max verstappen helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna zonag Formule 1
Formule 1

Marko met hernieuwd vertrouwen: 'Er zijn nog 332 punten te verdienen, het is nog lang niet voorbij'

max verstappen helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna zonag

Red Bull Racing zit in zwaar weer. Terwijl het team uit Milton Keynes de voorbije jaren de Formule 1 domineerde, stapelen de interne problemen zich inmiddels razendsnel op. Volgend seizoen verandert het speelveld drastisch: nieuwe aerodynamische regels én een compleet nieuw motorreglement dwingen alle teams tot een fundamentele herstart. Voor Red Bull betekent dit een dubbele uitdaging met de nieuwe samenwerking met Ford, precies op het moment dat de huidige campagne al vol spanningen en onzekerheden zit.

Helmut Marko is opvallend voorzichtig over de voorbereiding van Red Bull op 2026. De Oostenrijker, jarenlang vertrouweling van Max Verstappen, zegt: ‘We gaan volgens planning, maar natuurlijk weten we niet precies wat de rest doet.' Tegelijkertijd wijst hij op de complexiteit van de elektrische component van de nieuwe motor: ‘Naast de verbrandingsmotor gaat de batterij een nog crucialere rol spelen. De energie-invoer en de software worden net zo belangrijk als de brandstof, aldus de Oostenrijker in gesprek met OE24.’ Hiermee geeft Marko aan dat er, ondanks het feit dat de ontwikkeling op schema ligt, nog veel onzekerheden en uitdagingen zijn, vooral op het gebied van de elektrische aandrijving.

De onzekerheid bij Red Bull heeft een duidelijke aanleiding. Honda, jarenlang de motorleverancier van de renstal, keert het team volgend jaar definitief de rug toe. ‘Zelfs als ze ons nu zouden vragen terug te keren, zou het te laat zijn om alles op tijd klaar te hebben voor 2026. De kans is nul', zegt Honda-topman Koji Watanabe tegen Auto Sport Web. De Japanse fabrikant verhuist naar Aston Martin, terwijl Red Bull met Ford in zee gaat. Die samenwerking ligt onder een vergrootglas, zeker nu geruchten over een matige Ford-motor de paddock domineren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko met hernieuwd vertrouwen: 'Er zijn nog 332 punten te verdienen, het is nog lang niet voorbij'
Marko onzeker over 2026, maar kijkt vol vertrouwen uit naar de rest van 2025.

Hernieuwd vertrouwen

Verstappen staat dit seizoen voor een flinke uitdaging. De Red Bull-coureur, sinds 2021 goed voor vier wereldtitels, worstelt dit seizoen met een tegenvallende RB21. Red Bull is het contact met de top zichtbaar kwijtgeraakt. McLaren, Mercedes en soms zelfs Ferrari zijn sneller, terwijl Verstappen met kunst en vliegwerk nog punten weet te scoren, is zijn teamgenoot meer dan eens hekkensluiter. Toch lijkt Marko hernieuwd vertrouwen te hebben na het aankondigen van upgrades in Spa. ‘Er zijn nog 332 punten te verdienen, dat is niet niks', aldus Marko bij OE24. ‘We hopen dat de upgrades in Spa-Francorchamps en Boedapest effect zullen hebben.'

Marko toont vertrouwen in de updates, al blijft hij realistisch over de omstandigheden in Spa. 'In Spa is het wel risicovol om upgrades te brengen, daar is het sprint weekend en zijn er dus minder trainingen. Alles moet meteen kloppen, want een mislukte sessie kunnen we ons niet veroorloven.'

De situatie van Verstappen en Red Bull is extra gespannen door de geruchtenstroom rond Toto Wolff en de Limburger. De Mercedes-teambaas zou Verstappen dolgraag naar Brackley halen. De Nederlander en Wolff waren recent op hetzelfde moment in Sardinië, wat de speculaties voedde. Marko probeert de gemoederen te bedaren: ‘Max kan praten met wie hij wil. We hebben een lopend contract en gaan ervan uit dat hij bij ons blijft.’ Wolff ruikt echter zijn kans nu Red Bull zichtbaar verzwakt is.

Tweesnijdend zwaard

De situatie binnen het team is bovendien verder op scherp gezet door een grote schoonmaak achter de schermen. Horner is niet de enige die door Red Bull is ontslagen. Een aantal van zijn naaste vertrouwelingen binnen het team mochten ook vertrekken. Meerdere senior medewerkers, die door Horner zelf waren aangesteld, moesten hun biezen pakken. Volgens insiders bleek hun nauwe band met Horner uiteindelijk een 'tweesnijdend zwaard', zeker nu de nieuwe teamleiding haar eigen koers wil varen. De Fransman Laurent Mekies, tot voor kort teambaas bij zusterteam Racing Bulls, neemt het roer over bij Red Bull.

Het afscheid van Horner ging gepaard met een emotionele toespraak op de fabriek in Milton Keynes, waar de Brit onder tranen afscheid nam van zijn medewerkers. Verstappen blijft zijn team voorlopig trouw, maar hoe lang nog? Red Bull moet in de tweede seizoenshelft snel orde op zaken stellen. Het team gokt op updates en een nieuw elan na het ontslag van Horner, maar de barsten zijn zichtbaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws