Peter Windsor kan weinig begrip opbrengen voor de keuzes van Red Bull Racing aan het einde van de race. De analist is vol onbegrip over het feit dat Max Verstappen met harde banden op pad werd gestuurd, maar ook het besluit om Verstappen de instructie te geven om de vierde plek aan George Russell te overhandigen kan op kritiek rekenen.
Verstappen kwam bij de Safety Car-herstart meteen onder druk te staan van Charles Leclerc en George Russell, zeker na een flink moment van overstuur in de laatste bocht. Leclerc haalde Verstappen in, waarna ook Russell zijn kans rook in de eerste bocht. 'George Russell had het momentum, maar Max deed het juiste. Hij vermeed een ongeluk en koos voor de ontsnappingsroute. Hij deed dus precies wat hij moest doen', oordeelt Verstappen in gesprek met Cameron CC.
'We hebben andere coureurs hetzelfde zien doen, dus Max zag er geen probleem in. George deed iets wat niet werkte', zegt Windsor over de aanval van de Mercedes-coureur. 'Max vond het perfecte rempunt, hoewel hij op de harde banden stond, en hoewel hij die belachelijke aanvaring met Charles Leclerc had', geeft Windsor aan, die zeer kritisch is op de actie van de Ferrari-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet dat de hele situatie een optelsom werd voor Verstappen. 'Ondanks alles deed Verstappen nog steeds het juiste. Hij gaf Russell het voordeel van de twijfel, en sneed de tweede bocht af. De FIA besloot dan ook heel correct dat een straf niet nodig was, omdat Max precies deed wat hij hoorde te doen', zo is Windsor het volledig eens met de wedstrijdleiding.
Russell klaagde wel over het moment, maar Windsor neemt dat niet serieus. 'George was gewoon George, en was gewoon aan het racen. Verder was er niks aan de hand. Het was allemaal een gevolg van wat met Charles gebeurde, en omdat Max op de harde banden reed, die niet warm genoeg waren. Daarnaast was dit ook een gevolg ervan dat Max enorm gefrustreerd was, omdat hij op de verkeerde banden reed.'
Red Bull blundert
Red Bull dacht anders over het moment dan Verstappen en de wedstrijdleiding. 'De grote vraag is: wat dacht Red Bull in vredesnaam door het heft in eigen handen te nemen, en de situatie te beoordelen door haar eigen coureur de instructie te geven om de plek op te geven? Nu komen we echt in een fantasiewereld terecht', geeft de 73-jarige aan, die niet begrijpt waarom Red Bull het oordeel van de wedstrijdleiding niet afwachtte.
Cameron wijst met de vinger naar Gianpiero Lambiase, maar Windsor wil geen overhaaste conclusies trekken. 'We weten niet of Lambiase deze keuze maakte. Misschien zat Christian Horner of Helmut Marko hier wel achter. Het lijkt er wel op dat er geen leiderschap meer bij Red Bull is bij het maken van dit soort keuzes. Je kunt hetzelfde zeggen over die bandenkeuze bij die laatste Safety Car. Wie heeft die keuze gemaakt?' vraagt de Brit zich af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Er zitten zoveel mensen op de pitmuur, maar er zijn niet genoeg Jonathan Wheatley's, die de knoop gewoon kunnen doorhakken', zo wijst Windsor naar de voormalige sportief directeur van Red Bull. 'Als je de keuze bekijkt, verwacht ik dat die gebaseerd was op het feit dat hij al aardig wat strafpunten op zijn licentie heeft. Ik weet niet hoeveel Max er heeft, maar hij is waarschijnlijk wel een bad boy geweest in eerdere races', lacht Windsor.
'Daarnaast dachten ze waarschijnlijk aan het imago van Red Bull. Ik heb geen idee of het met dit soort onzin te maken had', speculeert Windsor. 'Max weet dat George een agressieve coureur is, daarom sneed hij de tweede bocht ook af. Zo simpel is het. Ze zijn nu bang voor de regels, en voor wat je wel of niet mag doen.' Windsor vindt dan ook dat de situatie nu te onduidelijk is voor de coureurs en teams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties