max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-9 Opinie
Opinie

Mol en Coronel horen 'opvallend' bericht van Verstappen: 'Hier zit codetaal in'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-9

Red Bull Racing heeft misschien niet het gewenste resultaat gepakt in Brazilië, maar Max Verstappen heeft wel een gedenkwaardig optreden neergezet. De wereldkampioen werd op zondag geholpen met een betere afstelling en een nieuwe krachtbron. Helaas kwam die wederopstanding te laat om de Grand Prix-zege nog te grijpen. Olav Mol legt uit dat Red Bull echt alles op alles heeft gezet om het lek boven te krijgen.

Red Bull kwam na de zomerstop sterk terug en prees daarbij herhaaldelijk de gevonden basisafstelling, waardoor men op de vrijdagen niet meer zoekende was. In Mexico en Brazilië lijkt dat echter verloren te zijn gegaan. In beide Latijns-Amerikaanse landen had Red Bull een valse start. In beide races was de snelheid in de Grand Prix vervolgens wél goed, maar het eindstation was tweemaal een derde plek op enkele tienden afstand van de tweede positie.

Opstelling drie keer omgegooid

Mol legt bij De Stamtafel uit dat Red Bull vier verschillende afstellingen heeft uitgeprobeerd in Brazilië. 'Je hoeft de fout niet aan Red Bull uit te leggen. Ze zijn met een Brazilië-afstelling uit de simulator naar São Paulo gekomen. Toen kwam die ene vrije training. In die vrije training zeiden ze dat dit niet werkte en gingen ze terug naar wat ze in Mexico hadden', zo legt de analist van Ziggo Sport uit dat men het roer op vrijdagmiddag al omgooide.

'Vervolgens kwamen ze erachter dat dit ook niet werkte. In de sprintkwalificatie werkte niks, maar toen konden ze niks meer veranderen. Na de sprintrace hebben ze de Austin-afstelling gebruikt voor de kwalificatie, die óók niet werkte', meent de commentator. 'Toen hebben ze gezegd: we staan nu zestiende. F*ck it, we zien het wel. Daarna hebben ze de nachtklok geschonden en een nieuwe motor erin gelegd. Dat is ook logisch, want daar zit je toch al tegenaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-15
Verstappen was ontevreden in de vrije training en de sprintkwalificatie.

Verstappen en Laurent Mekies spraken dat overigens tegen. Beide hoofdrolspelers van Red Bull benadrukten dat Verstappen het einde van het seizoen had kunnen halen met zijn eerste vier motoren. De vijfde motor werd dus puur geïntroduceerd omdat Verstappen met de aangepaste afstelling toch al in de pitstraat aan de race moest beginnen. 'Ze hebben de auto nog goed gekregen, want op race pace was Verstappen het snelst, al was het verschil maar 0,13 seconde.' Dat lijkt nog een behoorlijk voordeel, want op basis van een hele race zou dit een voorsprong van tien seconden opleveren.

Codetaal van Verstappen

Red Bull was dus zoekende, maar kreeg het lek uiteindelijk boven en nam vooral veel risico in een cruciaal weekend voor de titelstrijd. 'Ik denk dat geen enkel ander team dan Red Bull dit kan. Ze hebben het lef om de auto drie keer ondersteboven te leggen. Drie keer!' roept Mol uit. Driemaal was scheepsrecht, want Verstappen liet op zondag zien dat hij met een snelle auto altijd levensgevaarlijk is, zelfs als hij achteraan start en een lekke band oploopt.

Mol denkt dat Verstappen met de nieuwe motor een voordeel heeft, al denkt hij dat het verschil kleiner is dan veel mensen denken. 'Die motor moet wel nog vier wedstrijden mee. Max riep wel in zijn verkenningsronden dat de nieuwe motor minder vibraties had dan de andere motor, en dat ze dat moeten onderzoeken. Dat vond ik wel opvallend', concludeert Mol. Het boordradiobericht van Verstappen suggereert dat de oude wellicht toen niet meer helemaal in orde was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-gianpiero-lambiase
Verstappen had meer vertrouwen in de nieuwe motor.

Bij Viaplay hoorde Tom Coronel de uitspraak van Verstappen ook aan. 'Puur ter informatie, deze auto vibreert veel minder. Dit is iets waar we absoluut naar moeten kijken', deelde de wereldkampioen. 'Minder vibraties betekent een beter gevoel', aldus Coronel, 'maar ergens geeft hij niet 100 procent prijs wat er aan de hand is, want iedereen hoort dit natuurlijk. Er zit hier ook een beetje codetaal in.'

Voordeel van nieuwe motor

Het lijkt erop dat Verstappen in de race niet alleen beter voor de dag kwam vanwege de betere afstelling en nieuwere motor, maar dat het rijgedrag van zijn nieuwe motor waarschijnlijk ook hielp. 'Je kunt de motor misschien op een iets grovere stand zetten, maar het is niet zo dat je dan 40 of 50 pk meer hebt', legt Mol uit. 'Dan slijt de motor veel te hard. Je hebt het over een paar pk.' Verstappen straalde met de nieuwe motor wel veel meer vertrouwen uit, met name in de laatste en eerste bocht.

Tien pk extra zorgt, afhankelijk van het circuit, ongeveer voor een tijdwinst van 0,15 seconde per ronde. Als Verstappen drie pk meer heeft met zijn nieuwe krachtbron, gaat het om een voordeel van ongeveer een halve tiende per ronde. Daarnaast kan het voordeel dus oplopen als het rijgedrag beter wordt en Verstappen meer vertrouwen voelt achter het stuur van de RB21.

Mol reageerde ook op de derde pitstop van Verstappen. 'Op de mediumbanden kon je 35 ronden doen en die moest Max ook precies doen. Dan weet Max dat de banden inkakken aan het eind. Hij is toch liever jager dan dat hij opgejaagd wordt. Dan moet je gaan verdedigen. Daar voelt hij zich volgens mij niet zo goed bij', denkt de commentator. 'Hij heeft het realistisch bekeken: als ik het podium haal, heb ik het al goed voor elkaar, en dan loop ik uit op Piastri. Hij haalde Russell op de baan in met een perfecte uitvoering.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws