max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-14 Opinie
Opinie

Windsor kritisch op oud-teamgenoot Verstappen: 'Snap niet dat hij niet naar Max kijkt'

max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-14

Peter Windsor heeft enorm genoten van de prestatie van Max Verstappen in Austin. De Nederlander veroverde voor het derde jaar op rij de poleposition voor de sprintrace op het Circuit of the Americas. Windsor prijst Verstappen de hemel in vanwege zijn unieke rijstijl en lijnen, maar voegt wel toe dat de wereldkampioen ook geluk had met de omstandigheden in zijn poleronde.

Verstappen eindigde drie raceweekenden op rij voor beide McLaren-coureurs en hoopt Oscar Piastri en Lando Norris dit weekend verder onder druk te zetten. Windsor merkt op YouTube op dat Red Bull Racing de nodige risico's nam bij aanvang van het huidige raceweekend. 'Red Bull oogde heel georganiseerd vanaf de start van de eerste vrije training. Ze zochten de limiet van de auto meteen op.'

Red Bull koos voor extreme afstelling

Red Bull had de auto wellicht lager afgesteld dan het team anders zou doen', merkt Windsor op. 'Dat is waarom Max zijn tweede poging op de zachte banden afbrak. Hij probeerde nog wel een tweede snelle ronde te rijden. Bij McLaren reed Oscar Piastri wel nog een tweede ronde, maar omdat Red Bull de limiet opzocht door de auto lager af te stellen, kon Max de auto niet meer laten werken nadat de banden een beetje grip verloren.'

Verstappen reed in de sprintkwalificatie met een auto die iets hoger afgesteld was. Dat is in Austin ook verstandig, want in 2023 werden Charles Leclerc en Lewis Hamilton, toen nog actief voor Mercedes, gediskwalificeerd vanwege te veel slijtage aan de plank onder de auto. De teams staan in Austin voor een flinke uitdaging, omdat ze in één vrije training weinig kans krijgen om de slijtage aan de plank op het hobbelige circuit goed te testen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

vlag-max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-vrijdag-3
Verstappen blinkt uit in Texas.

'Puur geluk voor Verstappen'

Windsor verlegt de aandacht vervolgens naar de laatste sessie van de dag. 'In de sprintkwalificatie deed Max op de mediumbanden constant vooraan mee', zegt de 73-jarige over SQ1 en SQ2. 'Hij was wel wat langzamer dan Lando Norris, die in de laatste bochten erg sterk was. Dat is een indicatie dat de McLaren een heel erg goede auto is, die heel efficiënt werkt op verschillende circuits.' Norris en Verstappen eindigden in SQ1 en SQ2 als eerste en tweede.

In SQ3 waren de rollen omgedraaid. 'Op de zachte banden bleef Max langer in de pitstraat staan en hij kwam wat later naar buiten dan de McLarens, waardoor de baan iets sneller was. Wat veel belangrijker was, en dit was puur geluk voor Max, is dat de wind net wat ging liggen. Het waaide drie kilometer per uur minder hard.' Windsor legt uit dat de coureurs rugwind hadden in de snelle bochten in de eerste helft van de ronde, waardoor de coureurs minder downforce hebben.

Oneens met Mekies

Windsor wil daarmee niks afdoen van de geweldige prestatie van Verstappen. 'We hebben het niet vaak over hoe goed deze gast is in de snelle bochten. Laten we de statistieken in bochten 3, 4, en 5 eens bekijken. Dat zijn echt hele snelle bochten. De windrichting veranderde ook en je ziet dat Verstappen van bocht 3 naar bocht 4 geen snelheid verliest.' De wereldkampioen tikte in beide bochten 284 kilometer per uur aan en was daarmee drie tot vier kilometer per uur sneller dan Norris.

'Laurent Mekies zei dat Max een briljante derde sector deed', weet Windsor, die het daar totaal niet mee eens is. Hij sluit zich juist bij de woorden van Verstappen aan. 'Wat mij betreft draaide deze ronde volledig om de eerste sector. Dit deel van de ronde is ongelofelijk snel. Dat hij tussen bochten 3 en 4 geen snelheid verloor is een indicatie hoe sterk hij is in het van richting laten veranderen van zijn auto zonder de auto te overbelasten. Dat is ronduit geweldig.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-vrijdag-laurent-mekies-2
Verstappen was blij met sector 1, Mekies was onder de indruk van sector 3.

Verstappen negeert de apex

'In bocht vijf gaat Norris half van het gas, terwijl Max maar zo'n 25 procent van het gaspedaal gaat. Dat is absoluut briljant', weet de ervaren analist. 'Dit was Max op zijn allerbest. De rest van de ronde was ook uitstekend, vooral de laatste sector. Dat is een sector vol details en hobbels, maar wat mij betreft maakte Max het verschil in die snelle bochten', benadrukt Windsor over de eerste sector.

Verstappen was tussen bochten 2 en 9 constant sneller dan Norris. 'Je hebt daar ook die haarspeldbocht', zegt Windsor over de eerste sector. 'Veel coureurs misten daar de apex, bijvoorbeeld George Russell. Max maakte zich helemaal niet druk om die apex. Hij focust zich volledig op het verlengen van het rechte stuk en een goede exit uit die bocht', zo legt Windsor uit dat Verstappen in die eerste bocht wat tijd laat liggen, maar door zijn goede exit daarvoor compenseert. 'Aan de buitenkant van die bocht ligt heel veel grip.'

Windsor ziet in Liam Lawson de tegenpool van Verstappen. 'Lawson gebruikte ongelofelijk lange bochten. Als je dat ziet, was hij nog best snel', lacht Windsor. 'Hij ging de eerste bocht heel wijd in en ging vol voor de apex. Hij gebruikt die bocht volledig, terwijl Max gewoon rechte lijnen aanhoudt. Ik snap niet dat Liam niet naar de coureur kijkt die ook nog zijn teamgenoot was', zo krijgt de Nieuw-Zeelander kritiek.

'Dit is waar Max een of twee tienden vond tegenover Lando Norris', weet Windsor op basis van de data. 'Het was heel indrukwekkend om te zien. De Red Bull heeft sinds Monza meer efficiënte downforce. Ze zijn ook erg snel op de rechte stukken. Max benut dat volledig op de mediumbanden en de zachte banden', concludeert de Brit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-vrijdag-8
Verstappen benadert de perfectie.

Cruciaal voordeel voor Red Bull

Windsor gaat vervolgens weer terug naar de vrije training en bespreekt de racesimulaties van de teams. 'Max reed in de vrije training 39-ers, terwijl Norris 36-ers en 37-ers reed. Max reed ook meer ronden met brandstof aan boord dan wie dan ook. Red Bull gebruikte veel meer brandstof dan McLaren. Dat is opvallend, want normaal gebruiken ze ongeveer even veel brandstof', weet Windsor.

'Het is interessant dat McLaren meer tijd spendeerde aan het afstellen van de auto met weinig brandstof. Ze kregen daardoor niet zoveel informatie. Voor de sprintrace is dat nog wel oké, maar voor de Grand Prix was dit geen goede dag voor McLaren en een absolute topdag voor Red Bull', aldus Windsor. De reden voor Red Bulls aanpak is eerder genoemd: door met een volledig afgetankte auto te rijden kan het Oostenrijkse team de slijtage aan de plank testen, terwijl de andere teams enigszins in het duister tasten en zo een diskwalificatie riskeren.

Windsor ziet voor de sprintrace wel nog één nadeel voor Verstappen. 'Dit is een typisch voorbeeld van een circuit waarbij ik graag had gezien dat de polesitter kon kiezen aan welke kant van de grid hij wil starten. Het wordt spannend in de eerste bocht. Ik ben benieuwd of Lando Norris weer zo agressief is, nu Max aan de buitenkant zit.' Vorig jaar viel Verstappen Norris vanaf de tweede plek meteen aan.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws