Horner: 'Tot Honda was de motor altijd Red Bulls achilleshiel' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Tot Honda was de motor altijd Red Bulls achilleshiel'

Horner: 'Tot Honda was de motor altijd Red Bulls achilleshiel'

Christian Horner denkt dat Red Bull Racing met het ontwikkelen van haar eigen motoren de goede richting op gaat. De Red Bull-teambaas meent dat halverwege volgend jaar het project al op de rails is en is blij dat de Oostenrijkse eindelijk een pijnpunt wegwerkt dat het al jaren kent. Daarnaast denkt hij dat het toch vrij prijzige project met open armen ontvangen wordt door de rechtenhouder van de Formule 1, Liberty Media.

'Na geproefd te hebben hoe het voelt om zelf een motorfabrikant tot onze beschikking te hebben, liet dat een vraag achter', stelt Horner, die weet dat Red Bull eigenlijk de samenwerking met Honda niet wilde beëindigen. Voordat ze met de Japanse motorleverancier in zee gingen, waren ze altijd afhankelijk van geleverd materiaal van bijvoorbeeld Renault. De dimensies van de bolide moesten ze destijds aanpassen aan het ontwerp van de geleverde motor. Inmiddels hoeft dat dus niet meer en dat maakt een groot verschil voor het team.

De vraag waar Red Bull voor stond, zat als volgt in elkaar: 'Gaan we weer terug naar een rol als klantenteam, inclusief de compromissen die we op deze manier moeten sluiten, of gebruiken we deze mogelijkheid om een krachtbron-afdeling volledig te integreren in onze faciliteiten in Milton Keynes? Het is een gewaagde keuze, maar zo zit Red Bull in elkaar.' Zoals inmiddels wel duidelijk is, besloten ze voor laatstgenoemde optie te gaan. Zodoende werken ze vanaf nu tot 2025 aan een eigen motor.

Om de productie van motoren binnenshuis plaats te laten vinden, moest ruimte gemaakt worden op de huidige campus. Dat wordt momenteel gedaan, waarna men de daadwerkelijke productie van de motorblokken kan starten. 'We zitten momenteel in de constructiefase. Eind april in 2022 zou deze afdeling volledig operationeel moeten zijn. Het is een enorme klus, maar dit tijdsframe is wat mij betreft realiseerbaar', suggereert Horner in gesprek met Autocar. Ongeveer een jaar heeft het team dus nodig om de afdeling op te zetten.

Liberty Media verwelkomt ambitieus project Red Bull

In Milton Keynes zijn ze helemaal in hun nopjes omtrent hoe deze organisatorische wijziging verlopen is, maar niet alleen het Oostenrijkse team zelf is tevreden. Zo zegt Horner dat ook de huidige rechtenhouders van de Formule 1 zeer tevreden zijn met het opgezette project: 'Tot Honda was de motor altijd Red Bulls achilleshiel. In dat opzicht hebben we nooit controle gehad over onze eigen toekomst. Wij worden dan ook zeer nuttig voor Liberty Media en de Formule 1, want wij zouden ook aan andere teams kunnen leveren. Motorleveranciers komen en gaan immers in deze sport.' Red Bull Powertrains is voor Liberty Media dus een welkome verrassing.

Red Bull in duur project gedreven

De keuze om zelf de motoren te gaan ontwikkelen vanaf 2022 was niet volledig vrijwillig. Red Bull kon kiezen tussen eigen productie of terug naar een rol als klantenteam. Helaas waren er geen huidige leveranciers die in zee wilden gaan met het team van Max Verstappen en Sergio Perez; niet geheel onbegrijpelijk met het huidige concurrentievermogen van het team. Een Mercedes-motor zou de titelkansen van de Nederlander en Mexicaan wellicht alleen maar vergroten.

Een alternatief was om weer met Renault in zee te gaan. De Franse leverancier werkte vorig decennium jarenlang samen met het team, maar de relatie ontpopte zich tot een lelijk moddergevecht tegen het einde van 2018. Horner: 'Mercedes wilde niet aan ons leveren en Renault ook niet. De keuze werd ons daardoor ontnomen. Wij moeten ervoor zorgen dat Wolff spijt krijgt van die beslissing. Misschien dat hij ooit een motor van ons nodig heeft!'

Een ambitieus project is het zeker, maar ook de investering is fors. 'Dit gaan een paar hele dure jaren worden waarin we onszelf klaarstomen, maar daarna zijn er motorblok-budgetplafonds waar momenteel over gesproken wordt. Het is zeer realistisch dat deze in de nabije toekomst tevens geïntroduceerd worden', concludeert Horner. Naar kennis van de Brit zou dit plafond zo rond de 50 miljoen euro per jaar komen te liggen. Dat maakt het door ontwikkelen van een eigen motor ineens een stuk realiseerbaarder in financieel opzicht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws