Domenicali: 'In de toekomst wellicht zeven sprintraces per jaar!' Formule 1
Formule 1

Domenicali: 'In de toekomst wellicht zeven sprintraces per jaar!'

Domenicali: 'In de toekomst wellicht zeven sprintraces per jaar!'

Stefano Domenicali meldt wereldwijde interesse van landen in het organiseren van een Formule 1-race. Zo is Afrika een markt waar momenteel nog niet op ingezet wordt, terwijl ook diverse Aziatische landen wel toekomst zien in een lokale F1-race. Tegenover Sport Bild geeft de Italiaanse Formule 1-CEO daarnaast aan dat er in de toekomst tot wel zeven sprintraces per jaar georganiseerd kunnen worden.

'Ik houd de kalender graag op 23 races', stelt hij tegenover het Duitse sportmedium. De huidige kalender wordt door veel teams gezien als extreem intensief, met name voor het personeel dat elke week meereist met het F1-circus. Meer wedstrijden komen er dus niet, maar wellicht wel andere, geeft Domenicali aan: 'Er is interesse getoond vanuit Zuid- en Noord-Afrika, en in het oosten, zoals vanuit Korea.'

'Ik verwacht dat circa een derde van de races in Europa verreden zal worden met de rest verspreid over de wereld', vervolgt hij. Voldoende landen die momenteel niet op de kalender staan, voelen er dus wel wat voor om een F1-evenement te organiseren in de komende jaren. Mochten circuits die momenteel op de agenda staan de financiering dus niet meer rondkrijgen dan heeft Domenicali voldoende alternatieven om aan te schieten.

Zeven sprintraces per jaar?!

Ook laat de oud Ferrari-manager zich uit over het experiment met sprintraces dat de F1 in 2021 aan het uitvoeren is. Al tweemaal werd er een sprintrace verreden en er zit nog een laatste aan te komen. 'We doen dit jaar drie sprintraces. Naast Silverstone en Monza gaat er ook eentje gehouden worden in Brazilië', geeft Domenicali vrij. 'De reacties en de spanning op het circuit beloven veel goeds', is hem opgevallen.

'We zijn het format nog aan het heroverwegen, maar ik zie het gebeuren dat we in de toekomst wel zeven sprintraces per jaar hebben!', hoopt de Italiaan. Een van de kritische punten die gezet is bij het huidige format is dat de tweede vrije training op zaterdag totaal zinloos is. De bolides staan dan immers al in parc fermé en de kwalificatieopstelling is al bepaald. Het is tijdens die sessie voor de teams enkel van belang om data te verzamelen, wat de wedstrijden weer voorspelbaarder maakt.

Duurzaamheid in de F1

Tenslotte gaat Domenicali nog even in op de duurzaamheidsplannen die de F1 aan het doorvoeren is voor de komende jaren. Op de korte termijn zijn er al enkele suggesties geopperd, maar ook op de lange termijn heeft de CEO een visie die hij graag door wil voeren: 'Vanaf 2030 rijden we enkel nog met hybride-motoren die duurzame brandstof gebruiken. We werken er met man en macht aan om zo duurzaam mogelijk te worden.'

'Vanaf volgend jaar wordt er bijvoorbeeld geen gebruik meer gemaakt van plastic in de F1', concludeert hij. Dat is de korte termijndoelstelling die hij voor ogen ziet. Onder meer Sebastian Vettel laat zich met regelmaat uit over milieuproblemen, waaronder extreem gebruik van plastic. De F1 maakt nuttig gebruik van het assertieve karakter van de Duitser om stappen te zetten in de verduurzaming van de sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws