Voorbeschouwing GP Saoedi-Arabië | Verstappen moet met truc komen op Mercedes-circuit Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Saoedi-Arabië | Verstappen moet met truc komen op Mercedes-circuit

Voorbeschouwing GP Saoedi-Arabië | Verstappen moet met truc komen op Mercedes-circuit

Komend weekend is het alweer tijd voor de één-na-laatste race van het seizoen: de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Op het spiksplinternieuwe stratencircuit in Jeddah begint de allesbeslissende double header in het Midden-Oosten, waar Max Verstappen met hand en tand zijn titelkansen zal verdedigen. In deze voorbeschouwing van F1Maximaal lees je alle feitjes en weetjes over de Grand Prix, zodat je optimaal voorbereid bent voor het nu al historische raceweekend.

In alle opzichten is het 6,1 kilometer lange circuit in Jeddah erg bijzonder. Binnen negen maanden is de door kunstlicht verlichte baan uit de grond gestampt, om zo snel een Grand Prix te kunnen organiseren in 2021. Dat maakt de lay-out niet minder interessant: het ontwerp van het circuit is op het eerste oog erg uniek en kent veel aspecten die nieuw zijn op de Formule 1-kalender. De baan is een echte hogesnelheidsbaan, want maar liefst 72 procent van de tijd houden de Formule 1-coureurs hun gaspedaal helemaal naar beneden. Desondanks telt het circuit officieel 27 bochten en zijn er zes harde rempunten waarbij er meer dan 2G vrijkomt.

Spectaculaire chicanes met veel G krachten

Voorbeschouwing GP Saoedi-Arabië | Verstappen moet met truc komen op Mercedes-circuit

Al met al klinkt het Jeddah Corniche Circuit, zoals de baan officieel heet, dus als een groot spektakel. Ook de individuele sectoren kunnen bijzonder worden genoemd. Wanneer de coureurs tegen de klok in het rechte stuk op komen, begint sector 1 met een langzame dubbele chicane waarbij de coureurs terug moeten naar de derde versnelling. Goed om te weten: dit is al meteen het langzaamste gedeelte van de baan. Dit maakt ook het rechte stuk een ideale plek om in te halen, omdat de coureurs hierna flink in de ankers moeten en er dus kansen liggen om elkaar op de baan uit te remmen voor bocht 1.

Zoals te zien op de track map bestaat de eerste sector vervolgens uit een aaneenschakeling van snelle bochten, die allemaal in de vijfde, zesde of zevende versnelling worden genomen. Een erg technisch stuk dus, waar downforce en mechanische grip van levensbelang is. In dit gedeelte van het circuit liggen de meeste medium speed bochten en met het oog op de vorige verreden Grands Prix lijkt het erop dat Red Bull in deze sector de meeste tijd zal winnen ten opzichte van Mercedes, alhoewel de ietwat flauwe knikken wel verraden dat motorvermogen alsnog een cruciaal onderdeel zal zijn van de sectortijd.

Drie DRS-zones, maar alleen de laatste lijkt bruikbaar

In de tweede sector is er ook sprake van vooral medium en high speed bochten. Vooral bocht 13 is spectaculair, want coureurs maken daar met een lange doordraaier in feite een draai van 180 graden. Dit is ook het punt met de hoogste G krachten, want de coureurs krijgen hier te maken met minstens 4,3 G, volgens de data uit de simulator van het team van Mercedes. De interessante bocht 13 wordt opgevolgd door een serie snelle, vloeiende bochten en opvallend is dat de tweede sector wordt afgesloten met een DRS-zone richting sector 3. Een bijzondere keuze, want inhalen bij bocht 22 lijkt niet echt een mogelijkheid onder normale omstandigheden.

Sector 3 begint, voor de verandering, met een snelle chicane van drie knikken. Hierna volgt er een erg lange, flauwe bocht linksaf, die zonder enige moeite volgas zal worden genomen door de coureurs. Ook in dit stuk is er sprake van een DRS-zone, alhoewel er opnieuw een nadeel kleeft aan inhalen in dit gedeelte. Coureurs die hun voorligger hierna inhalen, moeten namelijk direct weer het stuk van start-finish op, waarbij ze dan het risico lopen om zelf weer ingehaald te worden door de zojuist gepasseerde concurrent. Zodoende zullen de meeste coureurs deze derde en laatste DRS-zone dus vooral gebruiken om zich goed te positioneren achter hun voorligger, om op het rechte stuk over start-finish resoluut toe te slaan.

Wat betreft de set-up van de Formule 1-auto's zullen de teams vooral een balans moeten zoeken tussen de downforce in de snelle bochten en de twee lange rechte stukken. Een grote achtervleugel zou ideaal zijn om stabiliteit te creëeren in de bochten, maar daar tegenover staat meer luchtweerstand en dus een lagere topsnelheid over start-finish. Naar verwachting zullen de teams met het oog op de afstelling van de auto kijken naar Baku, waar op vergelijkbare wijze technische bochten worden afgewisseld met lange rechte stukken.

Mercedes in alle opzichten in het voordeel in Jeddah

De hamvraag die boven het circuit hangt is vooral: Is de baan in Jeddah nu vooral een Mercedes-, of een Red Bull-circuit? Ondanks het feit dat we verrassende raceweekenden voorbij hebben zien komen in 2021, valt er voor komend weekend haast niet te twijfelen aan de dominantie van Mercedes. Buiten het feit dat de Zilverpijlen in een uitstekende vorm verkeren zijn er twee grote factoren waardoor Lewis Hamilton voor de Grand Prix in Saoedi-Arabië de grote favoriet lijkt te zijn.

Allereerst lijkt de baan, ondanks haar vele bochten, een motorintensief circuit te zijn. Zoals gezegd is minstens 72 procent van de baan voor de meeste coureurs volgas, waardoor het motorvermogen van de auto's voor een groot deel hun succes zal bepalen komend weekend. Daarbij komt ook dat, door de goede motor van Mercedes, het team ook met meer downforce kan rijden, om snelheid in de eerste sector goed te maken ten opzichte van Red Bull. Mercedes zal door hun flinke motorvermogen dus meer speling hebben in het bepalen van de set-up van de W12 en in dat opzicht zijn zij op een dergelijk circuit met veel rechte stukken dus in het voordeel.

Daarnaast zal Hamilton aantreden met een sterke motor, dezelfde krachtbron die we in Brazilië ook hebben gezien. Mercedes zette in Brazilië voor het eerst een motor in die speciaal in lijkt te worden gezet voor drie specifieke Grands Prix, te kennen die in Brazilië, Saoedi-Arabië en de laatste in Abu Dhabi. Mercedes lijkt het motorvermogen van de krachtbron te hebben opgeschroefd, omdat de verbrandingsmotor 'slechts' drie raceweekenden hoeft mee te gaan en zo dus meer slijtage te verduren kan krijgen. Een tactisch slim foefje van Toto Wolff en co., die in Brazilië zagen dat Hamilton met die nieuwe motor ondanks een gridstraf eenvoudig naar de overwinning reed. Met de nieuwe motor lijkt Hamilton dus veel voordelen te hebben in Jeddah.

Bekijk hier onboard beelden van het Jeddah Corniche Circuit, gemaakt in de nieuwe F1 2021 videogame.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws