De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'

In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas te liggen. De Nederlander won voor de derde keer op rij de Grand Prix van Nederland en maakte vanzelfsprekend een speciaal weekend mee. Verstappen evenaarde op zondag het record van negen zeges op een rij, dat op de naam staat van Sebastian Vettel.

De eerste race na de zomerstop vond plaats in de duinen van ons kikkerlandje. Zandvoort werd omgetoverd tot een oranje dorp en alles stond in het teken van Verstappen. Op vrijdagochtend vulden de tribunes zich al goed, ondanks dat het weer wel eens flink roet in het eten kon gooien. Er stonden namelijk veel regenbuien op de weersvoorspellingen, en iedereen weet wel hoe hard het kan regenen in Nederland. Hoe dan ook hield Verstappen zijn hoofd koel en trapte hij de eerste sessie van het weekend al goed af.

Na een tropische zomervakantie even op temperatuur komen: 'Banden zijn steenkoud'

Vroeg in de middag was het tijd voor de eerste vrije training na de zomerstop. Verstappen ging na een aantal minuten naar buiten en ging zijn eerste rondes rijden op de harde band. Het eerste beetje boordradioverkeer kwam voornamelijk van de kant van Gianpiero Lambiase, de ingenieur van de Nederlander. ‘Radio check?’, vroeg Lambiase uiteindelijk, om zeker te weten dat zijn coureur zijn eerdere berichten had meegekregen. ‘Ja, radio check’, antwoordde Verstappen. ‘Oké, luid en duidelijk’, antwoordde de Red Bull Racing-ingenieur. Lambiases informatie naar Verstappen bestond eerst voornamelijk uit welke coureur waar zat, om Verstappen op de hoogte te houden waar hij aan kon zetten en wanneer hij verkeer kon verwachten.

‘De voorbanden zijn echt steenkoud’, zei de tweevoudig wereldkampioen na een aantal rondes. ‘Ja, begrepen. Modus twee wanneer je kan’, antwoordde Lambiase. ‘Ik heb het gevoel dat ik totaal geen grip heb, dus ik zou de voorkeur geven aan een snellere slow lap’, liet Verstappen daarna weten. ‘Oké, de berichten vanuit het veld zijn hetzelfde’, zei de ingenieur. Ondanks dat de Limburger geen grip had, reed hij wel de snelste tijd. ‘Je bent nog steeds P1. P2 nu Hamilton, die reed 1:13,9. Laten we nog één rondje doen. De volgende auto op een snelle ronde is Ocon, maar die vormt geen bedreiging. Maak de gaten wat groter, dat weet je’, vervolgde Lambiase, waarna Verstappen zijn ronde afmaakte en naar binnen ging.

Tekst gaat verder onder de foto.

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'
Verstappen kon de RB19 vroeg in de training al de sporen geven. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De Red Bull-coureur was zo’n zes en een halve tiende sneller dan Hamilton op de harde band, en ging er later in de training nog een keer op uit met de harde band. Logan Sargeant was echter overgeschakeld op de zachte band, en dook daardoor onder de tijd van Verstappen door. ‘Ugh, mijn god’, berichtte Verstappen, die in de weg werd gezeten door een Alpine. ‘Begrepen’, antwoordde Lambiase. Niet veel later ging de Nederlander ook de zachte band ophalen. ‘Waarschijnlijk hebben de auto's voor je veel brandstof aan boord’, zei Lambiase toen hij zijn softs ging opwarmen. ‘Laat Bottas, Gasly en Magnussen er ook maar langs. Het gat naar Checo is negen seconden. Ga nu maar.’ Verstappen klokte vervolgens de snelste tijd en bleef daar staan, ondanks dat hij nog even door het grind ging.

RB19 heeft bokkepruik op: 'De auto doet rare dingen'

Tijdens de eerste sessie was Verstappen onbedreigd, dat was duidelijk. De Nederlander ging dus met een goed gevoel richting de tweede vrije training, en die begon hij op de gele band. Het was druk op de baan, en er hingen steeds meer donkere wolken boven Circuit Zandvoort. ‘Piastri zit achter je, maar hij is er net afgegaan in bocht drie. En dat is een rode vlag’, informeerde Lambiase Verstappen, die net wilde beginnen aan zijn snelle ronde. De Nederlander kon dus rustig door blijven rijden en terug de pitstraat in, aangezien de auto van Piastri eerst weggehaald moest worden. Vervolgens crashte Daniel Ricciardo in diezelfde bocht, en dus hadden de marshals wat extra werk te verrichten om de tecpro-muur te herstellen. De tweevoudig wereldkampioen ging in ieder geval naar zijn team en stapte even de auto uit.

Met nog 37 minuten op de klok na de rode vlag was er hoe dan ook nog genoeg tijd voor de coureurs om te trainen. Het overgrote gedeelte van de coureurs, inclusief Verstappen, bleef nog even binnen nadat de training was hervat, maar teamgenoot Sergio Pérez ging wel direct naar buiten. Het duurde echter niet lang voordat Verstappen ook weer op de baan te vinden was, met een verse set softs onder de RB19. De donkere wolken die aan het begin van de training te zien waren leken over te zijn gedreven, het zonnetje kwam er een klein beetje door, wat dus zou betekenen dat de baantemperaturen ook weer zouden stijgen. ‘Wil je een aanpassing aan de voorvleugel?’, vroeg Lambiase. ‘Nee, de auto doet rare dingen, misschien iets met de remmen, het is echt raar’, antwoordde Verstappen.

‘Echt een grote snap in bocht tien, elf en twaalf ook’, ging hij verder. ‘Oké, we gaan kijken naar wat andere afstellingen met de tools’, liet Lambiase weten. ‘We raden aan om de push toggle te gebruiken in alle gedeeltes waar we het moeilijk hebben met de achterkant’, kwam de ingenieur erop terug. ‘Het is niet zozeer met de achterkant’, zei Verstappen. ‘Het voelt meer alsof het aan de remmen ligt.’ De Nederlander ging verder met zijn rondes en werd op de hoogte gehouden betreffende het verkeer. ‘Wat zijn de Astons aan het doen?’, vroeg de 25-jarige. ‘Beiden bezig met een langzame ronde’, antwoordde Red Bull-engineer. Verstappen kon net niet aan de tijd van Lando Norris komen, aangezien hij nog steeds worstelde met de RB19. Verstappen ging dan ook naar binnen om te kijken wat er aan de hand was. Uiteindelijk sloot Norris de tweede vrije training af als snelste.

Een uitstapje naast de baan: 'Geen idee wat daar gebeurde'

Op zaterdag had het flink geregend voorafgaand aan de training en dus was de baan flink nat toen de derde vrije training begon. Verstappen was op vrijdagmiddag nog niet helemaal tevreden met zijn RB19, en dus was er nog wat werk te verrichten op zaterdagochtend. De regen en de natte baan pasten niet helemaal in de planning, maar goed. De Nederlander maakte dan ook even een uitstapje naast de baan in de Hugenholtzbocht, maar hield zijn bolide uit de muur. ‘Ja, geen idee wat daar gebeurde. Ik had gewoon geen grip’, lichtte Verstappen toe. Op het asfalt lagen plasjes met water en dat toonde aan dat het echt nat was. ‘Box, kom maar binnen. Het regent hier in de pitstraat’, gaf Lambiase aan. Er was op dat moment ook een rode vlag, al bleef Verstappen in zijn auto zitten.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'
De regen zorgde voor een rommelige tweede vrije training op Zandvoort. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Met nog veertig minuten op de klok ging de Nederlander weer naar buiten, ditmaal op de intermediates in de plaats van de full wets. Samen met hem ging bijna het hele veld naar buiten, al waren er een aantal coureurs die toch nog even droog wilden blijven. Verstappen was hoe dan ook bloedsnel en klokte al gauw de snelste tijd, die anderhalve seconde sneller was dan die van Norris op P2. Charles Leclerc maakte op dat moment de top drie compleet. Het was duidelijk dat de baan begon te verbeteren zodra de zon weer begon te schijnen, al was het nog steeds glad, en dat ondervond Zhou Guanyu ook. De Chinees belandde in het grind en dat zorgde voor een rode vlag. Verstappen was echter al binnen. De 25-jarige bleef ook even binnen om het één en het ander te bespreken met zijn team, maar nadat de sessie werd hervat ging hij er weer op uit met de intermediates.

‘Sargeant zit zes seconden achter je, maak aan het einde van je ronde een gat, alsjeblieft’, klonk Lambiase over de boordradio. ‘Het gat achter je is zo’n 5,5 seconden, met Sargeant.’ De RB19 leek al een stuk stabieler dan op vrijdagmiddag, al was dat niet helemaal te zeggen vanwege de natte baan. ‘Hadden we de voorvleugel nog aangepast?’, vroeg Verstappen. ‘Ja, dat hebben we gedaan’, antwoordde Lambiase, waarna Verstappen niks te melden had. Het was druk op de baan, dus ondervond de Nederlander wat last van verkeer. ‘Ik heb een gat nodig’, liet hij weten, omdat hij zijn volgende snelle ronde in wilde zetten. ‘Er is niet echt een gat momenteel, Max.’ Verstappen ging dan ook even naar binnen, de zon begon namelijk te schijnen, en dus werd de baan beter en beter. De tweevoudig wereldkampioen sloot de laatste training af als snelste en zette George Russell op P2 op vier tienden.

Verstappen ergert zich: 'Ik moet de gaten weten!'

Terwijl de weersomstandigheden wat beter waren dan tijdens de derde vrije training, was het alsnog nat en konden de coureurs niet op de softs beginnen aan de kwalificatie. Verstappen was op de baan met de intermediates onder de RB19. In de openingsfase van Q1 hield Lambiase hem vanzelfsprekend op de hoogte over alles wat er gaande was op de baan. De Nederlander kende echter een uitstapje door het grind in de eerste bocht, maar daarover zei Lambiase niks. ‘Ik kan niks zien’, zei Verstappen. ‘Russell komt er nu langs’, informeerde de ingenieur. ‘Ik moet de gaten weten’, antwoordde Verstappen. ‘De volgende achter je is Tsunoda, acht seconden.’ De Nederlander had in de eerste zes minuten van Q1 nog geen tijd weten neer te zetten.

Dat was natuurlijk geen ramp, er waren nog twaalf minuten te gaan, maar Verstappen ergerde zich er wel aan. ‘Ik heb veel onderstuur bij het ingaan van bochten’, vertelde de Nederlander, waarop Lambiase antwoordde met wat verschillende afstellingen die hij kon proberen om het probleem te verhelpen. ‘Gasly is met een pushronde bezig, op vijf seconden achter je. Laat Fernando ook maar door.’ ‘Ja, maar laat me het gat daarachter weten’, antwoordde Verstappen. ‘Lewis zit daarachter, daar kunnen we tussen.’ Richting de slotfase van Q1 begon het weer te regenen, maar de Nederlander had toen gelukkig al een tijd neergezet. Zijn ronde was goed genoeg voor de tweede tijd.

Na rommelige Q3 'gewoon' op pole: 'Dat was een mighty lap, Max'

De weersomstandigheden leken per minuut te veranderen, want niet veel later scheen de zon weer. Het was dus cruciaal om op het juiste moment buiten te zijn en van een goed stukje baan te profiteren. Daar is Red Bull uitstekend in en dus zette Verstappen vroeg in Q2 al de snelste tijd neer. Zijn ronde was een seconde sneller dan die van Russell op P2. ‘Dat is P1, 20,2. Norris op P2 met een 20,6. Als we een verse set willen voor een push - slow - push, dan moeten we nu naar binnen. Anders kunnen we die twee sets laten voor Q3.’ ‘Ja, laten we die sets houden, het is prima.’ De baan begon snel op te drogen, en Verstappen profiteerde van de verbeterende baan. De Nederlander reed de snelste ronde 1:18. ‘We starten de volgende sessie op deze set, vraagteken?’, vroeg Lambiase. ‘Ja,’ antwoordde Verstappen. ‘Dat was P1, vijf tienden sneller dan Piastri.’

Verstappen begon Q3 inderdaad op de gebruikte set intermediates, al was er zo’n duidelijke droge lijn dat de slicks geen verkeerde optie zouden zijn. ‘We hebben ze wel klaarstaan, toch?’, vroeg Verstappen. ‘Max, focus op je eigen werk, wij richten ons op de baancondities’, antwoordde Lambiase. ‘Ja, hier is het droog’, vervolgde Verstappen, die duidelijk merkte dat het helemaal niet zo nat meer was. De 25-jarige kwam dan ook binnen voor een set softs. ‘We hebben tijd voor vijf rondes, met wellicht drie pushrondes achter elkaar. Laat maar weten wat je wilt na de eerste ronde.’ Verstappen stond op het punt om te antwoorden toen er een rode vlag kwam voor de crash van Sargeant.

Na de rode vlag waren er nog zo’n zeven minuten te gaan, en dus moest Red Bull een iets ander plan aannemen dan ze eerst hadden bedacht. Norris schoot eerst naar de snelste tijd, maar Verstappen was onderweg. De Nederlander klokte de derde tijd, maar er was nog genoeg tijd voor nog een snelle ronde. De laatste vijf minuten werden echter weer onderbroken door een rode vlag. ‘Max, denk je dat je push - push wilt proberen, of slechts één pushronde?’ vroeg Lambiase. ‘Ik denk dat als we de out lap perfect doen, dat één ronde genoeg is.’ Na de rode vlag stuurde Red Bull Verstappen de baan op. Hij had het circuit helemaal voor zichzelf en reed een dijk van een ronde, die hem poleposition opleverde. ‘Dat is poleposition, wow. Zes tienden’, liet Lambiase weten. ‘Haha! Wow! Wat een ronde’, zei Verstappen. ‘Dat was een mighty lap, Max. Dat was best speciaal.’

Tekst gaat verder onder de foto.

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'
Het rondje voor poleposition leek bijna magisch te zijn. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Twijfel over de eerste pitstop: 'Dat is veel regen, maat'

Verstappen zette op zaterdag natuurlijk al de eerste stap richting zijn derde Zandvoort-zege op rij, maar to finish first, you first have to finish. Op zondag werd het duidelijk dat het weer opnieuw rare dingen kon gaan doen, en dat bleek toen het vlak na de start van de race begon te regenen. Teamgenoot Pérez dook direct naar binnen om de intermediates op te halen, maar Verstappen bleef nog een ronde buiten. ‘De regen zal eerst vallen in bocht acht tot en met bocht dertien’, informeerde Lambiase, en de druppels waren ook al te zien op de onboard-camera. ‘Dat is veel regen, maat’, zei Verstappen. ‘Jij moet het zeggen, Max. Als je ermee kunt leven, blijf buiten’, antwoordde Lambiase, die naar de regenradar keek, die voorspelde dat de regen niet lang zou duren.

‘Vertel me wat de radars zeggen’, verzocht Verstappen. ‘Kom deze ronde maar binnen, Max,’ zei Lambiase, die ook zag dat de Nederlander het moeilijk kreeg op zijn slicks. ‘Het gat is 1,2.’ De tweevoudig wereldkampioen zou dus wat plekken goed moeten maken na zijn pitstop. ‘Het regent echt hard’, zei Verstappen, die de tweede ronde dus ook naar binnen dook. ‘Houdt deze regen aan of niet?’ vroeg de Red Bull-coureur. ‘Kom deze ronde binnen’, zei Lambiase alleen, waarna Verstappen in de pitstraat was en er intermediates onder kreeg. Pérez lag eerste, en het gat tussen beide teamgenoten was zo’n dertien seconden. Met de band met de groene wangen vond Verstappen zijn snelheid terug, en zette hij zijn opmars naar P1 in vanaf zijn eerste ronde op de intermediates.

Voor hem waren een aantal coureurs nog niet gestopt, en zij kregen het nu heel lastig op de slicks. Verstappen kon dus rap door het veld snijden. ‘Zhou en Gasly voor je op inters’, zei Lambiase. ‘Vriend! Hij snijdt me gewoon af!’, liet Verstappen weten, duidelijk geïrriteerd vanwege de verdediging van Gasly. ‘Er komt misschien nog wat regen aan, dus houd deze banden in leven.’ De Nederlander was de Alpine-coureur echter snel voorbij, en dus lag hij derde in de zesde ronde. Het gat met Pérez was op dat moment zo’n twaalf seconden. Vroeg in de zevende ronde kreeg Verstappen Zhou al te pakken, en dus had hij een tijdje vrije lucht voordat hij aanklopte bij Pérez.

Verstappen mocht gaspedaal ingedrukt houden: 'Gebruik maar meer van je banden'

Dat deed hij zo’n vier rondes later, waarbij hij dus een gat van zeker tien seconden dichtreed. Verstappen besloot echter eerder naar binnen te gaan om slicks op te halen, want inmiddels was er al een aardig droge lijn zichtbaar. ‘Box, box’, liet Lambiase horen. Met de undercut lag Verstappen eerste, aangezien Pérez een ronde later ook naar binnen ging om slicks te halen. ‘Alle auto’s staan op slicks. Checo zit drie seconden achter je. Denk alsjeblieft aan het managen van je banden’, gaf de ingenieur aan, die dus niet wilde dat Verstappen zijn banden over de limiet ging rijden. Verstappen kon niet lang onverstoorbaar aan de leiding liggen, want in de zeventiende ronde kwam de safetycar op de baan vanwege de crash van Sargeant. Het duurde een aantal rondes voordat de auto van de Williams-coureur van de baan was getakeld.

In de 21ste ronde ging de safetycar weer naar binnen, en was het aan de tweevoudig wereldkampioen om het tempo te bepalen. Zoals altijd koos de Nederlander een tactisch moment om weer op zijn gas te gaan, en kwam hij als eerste over start-finish. Na slechts een ronde had hij al een gat van meer dan een seconde op Pérez weten te trekken. De Mexicaan stond onder druk van Fernando Alonso, die het gat klein hield en af en toe binnen een seconde begon te zitten. Vooraan was er dus geen vuiltje aan de lucht. ‘Een update over de voorvleugel?’, vroeg Lambiase. ‘Ja, het is tot nu toe prima’, antwoordde Verstappen. ‘Oke, ik houd je op de hoogte.’ Veel boordradioverkeer vond er daarna niet plaats, ook niet Verstappens gebruikelijke grapjes met Lambiase.

De Nederlander leek erg gefocust te zijn op het vergroten van zijn voorsprong, want het enige wat Lambiase aan het melden was, was het gat tussen hem en Pérez op P2. ‘Je mag wel wat meer van de banden gebruiken, Max’, vertelde Lambiase tussendoor. Het leek allemaal automatisch te gaan vooraan, want Verstappen reed zijn rondjes, het zonnetje scheen, en niets leek er nog mis te kunnen gaan. Terwijl het zonnetje scheen, waren de donkere wolken in de verte wel te zien. De kans op regen richting de slotfase van de race was alsnog erg groot. ‘De linkerkant is snel aan het slijten’, vertelde Verstappen. ‘Begrepen.’ Pérez ging vervolgens ook naar binnen om een nieuwe set softs op te halen. Daardoor kreeg Verstappen Alonso achter zich, maar de Spanjaard vormde geen bedreiging omdat het gat twaalf seconden was.

Verstappen gewaarschuwd: 'Niet de held uit gaan hangen nu'

‘Er komen erg donkere wolken aan’, liet Verstappen weten, en die donkere wolken brachten inderdaad een plensbui. ‘Het komt hier nu ook naar beneden’, zei hij daarna, toen hij de Hugenholtzbocht uitkwam. ‘Wacht even, hier is het nog droog’, ging hij verder. ‘En hier is het ook nog te droog.’ ‘Ik denk dat we deze ronde binnenkomen, Max. Iedereen komt binnen, dus dit is een goede ronde om binnen te komen’, antwoordde Lambiase. ‘Oké!’ zei de Nederlander. ‘Denk aan de droge delen van de baan en je banden, het is een nieuwe set’, zei Lambiase daarna. ‘Niet de held uit gaan hangen nu, er zijn nog minder dan tien rondes te gaan’, zei de ingenieur. Het begon erg hard te regenen, en vanwege de gladde baan crashte Zhou. De race werd stilgelegd. De tecpro-muur in bocht één was beschadigd en moest gerepareerd worden, en Zhou’s bolide moest uit de bocht worden verwijderd. Nadat die werkzaamheden waren verricht, reed het veld twee rondes achter de safetycar en daarna werd de race hervat met een rollende start.

Tekst gaat verder onder de foto.

De race van Verstappen | Verstappen gewaarschuwd voor capriolen: 'Niet de held uithangen nu'
Niemand kreeg Verstappen in de regen te pakken. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘De safetycar gaat zo naar binnen en ik kan bevestigen dat we een rollende start hebben’, informeerde Lambiase. De herstart was nog even stressvol, Alonso zat namelijk heel dichtbij, en Verstappen kreeg zijn banden niet op temperatuur. Hoe dan ook wist hij de Spanjaard voor te blijven. ‘Dit is de laatste ronde, Max. Het gat is 3,6’, klonk Lambiase over de boordradio. De Nederlander behield dat gat en kwam als eerste over de streep. ‘Je hebt het gedaan, maat. Fantastisch’, zei Lambiase. ‘Ze hebben het ons niet makkelijk gemaakt, maar ongelofelijk, jongens! Goed om zo terug te komen na de zomerstop’, antwoordde Verstappen. ‘Dat is het record van Sebastian. Negen op rij. Geniet van je in lap, ze zullen je allemaal toejuichen’, klonk teambaas Christian Horner, terwijl Verstappen zijn thuispubliek toezwaaide voordat hij de hoogste trede van het podium voor de negende keer op een rij mocht beklimmen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws