FIA zet porpoisingmaatregelen door ondanks tegengas van F1-teams Formule 1
Formule 1

FIA zet porpoisingmaatregelen door ondanks tegengas van F1-teams

FIA zet porpoisingmaatregelen door ondanks tegengas van F1-teams

De FIA is niet van plan om af te zien van de maatregelen die ze door willen voeren tegen porpoising. Ondanks dat diverse teams tegengas geven omtrent het idee wil het motorsportorgaan nog steeds per de Grand Prix van België wijzigingen doorvoeren die de mogelijke mate van stuiteren moeten minimaliseren bij de Formule 1-teams.

Dit wordt gemeld door diverse goed ingevoerde Formule 1-media. Er wordt een maat ingesteld genaamd de Aerodynamic Oscillation Metric (AOM), welke vanaf de Belgische Grand Prix zal gelden. Aan de hand van deze maat worden de teams gecheckt, en stuitert de bolide te veel dan kan dat ze een diskwalificatie opleveren.

Sommige teams zijn vóór de ingreep van de FIA, maar er zijn ook renstallen die zich in de afgelopen weken verzet hebben. Het argument van deze renstallen, zoals Christian Horner eerder al aangaf, is dat de FIA niet zou mogen bepalen hoe de teams hun auto afstellen. Dit gebeurt middels de ingreep dus wel in zekere mate.

FIA geeft geen gehoor aan kritiek F1-teams

Tijdens een ontmoeting van het technische comité van de F1, gehouden in Oostenrijk, kwam het onderwerp ter sprake. De FIA maakte daar duidelijk dat haar standpunt omtrent het onderwerp ongewijzigd was. 'Het is onze verantwoordelijkheid om in te grijpen uit veiligheidsoverwegingen', aldus de verklaring volgens Autosport.

'De reden dat de reglementen dit soort ingrepen toestaan is zodat er beslissingen gemaakt kunnen worden zonder dat deze beïnvloed worden door de competitieve posities waar de teams zich in bevinden', zo wordt het bericht vervolgt. De FIA stelt dus dat het de perfecte neutrale partij is om deze ingreep te doen en er verder geen baat bij heeft welk team erdoor geraakt wordt.

Wijzigingen voor 2023

Ook zal de FIA wijzigingen aan de technische reglementen aanbrengen voor 2023. Zo wil men de randen van de vloer volgend jaar 25 millimeter hoger leggen dan deze nu liggen, willen ze de keel van de diffuser hoger leggen en grondigere tests doen om eventuele buigingen in de vloer te detecteren. Tenslotte moet er ook een sensor geïntroduceerd worden waarmee de FIA de mate van porpoising makkelijker op kan sporen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws