red-bull-racing-yuki-tsunoda-gp-belgie-2025-zondag-visa-cash-app-racing-bulls-isack-hadjar-liam-lawson Analyse
Analyse

Browns Red Bull-klachten onder de loep, dit is het verschil met McLaren en Mercedes

red-bull-racing-yuki-tsunoda-gp-belgie-2025-zondag-visa-cash-app-racing-bulls-isack-hadjar-liam-lawson

McLaren heeft onlangs opnieuw vraagtekens bij de samenwerking tussen Red Bull Racing en Racing Bulls gezet. CEO Zak Brown en Andrea Stella vinden al een lange tijd, zelfs vóór 2023 en 2024, dat het in de gaten gehouden moet worden om te voorkomen dat de twee teams oneerlijke voordelen uit de samenwerking halen. Brown valt recent vooral over het feit dat één eigenaar onder de huidige regelgeving twee F1-teams mag hebben. Waar komen deze klachten vandaan?

De oorsprong van de recente klachten over de synergie tussen de twee teams komt uit 2024. Max Verstappen en Lando Norris vochten dat seizoen om de titel. Verstappen begon het steeds lastiger te krijgen vanwege de grillige bolide en na de zomerstop begon elk punt echt te tellen. Met Racing Bulls had Red Bull een extra troef in handen. Ze konden een van die coureurs hun race laten opofferen om het punt van de snelste raceronde bij McLaren af te snoepen. In Singapore won Norris, en stond hij op het punt om die snelste raceronde te klokken.

Door Daniel Ricciardo in de laatste ronden nog naar binnen te halen, zorgde Racing Bulls ervoor dat Norris dat punt niet kreeg. Na afloop was Brown geïrriteerd en begon hij vragen te stellen over in hoeverre Red Bull dat had aangestuurd. CEO Peter Bayer vond de opmerkingen van Brown enigszins apart. Hij gaf aan dat 'Ferrari en Haas nauwer samenwerken dan Red Bull en Racing Bulls', en dat het niet nodig was om verder in te zoomen op de synergie tussen de twee zusterteams. Het is immers al decennia zo dat Red Bull een B-team beheert.

Onlangs heeft Stella dezelfde zorgen geuit, zij het in iets politiek correcter jasje. 'Het is een interessant en complex onderwerp', zei hij. 'We moeten oppassen dat we het niet te simplistisch benaderen. Zeker, McLaren heeft in het verleden vaker vragen gesteld over de onafhankelijkheid van teams. Het is een kwestie die besproken moet worden in het kader van het neerzetten van een kampioenschap in een zeer solide en eerlijk kader zodat elk team dat volledig onafhankelijk opereert beschermd wordt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-stella-nelson-valkenburg-2025-mclaren-donderdag
Stella en Brown maken zich zorgen over de samenwerking tussen Red Bull en Racing Bulls.

Verschil tussen McLaren-Mercedes en Red Bull-Racing Bulls

Sommigen vonden de opmerkingen van McLaren apart: McLaren heeft toch ook een samenwerking met Mercedes? Dat klopt. Het verschil is echter dat McLaren een eigen eigenaar heeft en Mercedes ook. Mercedes beheert McLaren niet en heeft ook geen aandelen in het raceteam óf het automerk. Red Bull en Racing Bulls delen dezelfde eigenaar: Red Bull GmbH. Brown vindt het apart dat het moederbedrijf van de Oostenrijkse renstal twee teams mag beheren en vraagt zich af of Red Bull daar voordelen uit kan halen.

De huidige regels staan echter niet toe dat teams intellectueel eigendom uitwisselen. De McLaren-CEO wilde niet direct twijfelen aan de eerlijkheid van Red Bull, maar spoorde de FIA wel aan om in de toekomst naar dergelijke constructies te kijken en het te vergelijken met wat in het FIA-wetboek staat. Red Bull is inderdaad het enige team dat een zusterteam heeft dat door dezelfde eigenaar wordt beheerd. McLaren is eigendom van de McLaren Group, MSP Sports Capital en CYVN Holdings.

De McLaren Group is sinds 2023 eigendom van Mumtalakat, het staatsinvesteringsfonds van Bahrein. Bahrein had sinds 2007 al een aandeel in de McLaren Group, maar is inmiddels al 2,5 jaar eigenaar van de Britse renstal. Het raceteam heeft een externe investeerder in de vorm van Amerikaans investeringsbedrijf MSP Sports Capital. Tot slot voltooide CYVN Holdings, investeerders uit Abu Dhabi, de volledige aankoop van McLaren Automotive. Als onderdeel van de deal kreeg het bedrijf een niet-controlerend belang in McLaren Racing.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes japan f1 w16 vrijdag kimi antonelli 1 oscar piastri mclaren
McLaren is al jaren een motorklant van Mercedes.

Betreffende de eigendomsstructuur wordt McLaren als een onafhankelijk team gezien. Voor Mercedes geldt uiteraard hetzelfde. De Zilverpijlen worden beheerd door de Mercedes-Benz Group, Toto Wolff en INEOS. De Mercedes-Benz Group, voorheen Daimler, kreeg in 2012 de volledige controle over het raceteam. Een wijziging vond in 2013 plaats, toen Wolff een belang van dertig procent kocht en Niki Lauda tien procent beheerde. Na het overlijden van Lauda werd chemiebedrijf INEOS verwelkomd, dat een derde van het team kocht. Wolff had vervolgens ook 33 procent in handen, en Daimler verminderde zijn aandeel tot hetzelfde percentage.

Hoeveel invloed heeft Mercedes op McLaren?

Nu duidelijk is dat beide teams onafhankelijk beheerd worden, kan de volgende vraag worden gesteld: als McLaren en Mercedes samenwerken, hoeveel invloed heeft Mercedes dan op McLaren en hoe onafhankelijk is McLaren dan echt? De samenwerking tussen McLaren en Mercedes is een voorbeeld van een works engine deal, waarbij McLaren als klantenteam motoren afneemt van Mercedes. Hoewel McLaren dus profiteert van de technologie en prestaties van Mercedes-motoren, is er een verschil in de mate van toegang tot informatie en ontwikkeling.

Zo'n samenwerking beperkt zich tot de krachtbron en de onderdelen: motor, turbo, ERS-componenten, elektronica. McLaren zal hierbij motorondersteuning ontvangen van HPP-ingenieurs (High Performance Powertrains). Het is logisch als McLaren dan ook dezelfde brandstof gebruikt als Mercedes, zodat de krachtbron optimaal presteert. McLaren heeft vanaf het begin van de reünie, in 2021, al aangegeven dat ze zelf de versnellingsbak fabriceren. Mercedes-motoringenieurs zullen wel tips kunnen geven om deze twee onderdelen goed samen te kunnen laten werken.

Het chassis, de engine covers, de ophangingen en dergelijke onderdelen van het ontwerp van de auto maken de teams onafhankelijk van elkaar. Als dat niet zo was, zou McLaren ongeveer zoals Mercedes presteren of slechter, of zou Mercedes op dit moment op het niveau van McLaren presteren. De MCL39 is overduidelijk de betere bolide op dit moment. Nog een belangrijk onderdeel is dat McLaren haar eigen windtunnel en simulatoren heeft in Woking. Red Bull en Racing Bulls delen de windtunnel die op het hoofdkwartier in Milton Keynes staat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-yuki-tsunoda-gp-belgie-2025-zondag-visa-cash-app-racing-bulls-isack-hadjar
Racing Bulls fungeert vooral als een opleidingsteam voor Red Bull.

Hoe het zit met andere teams

Dit jaar zijn er vier fabrikanten: Mercedes (Mercedes zelf, McLaren, Aston Martin en Williams), Honda (Red Bull en Racing Bulls), Ferrari (Ferrari zelf, Sauber, en Haas) en Renault (Alpine). Waar Mercedes en McLaren dus volledig van elkaar gescheiden zijn, gebruikt Haas bijvoorbeeld wél de windtunnel van Ferrari en heeft het team in Maranello een ontwerpafdeling zitten. Haas en Ferrari hebben vorig jaar nog hun technische samenwerking verlengd en zullen dus als partners het nieuwe tijdperk van de Formule 1 ingaan.

De samenwerking tussen die twee teams bestaat uit meer dan een motor, omdat Haas ook gebruik maakt van de achterwielophanging en versnellingsbak van Ferrari. Haas heeft tevens geen simulator en moet dus naar Maranello om haar coureurs bepaalde dingen te laten simuleren. De samenwerking met Toyota, die in 2024 werd aangekondigd, geeft Haas echter een alternatieve manier om onderdelen te kopen die het team nodig heeft. Dit verschilt van de relatie tussen Ferrari en Dallara en wordt gezien als een 'sponsorfonds'.

Hoewel Bayer heeft gezegd dat Ferrari en Haas nauwer samenwerken dan Red Bull en Racing Bulls, kondigde het zusterteam aan het begin van het jaar wel aan dat ze gebruik zullen maken van de ophanging en versnellingsbak van Red Bull, waarmee de synergie tussen de twee teams juist werd versterkt. Onder de huidige regelgeving is het uitwisselen van die componenten echter gewoon toegestaan.

Wat de FIA wil gaan doen

De FIA heeft aangegeven dat ze in 2026 meer duidelijkheid willen scheppen over wat er wel en niet mag gebeuren tussen A- en B-teams. 'We gaan dan aspecten vaststellen om te voorkomen dat teams met een nauwe relatie elkaar helpen of samenwerken', zegt FIA-topman Nikolas Tombazis. Hij zegt dat er dan maatregelen worden genomen aan de IT-kant, nu computertechniek, simulaties en artificial intelligence een belangrijkere rol gaan spelen. 'Er zal ook sprake zijn van een fysieke scheiding en er worden specifieke voorschriften opgesteld waar men zich aan moet houden.'

Bayer legde uit dat zijn team niet veel voordelen haalt uit het overnemen van een versnellingsbak of ophanging. Die twee onderdelen zijn niet bepalend voor de prestaties van de auto, dat zijn andere cruciale onderdelen van de auto. 'We proberen nu een aantal van deze zaken te formaliseren binnen een regelgevend kader, zodat de teams niet allerlei trucs kunnen toepassen', zegt Tombazis, die vooral de mazen in de wet wil dichten. 'We willen ook tegemoetkomen aan de teams zonder onderlinge band, door ervoor te zorgen dat teams met een bepaalde relatie geen oneerlijk voordeel behalen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws