red bull racing logo 2025 imola Formule 1
Formule 1

Red Bull bereikt historische mijlpaal: 'Symbolisch gezien is dit gigantisch'

red bull racing logo 2025 imola

Red Bull Racing-teambaas Laurent Mekies heeft bij Talking Bull toegegeven dat hij een moment van twijfel had, toen hem de rol als teambaas aangeboden werd. Red Bull bevond zich niet alleen sportief en organisatorisch in een lastige periode, maar het motorenproject zorgt ook nog voor veel onzekerheden. Mekies kan nu de eerste doorbraak delen: de motor is inmiddels gestart.

Mekies heeft veel werk in het 2025-project gestoken sinds zijn komst bij het team van Max Verstappen, maar de Fransman moet ook veel aandacht besteden aan 2026. Bij Talking Bull gaat hij in op de toekomst van het team. 'Het is een enorm privilege. Je treft in de fabriek een groep met ongelofelijke talenten aan. Als je de fabriek inloopt, bij welke afdeling dan ook, merk je dat het puur om racen gaat. Daar draait dit team ook om', weet de 48-jarige leidinggevende.

'Iedereen zoekt in iedere rol de limiet op', zo omschrijft de teambaas de bekende stijl van Red Bull, niet alleen in de Formule 1, maar ook daarbuiten. 'Ze zoeken de limieten op, want zo werkt dit team. We nemen risico's. Dat gevoel adem je ook in als je hier werkt en rondloopt. We proberen ervoor te zorgen dat deze talenten alles hebben om het maximale uit hun talent te halen. Dat is eigenlijk alles wat ik doe.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

laurent-mekies-red-bull-racing-16-logo
Laurent Mekies bij zijn aanstelling bij Red Bull Racing.

Race tegen de klok

Mekies brengt het gesprek vervolgens zelf op 2026. 'Daarnaast komen de nieuwe reglementen er ook aan. Wij hebben alle experts aan boord. Wij moeten ervoor zorgen dat wij de juiste werkomgeving en de juiste sfeer voor hen creëren.' Red Bull Racing gaat via Red Bull Powertrains de samenwerking met Ford aan. Daarmee neemt de energieblikjesfabrikant het op tegen enorme autofabrikanten als Mercedes, Honda, en Ferrari.

De verwachting is dat Red Bull niet meteen vooraan zal meedoen. 'We weten nooit of onze cijfers goed genoeg zijn', vertelt Mekies over de onzekerheden. 'Dat is niet alleen met de nieuwe reglementen zo en dat is niet alleen bij de power units het geval. Dat werkt bij het chassis en de krachtbron hetzelfde. Je bent zo goed als het verschil tussen jou en de concurrentie, dus het is allemaal relatief. De onzekerheden die je qua motorvermogen hebt zijn er dus ook bij het chassis. Feit is dat je zo hard mogelijk moet pushen met je team, tot de laatste seconde. Dan moet je die prestaties omzetten in echte onderdelen. Dat is bij het chassis en de motor hetzelfde.'

Red Bull zit nu in de laatste maanden voordat de motor in het chassis gelegd moet worden. 'Op het laatste moment moet je de onderdelen produceren en ook echt op het circuit krijgen. Er is dus altijd een moment waarop de motoren gebouwd moeten worden om er zeker van te zijn dat je betrouwbaarheid goed is, dat het rijgedrag goed is, en dat je genoeg exemplaren hebt om te kunnen racen', zo legt Mekies de uitdaging uit. 'Je kunt altijd doelen voor jezelf stellen, maar het belangrijkste is dat het team tot de laatste seconde kan pushen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12
Honda zal niet langer een partner, maar een concurrent zijn.

Motor opgestart

Nicola Hume vraagt Mekies op de man af of hij de Red Bull-motor al gehoord heeft. 'Ja, we hebben de motor al gehoord', bevestigt Mekies, die toegeeft dat dit moment van grote betekenis was. 'Symbolisch gezien is dit gigantisch. Er bestaat geen gestoordere uitdaging dan het motorproject van Red Bull Racing en Ford. Dat is in de recente geschiedenis van de Formule 1 niet meer voorgekomen', beseft hij.

'Zo'n gekke uitdaging is echt typisch voor Red Bull', lacht Mekies. 'Dit is wat ze doen. Om dat geluid te horen voelt al gestoord aan, los van het feit of de motor snel is of niet. Het geluid hebben we al gehoord. De motor staat al een tijdje op de testbank', luidt het goede nieuws. 'We hebben nog maar een paar maanden te gaan, dus onze stress zit nu wel op een piekniveau om ervoor te zorgen dat we ook echt een motor kunnen maken en kunnen meenemen naar het circuit.'

Waché en Hodgkinson

Red Bull staat voor een ongelooflijk zware strijd, erkent Mekies. 'Het is een titanenstrijd geworden. We hebben volgend jaar zeven, acht, of negen autofabrikanten. Er zijn geen kleine teams meer', deelt de man die ooit als motorengineer voor Asiatech werkte bij een samenwerking met Minardi. 'Het is echt krankzinnig. De competitie is krankzinnig sterk. Je probeert de beste mensen te vinden en de beste werkomstandigheden te creëren. We hebben ongelofelijke leiders. Pierre (Waché, red.) leidt aan de kant van het chassis en Ben (Hodgkinson, red.) voert de motorafdeling aan', vertelt Mekies. Hodgkinson was in het verleden het hoofd van het motorenproject van Mercedes.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ben hodgkinson mercedes
Ben Hodgkinson in zijn periode voor Mercedes.

'Zij hebben een ongelofelijk team gebouwd onder zich in hun eigen afdelingen', zo is Mekies tevreden over de gang van zaken. 'We hebben geweldige ondersteunende mensen om hen heen om dit team zoveel mogelijk tot een winning machine op te bouwen. We onderschatten de schaal van het project absoluut niet. Daarom noemen we het ook de meest gestoorde keuze die je kunt maken. We hebben niks gekocht van autofabrikanten, maar doen het gewoon zelf op onze campus in Milton Keynes.'

Mekies lijkt te bevestigen dat Red Bull vermoedelijk aan een inhaalslag moet beginnen in 2026. 'We beseffen heel goed hoe groot de uitdaging is dat we het opnemen tegen mensen die dit al negentig jaar doen. Het gaat dus wel wat tijd kosten', waarschuwt Mekies, 'maar dit is de methode van Red Bull. We halen de beste mensen en zoeken met typische Red Bull-energie de grenzen op. Het duurt zo lang als nodig, maar de sfeer is ongelofelijk. Dit staat symbool voor Red Bull.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws