max verstappen banden pirelli 1282 Formule 1
Formule 1

Pirelli neemt het zekere voor het onzekere, coureurs rijden in Brazilië op hardere banden

max verstappen banden pirelli 1282

Voor het raceweekend van de São Paulo Grand Prix op het circuit Interlagos heeft Pirelli een opvallende wijziging doorgevoerd. Het bandenpakket is een stap harder dan vorig jaar. Waar in 2024 de teams de keuze hadden uit de C3, C4 en C5, brengt Pirelli nu voor 2025 de C2 (hard), C3 (medium) en C4 (soft) combinatie mee.

Na de bandenproblemen van vorig jaar neemt Pirelli dit weekend geen enkel risico tijdens de Grand Prix van São Paulo. In plaats van de zachtere compounds die in 2024 in Interlagos werden gebruikt, heeft men dit jaar besloten om een stap harder mee te nemen. Daarmee hoopt Pirelli te voorkomen dat de teams opnieuw kampen met oververhitting en snelle slijtage, problemen die in 2024 voor veel frustratie zorgden.

Aanpassingen na problemen in 2024

Tijdens het vorige raceweekend in Brazilië hoorden we hoe coureurs over de boordradio klaagden over een gebrek aan grip en onvoorspelbaar gedrag van de banden, vooral op de zachte C5-compound die teams in de sprintkwalificatie gebruikten. De hoge baantemperaturen, in combinatie met de beruchte lay-out van Interlagos vol hoogteverschillen en lange bochten zorgden ervoor dat de achterbanden het zwaar te verduren kregen. Vooral de linkerachterband werd volgens Pirelli’s eigen analyse 'extreem thermisch belast', waardoor het rubber sneller sleet dan verwacht.

Daarom bestaat de selectie dit weekend uit de C2, C3 en C4, een stap harder dan wat oorspronkelijk in het reglementaire schema stond. Het is dezelfde selectie die eerder dit jaar werd gebruikt op circuits als Suzuka en Silverstone, banen die eveneens bekendstaan om hun ruwe asfalt en hevige slijtage. Daarmee hoopt Pirelli een betere balans te vinden tussen grip, slijtage en temperatuurbeheersing. Dat is essentieel op een baan waar het asfalt snel opwarmt en waar plotselinge regenbuien elk strategisch plan kunnen ontregelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam lawson vcarb brazilie 2024 zondag herstart
In 2024 werden de droogweerbanden niet gebruikt tijdens de Grand Prix.

De beslissing werd mede ingegeven door het feit dat Brazilië opnieuw een sprintweekend is. Dat betekent dat de teams slechts één vrije training hebben om data te verzamelen en hun afstellingen te optimaliseren. Elke fout in de bandenselectie kan dus een groot effect hebben op het hele weekend. Pirelli wil voorkomen dat de coureurs tijdens de sprint of de Grand Prix zelf beperkt worden door banden die te snel instorten.

De karakteristieken van Interlagos spelen hierin een grote rol. De relatief korte, maar technische baan kent een uniek hoogteverschil van meer dan 40 meter en een serie van vloeiende bochten die de banden constant belasten. De middensector is gevuld met bochten die de auto’s dwingen om constante druk op de banden uit te oefenen, terwijl een goede exit richting het lange rechte stuk juist zorgt voor extreme acceleratiekrachten. De combinatie van die factoren maakt het circuit een van de meest uitdagende van de kalender voor bandenmanagement.

Sprintrace gooit roet in het eten

Volgens Pirelli’s interne simulaties zal de medium-band de voorkeursoptie zijn voor de race, met de harde C2 als een betrouwbare keuze voor langere stints. De zachte C4 blijft natuurlijk een aantrekkelijke optie voor de kwalificaties en de Sprint, maar zal naar verwachting snel slijten in de race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-rode--zachte-banden-gp-nederland
Teams hadden vooral problemen met de zachtste banden.

Pirelli benadrukt dat deze beslissing niet betekent dat de zachtere banden van tafel zijn voor de toekomst. Het is vooral een reactie op de specifieke omstandigheden in São Paulo en de wens om een stabieler weekend te garanderen na de onrust van vorig jaar. De data van deze race zal bovendien worden meegenomen in de voorbereidingen voor de 2026-reglementen, waarin banden een nog grotere rol zullen spelen in de balans tussen duurzaamheid en performance.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws