert, jij doet dit en hier geef je een duwtje, je ging niet goed aan de kant. Er is altijd wel weer wat', zegt De Haan, die zijn schouders ophaalt. Ook op dat gebied zijn er overeenkomsten met viervoudig wereldkampioen Verstappen. Gezeur of geen gezeur, agressief of niet, niemand kan om het feit heen dat de 19-jarige momenteel op titelkoers ligt.
Het spelletje eromheen
De Haan merkt dat hij dit jaar beter om kan gaan met de randzaken. De autosportwereld draait vaak niet alleen om heel hard rijden en bokalen binnenslepen, ook om politieke zaken. De Formule 1-wereld staat er haast bekend om, maar De Haan laat weten dat het ook in andere kampioenschappen zo is. Hij heeft het idee dat het niet altijd eerlijk gaat in het kampioenschap, vooral met wie er straffen krijgen en wie niet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dan is iedereen er gewoon een beetje klaar mee. Vooral ik natuurlijk. Als ik een tikje geef, ben ik meteen weer aan de beurt en dat is niet zo eerlijk', zegt hij. De Nederlander denkt dat hij er dit jaar beter mee overweg kan dan in het voorgaande jaar. 'Ik denk dat ik dat spelletje iets beter ben gaan begrijpen', knikt hij. De Haan stopt zijn energie in ieder geval waar het nodig is: 'Het enige wat ik kan doen is gewoon die auto pole zetten en dan weg zien te rijden', lacht hij.
Twee titels in één jaar
Het lijkt erop dat het seizoen op en naast de baan behoorlijk intens is geweest, maar de focus ligt onverminderd op zowel de titel in de Carrera Cup Duitsland (PCCD) als de titel van de Supercup. In het Duitse kampioenschap staat De Haan momenteel ook tweede, al is zijn achterstand op Ghiretti iets groter dan in de Supercup.
De PCCD heeft echter nog twee raceweekenden, in totaal vier races te gaan. Daar wordt de titelstrijd voortgezet op de Red Bull Ring en de Hockenheimring. Monza moet echter eerst afgerond worden. Is hij dan ook blij dat de Supercup er na dit weekend op zit? 'Als ik heb gewonnen wel ja, anders niet zo denk ik!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties