Max Verstappen pakte op zaterdagavond in Qatar de poleposition voor de Grand Prix, maar moest zijn P1 enkele uren later alweer afstaan aan George Russell. Volgens de stewards verhinderde hij Russell door onnodig langzaam te rijden, ondanks dat geen van beiden bezig waren met een snelle ronde. Peter Windsor vond de uitleg van de stewards nogal vreemd en vond dan ook niet dat Verstappen een straf daarvoor moest krijgen.
Russell en Verstappen streden op zaterdagavond in Q3 voor de snelste tijd. De Nederlander kwam als een duveltje uit een doosje nadat hij eerder op zaterdag nog een dramatische sprintrace meemaakte. Red Bull wist het om te keren en meer pace te vinden, waardoor Verstappen competitief meedeed tijdens de kwalificatie. In zijn cool down lap reed hij achter wat andere auto's aan, die Russell het liefst wilde passeren. Verstappen reed op dat moment op zijn lijn, en daar was hij niet blij mee. Na afloop moest Verstappen zich melden bij de stewards, en kreeg hij een gridstraf van één plek.
'Wat betekent dat hij vanaf de binnenkant start, op de vuilere kant van de baan', begint Windsor op zijn YouTube-kanaal. De analist zei zaterdag nog dat het hem zou verbazen als Verstappen een straf zou krijgen. 'Maar hij zal wel de binnenlijn hebben richting de eerste bocht, dus maak je op voor Max versus George. Ik moet zeggen dat ik nogal verward ben door de beslissing van de stewards, te beginnen met wat zij het 'feit' noemen. Ze stellen dat auto nummer één onnodig langzaam reed tijdens een afkoelronde. Dat begrijp ik niet, want het was geen afkoelronde. Het was een opwarmronde. Het was de ronde vóór zijn poleposition ronde', vervolgt Windsor.
'Hij reed op slechts één set banden, als je dat nog weet. Hij dacht niet aan het afkoelen van de banden, hij dacht aan afstanden en gaten. Dat probeerde hij te doen. Daarom liet hij Alonso eerder ook voorbij', verklaart de analist. 'Het had niets met afkoelen te maken. Een cool down lap is na je snelste ronde, wanneer je teruggaat naar de pits en misschien van de racelijn afwijkt. Dit was een opwarmronde. En het verschil is dat tijdens een opwarmronde geen enkele coureur van de racelijn wil afwijken. Iedereen wil de banden zo schoon mogelijk houden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat maakte de zaak gecompliceerd'
Verstappen was bezig om ruimte voor zichzelf te creëren, zodat hij nog een keer aan kon zetten. Russell kwam er met een hoger tempo aan. 'In de beslissing hebben ze het er ook over, dat Max buiten de delta zat. Dit is de delta waar ze het over hebben: de minimumsnelheid, waar je niet onder mag komen, om ervoor te zorgen dat de auto's in een redelijk tempo blijven rijden om opstoppingen te voorkomen. Maar regels zoals deze hebben een grijs gebied. Er zaten vijftien of twintig coureurs buiten de delta en die kregen ook geen straf. Dus deze delta-regel is nogal moeilijk te beoordelen', zegt Windsor.
De viervoudig wereldkampioen legde tijdens de meeting met de stewards dan ook uit dat hij afremde om Alonso voorbij te laten, wat mag, waardoor hij onder die delta-tijd kwam. Hij vertelde bij de media na afloop van de kwalificatie dat hij geen zin had in 'dat gezeur' aan het einde van het seizoen, en daardoor voor koos om erachter te blijven. 'De stewards stellen dat Max ruim buiten zijn delta zat voor die ronde en dat maakte de zaak gecompliceerd. Hoe dan ook vind ik dat sommige bochten op zichzelf beoordeeld moeten worden', vervolgt de analist. 'Dit is daar één van. Bocht 12 is een ongelooflijk snelle bocht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Russell zag dit waarschijnlijk allemaal gebeuren'
Windsor haalt vervolgens de snelheden erbij waarmee Alonso, Verstappen en Russell bocht 12 ingingen. 'Alonso reed 265 kilometer per uur in de zevende versnelling en remde toen heel hard af, tot 129 kilometer per uur. Max had hij achter zich, die 257 kilometer per uur reed. Max zat ook in een opwarmronde, dus hij gaat niet zomaar van zijn lijn af om iets te ontwijken. Hij remt hard af naar 163 kilometer per uur en zo rijden ze naar die bocht. Russell zag dit waarschijnlijk allemaal gebeuren, en rijdt 271 kilometer per uur terwijl hij nadert. In de plaats van hard af te remmen, stuurt hij naar links.'
De analist vermoedt zelfs dat Russell daarmee zijn vloer heeft beschadigd. Hij verklaarde bij de stewards echter dat het onacceptabel was dat Verstapen op de racelijn reed en zo langzaam reed. Daar is Windsor het niet mee eens. 'Mijn reactie daarop is dat hij op de racelijn bleef, deels omdat het een opwarmronde was en hij zeker niet zelf het grind in zou gaan. Daarom remde hij zo hard af. Wat mij verbaast, is dat George niet hetzelfde deed. Waarom remde George niet gewoon achter Max af? Dan hadden ze allemaal kunnen doorrijden en hun gaten weer kunnen vinden', haalt Windsor zijn schouders op.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alonso had ook naar de stewards gemoeten
In principe was het beter geweest als de stewards ook Alonso hadden gevraagd om een verklaring van wat daar gebeurde. De Spanjaard had kunnen vertellen dat hij remde, waardoor Verstappen ook in de ankers moest. 'Voor mij zijn er twee grote problemen met deze beslissing. De eerste: het was geen afkoelronde. En de tweede: zeggen dat Max onnodig langzaam reed op de racelijn in een snelle bocht, is de realiteit negeren van wat er gebeurde', concludeert Windsor. 'En er wordt in de beslissing van de stewards nergens gesproken over een gesprek met Alonso over waarom hij zo harde remde...'
Wat Windsor ook apart vindt, is dat de stewards wel erkennen dat Russell goed zicht had op wat er voor hem gebeurde. Dat suggereert volgens Windsor dat de stewards dan ook moeten inzien dat Russell op de rem had moeten trappen. 'Maar het is toch interessant dat aan het einde van deze beslissing, waarvan ik denk dat die twijfelachtig is, ze zeggen dat het duidelijk was dat de bestuurder van auto 63, George Russell, een goed zicht had op auto nummer één. En dat geen van beide auto's in een pushronde zat. Nou, dat wisten we al', moppert Windsor. 'Ik moet wel zeggen: ik heb geen toegang tot de GPS-gegevens. Maar zoals ik ook al zei: maak je maar op voor die eerste bocht. Er gaat geen liefde verloren nu, vermoed ik.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties