Max Verstappen en Red Bull Racing namen een risico door een flink aantal wijzigingen door te voeren aan de RB21, maar volgens Michael Schmidt is dit typisch iets voor de Oostenrijkse renstal. De Duitse journalist reageert tevens op de keuze van Red Bull om Verstappen in de slotfase van de Grand Prix van São Paulo nog een keer naar binnen te roepen.
Na de vroege uitschakeling in de kwalificatie geloofde niemand nog in een topresultaat voor Verstappen. Ook de 28-jarige Nederlander zelf dacht dat een topvijfklassering niet mogelijk was. Het werd uiteindelijk een derde plaats en het had niet veel gescheeld of de viervoudig wereldkampioen was zelfs nog tweede geworden op het Autódromo José Carlos Pace. Om dit resultaat mogelijk te maken, nam Red Bull na de kwalificatie een 'riskante' beslissing.
Verstappen en Red Bull gooiden de afstelling van de RB21 helemaal om en gezien het verloop van het weekend was het niet gezegd dat dit een gouden greep zou zijn. Schmidt legt in Formel Schmidt eerst uit waar de formatie uit Milton Keynes aanvankelijk een fout beging. 'Tussen de sprintrace en de kwalificatie voor de hoofdrace zijn ze teruggegaan naar de oude vloer. Dat wil zeggen, de vloer die in Monza werd geïntroduceerd en niet de aangepaste vloer die in Mexico werd gebruikt.'
Dat pakte in de kwalificatie dus niet goed uit en dus moest Red Bull flink wat wijzigingen doorvoeren voor de hoofdrace. 'Ze hebben de afstelling volledig omgegooid en ze vonden het verschil tussen starten vanaf P16 en beginnen vanuit de pitstraat maar klein. Ze zeiden: als we zo rijden als in de kwalificatie, dan doen we niet mee, dus we hebben de auto volledig omgebouwd. Waché heeft me verteld dat het een enorm risico was. Maar dat is typisch Red Bull, dat zit in hun DNA. Ze zijn bereid om risico's te nemen', stelt Schmidt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Overschrijding budgetplafond?
Verstappen kreeg daarnaast een nieuwe Honda-krachtbron, die hem wat extra performance gaf. McLaren was niet te spreken over de actie van Red Bull, want volgens onderlinge afspraken zou een vrijwillige motorwissel niet onder het budgetplafond vallen. 'Men heeft zelfs geaccepteerd dat deze nieuwe motor misschien buiten het budgetplafond valt, gezien het feit dat de motorwissel om prestatieredenen werd doorgevoerd. Maar het betekent dat er wellicht nog wat ruimte is, want een nieuwe motor kost ongeveer 1,4 miljoen dollar en dat drukt behoorlijk op het budget.'
'Maar zoals ik al zei, Red Bull nam een risico en is daarvoor beloond. De auto was op zondag compleet anders dan de dagen daarvoor', aldus Schmidt, die tot slot ook nog ingaat op de keuze van Red Bull om Verstappen in het laatste deel van de race vanuit leidende positie nog een keer naar binnen te halen voor een setje softs. 'Zowel Laurent Mekies als Waché zeiden dat buiten blijven te optimistisch zou zijn geweest.'
'De rondetijden zouden minder worden en Norris was in de twee ronden voor zijn pitstop telkens een halve seconde sneller geweest', vervolgt Schmidt. 'De banden werden steeds slechter en Waché heeft me verteld dat Verstappen waarschijnlijk maar vijfde zou zijn geworden als hij buiten was gebleven. Piastri zou hem dan ook nog zijn gepasseerd', sluit Schmidt af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties