max verstappen red bull racing charles leclerc ferrari 2025 emilia romagna zondag Opinie
Opinie

Windsor geeft Leclerc de volle laag bij historische actie van Verstappen: 'Alle lof aan Max'

max verstappen red bull racing charles leclerc ferrari 2025 emilia romagna zondag

Peter Windsor heeft enorm genoten van de Grand Prix van Mexico. De openingsronde van de race zorgde al voor het nodige spektakel, waarbij Max Verstappen als uitblinker aangewezen wordt. De analist is juist minder te spreken over Charles Leclerc en wijst de Monegask aan als aanstichter van een chaotische eerste ronde. Niet verrassend, voegt Windsor toe.

Veel fans zullen lange tijd op het puntje van hun stoel gezeten hebben in de Europese avond, terwijl de coureurs elkaar hard bevochten op het Mexicaanse asfalt. 'Wat een race', roept Windsor dan ook uit aan het begin van zijn YouTube-analyse. 'Norris domineerde de Mexicaanse Grand Prix en reed geweldig. Norris verdween aan de horizon, dus mijn complimenten aan McLaren-Mercedes om zo'n goede auto te bouwen en aan Norris voor de wijze waarop hij reed.'

Mexico mist wat Bakoe wél heeft

Windsor had zelf niet erop gerekend dat de Grand Prix van Mexico voor zoveel spektakel zou zorgen. 'Je zou daarachter misschien een saaie race verwachten, maar het was zeker geen saaie race. Het was een geweldige Grand Prix, een van de beste races in een lange tijd. Er gebeurde echt heel veel!'

'Mijn enige klacht is dat dit zo'n circuit is waar je zoveel uitloopstroken hebt, waar je kunt rijden zonder de auto te beschadigen. Je krijgt dan gedoe over track limits, over de regels, en hoe je de baan weer op moet rijden, en dat soort dingen. Dan denk ik wel weemoedig terug aan Bakoe waar je dat allemaal niet hebt', meldt Windsor, die liever gezien had dat coureurs afgestraft zouden worden voor het maken van fouten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar-piastri-na-crash-race-bakoe-2025
Piastri vond de muren meerdere keren in Bakoe.

De ultieme slipstream

'Het begon allemaal met de start en de actie richting de eerste bocht', glundert Windsor, die terugdenkt aan de start. 'De poleposition is hier niet echt een groot voordeel, omdat je hier een goede kans hebt om een slipstream te krijgen. Dat zagen we ook toen de coureurs richting het rempunt gingen. Degene die hier het meest van profiteerde was Max Verstappen op de mediumbanden. Alle coureurs om hem heen stonden op de zachte banden.'

'Max staat dus op de mediumbanden met iedereen om hem heen op de zachte banden. Doordat hij op de schone kant van de grid stond op de vijfde plek, zat hij in een hele goede positie', weet Windsor. 'Hij kwam steeds meer op snelheid en pakte de slipstreams mee.' Net als Sergio Pérez in 2023 kwam Verstappen bijna in de positie om de leiding te grijpen. Bij Pérez ging het twee jaar geleden mis, en datzelfde gebeurde ook bijna bij Verstappen.

'Verstappen had het probleem dat de Ferrari's en Lando voor hem zaten', zo wijst de analist op het gebrek aan ruimte. 'Het grootste probleem was dat Charles Leclerc, de Ferrari in het midden tussen Hamilton en Verstappen, naar links begon te bewegen. Ik benoem hier dat het Leclerc was die dat deed, vanwege wat we bij de herstart van de Spaanse Grand Prix zagen, toen Charles duidelijk geen gevoel voor ruimte had en in de zevende versnelling vol op Max instuurde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen charles leclerc herstart spanje 12
Een van de gevaarlijkste momenten van het seizoen: Leclerc stuurt in Spanje op het rechte stuk op Verstappen in. 

Eerste coureur in historie van de sport

Windsor liet zijn mond openvallen door de agressiviteit van Verstappen in die eerste meters. 'Alle lof hier aan Max. Hij hield het gaspedaal ingedrukt en bleef daar zitten. Charles deed het voorspelbare en bleef naar links sturen', zo ziet Windsor dat de Ferrari-coureur niet van zijn fouten geleerd heeft. 'Hij verplichtte Max zo om op de kerbstones te rijden, waar het hobbelig was en zijn auto bottomde, terwijl hij een volle auto had.'

'Je moet Max hier wel prijzen, want ik denk dat hij oprecht probeerde om de eerste coureur in de historie van de sport te worden die met vier breed wilde inhalen in de eerste bocht', lacht Windsor. Verstappen slaagde daar ook nog bijna in. 'Hij had ook genoeg snelheid, al weet ik niet of het op de mediumbanden gelukt was.' Verstappen moest uiteindelijk genoegen nemen met slechts één plekje winst.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Mexico-start-Red Bull-3
Verstappen komt ruimte tekort. 

Windsor is vooral blij met Verstappen als smaakmaker in de sport. 'Als Max niet vooraan rijdt, komt hij altijd met iets anders wat bijzonder is. Hier had hij geen alternatief meer dan rechtdoor te rijden, door het gras. Je zou verwachten dat dit einde race is en dat de wedstrijdleiding straffen ging uitdelen. Ere wie ere toekomt, want de wedstrijdleiding onderzocht het niet eens, omdat Max geweldig ritste in de rest van het veld.' Verstappen moest daarvoor wel de nodige moeite doen om de muren te vermijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws