Szafnauer: ‘Het verhogen van het budgetplafond is oneerlijk’ Formule 1
Formule 1

Szafnauer: ‘Het verhogen van het budgetplafond is oneerlijk’

Szafnauer: ‘Het verhogen van het budgetplafond is oneerlijk’

De nieuwe Formule 1-regels hebben als doel om de teams dichter bij elkaar te brengen. Het budgetplafond moet ervoor zorgen om de sport zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari willen nu een hoger budgetlimiet, tot ongenoegen van Alpine-teamchef Otmar Szafnauer. Het verhogen van de F1-budgetlimiet zou het speelveld namelijk kantelen.

Szafnauer laat weten aan The Guardian dat de inspanningen van de grootste teams van de Formule 1 om het budgetplafond te verhogen, een poging is om voordeel terug te winnen. Daarnaast zou het een indicatie zijn van een slechte planning. De teams gebruiken claims van inflatiedruk als rookgordijn om meer te besteden aan upgrades. De teambaas van Alpine zal alles eraan doen om elke wijziging van de regelgeving te voorkomen.

De introductie van het budgetplafond

De Formule 1 introduceerde in 2021 voor het eerst een budgetplafond. Deze was vastgesteld op 145 miljoen dollar (134 miljoen euro) en daalde dit jaar naar 140 miljoen dollar (129 miljoen euro). Volgend jaar zou het weer moeten worden verlaagd. De maatregel wordt als essentieel beschouwd om de stijgende kosten onder controle te houden en het prestatieverschil tussen de grote drie, Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing, en het rest van het veld te dichten.

Een oproep voor een verhoging van het limiet

Dit seizoen is er een luide oproep gedaan om het limiet te verhogen tot 147 miljoen dollar (136 miljoen euro), wat volgens Szafnauer het bewijs is dat het systeem werkt. ‘Als het niet in de goede richting zou gaan, zouden grote teams nu niet huilen om het te verhogen. Het is ironisch dat als het seizoen eenmaal is begonnen en de prestaties van de auto’s bekend zijn, mensen het budgetplafond willen verhogen.’

De teams willen een verhoging omdat de wereldwijde inflatiedruk de kosten heeft doen stijgen op gebieden als logistiek en vracht. Volgens Szafnauer waren deze kosten allang bekend toen de begrotingen werden vastgesteld. ‘Het is gewoon weer een excuus om het opnieuw te verhogen. Het is waarschijnlijk 80% rookgordijn en 20 procent dat ze niet konden voorspellen dat de inflatie zo groot zou zijn.’

Voorstanders voor het verhogen van het budgetlimiet

Er is een grote meerderheid nodig om de reglementen te veranderen. Dat betekent dat acht van de tien teams voor moeten stemmen. McLaren en Aston Martin zijn voorstanders voor het verhogen van het budgetlimiet. Dit is opvallend, aangezien ze voorheen sterke voorstanders waren van deze regel. Echter hebben beide teams hebben dit seizoen slecht presterende auto’s. Van Haas en Alfa Romeo wordt ook gezegd dat ze tegen de verandering zijn. Beide teams hebben auto’s die indruk maakten in de openingsrondes.

Szafnauer vindt het fundamenteel oneerlijk om teams te straffen die zich wel aan de regels houden. ‘We hebben beslissingen genomen die onomkeerbaar zijn. We hebben goed werk geleverd, dus ik kan het verhogen van het limiet niet steunen. Het zou zeker het speelveld doen kantelen.’ De kwestie voor het verhogen van het budgetlimiet zal waarschijnlijk komende dinsdag, na de Grand Prix van Emilia-Romagna, worden besproken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws