Toekomst hybridemotor niet zeker: 'Misschien zijn er betere oplossingen beschikbaar' Formule 1
Formule 1

Toekomst hybridemotor niet zeker: 'Misschien zijn er betere oplossingen beschikbaar'

Toekomst hybridemotor niet zeker: 'Misschien zijn er betere oplossingen beschikbaar'

We staan aan de vooravond van een heleboel veranderingen in de Formule 1. Vanaf 2026 zal het nieuwe reglement binnen de sport in werking treden waardoor we een nieuwe generatie auto op de baan zullen zien. De Formule 1 zou de Formule 1 echter niet zijn als er niet nu al verder vooruit zou worden gekeken. Zo vertelt Formule 1-baas Stefano Domenicali aan de Italiaanse tak van Motorsport.com dat hij graag zou zien dat de auto's weer meer geluid maken.

De laatste generatie Formule 1-auto die echt geluid maakte op de baan werd aangedreven door de V8-motor. Dit type auto werd in 2014 vervangen door de stillere V6. Ook de introductie van de nieuwe generatie auto's per 2026 zal geen verandering brengen in het geluid dat de auto's maken. Sterker nog, aangezien de auto's voor de helft elektrisch aangedreven zullen zijn, wordt het geluid wellicht alleen nog maar minder.

Luidere motoren niet uitgesloten

Volgens Domenicali is het niet onaannemelijk dat we de luidere motoren terug zullen zien op de baan. Het zou volgens de Italiaan namelijk al vanaf 2030 mogelijk kunnen zijn om af te stappen van de wijzigingen die vanaf 2026 zullen worden doorgevoerd. Een verandering die we in 2026 gaan zien is namelijk dat de auto's voor 50% aangedreven zullen worden door duurzame brandstof. Als dit een succes blijkt, hoeft het volgens Domenicali niet zo te zijn dat de Formule 1 voor eeuwig verplicht blijft om in elektrische motoren te investeren.

Stel dat er afstand wordt gedaan van de elektrische motoren, dan kan dat betekenen dat de V8-motoren opnieuw hun intrede zouden doen, alleen dan met duurzame brandstof. 'Het is een persoonlijke overweging van mij - ik heb het nog niet met de teams gedeeld, ook al hebben we er met de FIA over gesproken - om, wanneer de duurzame brandstoffen werken, voorzichtig te evalueren of we door willen gaan met de hybride of dat er betere oplossingen beschikbaar zijn', zei Domenicali hierover.

Ook Verstappen steekt zijn voorkeur voor niet-hybride motoren niet onder stoelen of banken. Naar eigen zeggen zou hij 'zeker afscheid nemen' van de hybridemotoren. 'Elke keer dat ik in een V8 stap, word ik er weer door verrast hoe soepel deze motor is. De topsnelheid is laag ten opzichte van wat we nu hebben. Het hele afleverproces loopt zo soepel: het terugschakelen, het opschakelen. Het is veel natuurlijker dan wat we nu hebben.'

Een probleem blijft bestaan

Naast dat de 2026-reglementen niets zullen veranderen aan het geluidsvolume dat de motoren produceren, blijft ook het gewicht van de auto hoger dan die van de V8. 'Door vast te houden aan de hybridemotor, is een significante toename in gewicht onvermijdelijk. Als we de verwachting voor 2026 vergelijken met een auto van tien jaar geleden, dan kunnen we zien dat het gewicht een groot probleem is geworden. Alle coureurs willen graag een lichtere auto en persoonlijk zou ik ook iets meer geluid willen hebben', vertelt Domenicali.

Op de valreep van het afronden van de precieze reglementen, die eind juni officieel moeten worden aangeleverd, zoekt de sport nog naar manieren om het geluidsniveau van de auto's te verhogen. 'We werken aan een oplossing om het aantal decibel te verhogen', vertelt Domenicali. 'Uit een onderzoek dat we uitvoeren, blijkt dat alle markten en alle leeftijdsgroepen een beter geluid willen hebben, evenals de energie en trillingen die alleen een bepaald type (motor, red.) kan afleveren als je dicht op het circuit staat.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws