Binotto wuift kritiek weg: 'Geen spijt van extra stop Leclerc' Formule 1
Formule 1

Binotto wuift kritiek weg: 'Geen spijt van extra stop Leclerc'

Binotto wuift kritiek weg: 'Geen spijt van extra stop Leclerc'

Charles Leclerc leek op weg naar een podium in Imola, achter Red Bull-duo Max Verstappen en Sergio Perez. De Monegask capituleerde echter in het gevecht met Perez en crashte in de muur, hetgeen veel kritiek opleverde voor Ferrari en haar stercoureur. Teambaas Mattia Binotto wuift echter alle kritiek weg.

Leclerc had een zware middag tijdens de race in Imola. De druk lag enorm hoog om te scoren voor de ogen van de duizenden Italiaanse fans maar de coureur bezwijkte echter onder de druk. In zijn jacht op Perez ging de Ferrai-coureur over de grens in de Variante Alta en spinde. Hij kon zijn weg wel vervolgen, maar moest een extra stop maken voor een nieuwe voorvleugel. Uiteindelijk kwam Leclerc als zesde over de meet.

Veel kritiek op Ferrari

Na de race waren er veel analisten die kritiek hadden op de strategie bij Ferrari en de fout van Leclerc. Nico Rosberg was een van die analisten met kritiek: 'Leclerc kan zich zulke fouten niet permitteren in de strijd voor de wereldtitel. Hij jaagde op Sergio Pérez in de strijd om de tweede plek en juist de achtervolger ging in de fout. Zulke dingen kunnen niet gebeuren.'

De Duitser had ook kritiek op Ferrari, het team besloot Leclerc na zijn crash binnen te halen voor een nieuwe voorvleugel en daardoor verloor de Monegask zijn vierde plek. Volgens Rosberg was dit onnodig: 'Ze hadden hem nog een ronde moeten laten rijden om te zien hoe erg de schade aan de voorvleugel hem echt trof. Structureel, leek het in orde te zijn. Als hij was doorgegaan zonder wissel, zou hij nog steeds als vierde zijn geëindigd. Ik denk dat Ferrari een fout maakte.'

Binotto verdedigt Ferrari en Leclerc

Ondanks de verloren punten in de strijd om de wereldtitel, heeft Ferrari-teambaas Binotto geen spijt van de beslissingen van het team tijdens de race. 'Er is nooit sprake van spijt wanneer je een coureur vraagt om te pushen. Dat hoort bij ons werk en het is hun werk om op de limiet te rijden. Fouten kunnen gebeuren. De auto’s van dit jaar zijn veel stijver op de kerbs. Je betaalt een veel hogere prijs voor een kleine fout. Ik heb dus geen spijt. We hebben de juiste keuze gemaakt en dat is alles.'

De Italiaan bevestigt dat het team voor de aanval koos met de extra pitstop en Leclerc de race ook uit had kunnen zijn op zijn mediumbanden. 'De voorbanden hielden het prima. Op dat punt in de race was de snelheid ten opzichte van Sergio Perez zeer vergelijkbaar, of net iets beter. Wij waren echter van mening dat het op die banden niet mogelijk was om Perez aan te vallen en in te halen, dus we kozen voor een pitstop. We hoopten dat ook zij zouden stoppen, wat het geval was. Nu reden ze allebei op nieuwe banden. Het was een reset van de race met vijftien ronden te gaan, en op zachte banden. Het pakte goed uit want Charles zat heel dicht achter Sergio en probeerde aan te vallen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws