Dat McLaren een sterk rijdersduo heeft, lijkt wel duidelijk. Voor het tweede opeenvolgende jaar gaat het team kampioen worden bij de constructeurs en het is nog steeds het meest voor de hand liggend dat een van de twee McLaren-coureurs rijderskampioen gaat worden. Geen reden dus voor het team uit Woking om afscheid te nemen van Oscar Piastri of Lando Norris en geen plek dus voor talenten als Alexander Dunne.
Het lijkt er dan ook op dat Dunne snel de overstap gaat maken naar de Red Bull Racing-familie. Een maand geleden wist F1Maximaal.nl al dat de Oostenrijker in gesprek was met Dunne over een eventuele overstap naar het team en met het verbreken van de connectie met McLaren lijkt deze er ook daadwerkelijk te komen. De breuk met de Ierse coureur is per direct en daardoor is hij vrij om te gaan en staan waar hij wil.
Marko zou Marko niet zijn, als hij niet bij de eerste de beste vraag zijn mond voorbijpraat. 'Hij is een zeer agressieve rijder, hij heeft fantastische controle over de auto, en hij is snel. Precies wat Red Bull graag ziet', vertelt hij aan Motorsport.com. Verder gaf Marko wel nog aan dat Dunne niet in aanmerking komt voor een van de Formule 1-zitjes, omdat de Ier nog geen superlicentie heeft.
De overstap van Dunne lijkt een kwestie van tijd en de man uit Ierland heeft een goede kans om in 2027 een zitje in de Formule 1 te hebben. Als Red Bull besluit om deze winter de huidige rijders te behouden, kan Dunne in een direct duel met Arvid Lindblad strijden om een plekje bij Visa Cash App Racing Bulls. Een duel dat Dunne op basis van dit jaar zou moeten winnen. Als Lindblad wel volgend jaar de kans al krijgt, lijkt het verhaal voor Dunne iets lastiger te worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Superlicentie houdt debuut in 2026 tegen
Met de ongeduldigheid die Marko de laatste jaren kent met zijn Formule 1-coureurs, lijkt het een kwestie van tijd voor Dunne zijn F1-debuut gaat maken. Een belangrijke kanttekening, zoals benoemd, is dat Dunne momenteel geen superlicentie heeft. Hij moet derde in het Formule 2-kampioenschap eindigen om die superlicentie te behalen. Momenteel staat het 19-jarige talent vijfde in het klassement van de opstapklasse.
Dunne is tot nu toe niet ongeschonden of zonder kritiek door zijn Formule 2-seizoen gekomen. Hij veroorzaakte een behoorlijke kettingbotsing in Monaco, waarbij vijftien auto's betrokken raakten, raakte wat podiums kwijt door uitvalbeurten en liet hier en daar zelf een kans liggen. De agressie van Dunne spreekt Marko echter wel aan, en het zal niet de eerste keer zijn dat de Oostenrijker voor een ruwe diamant valt.
Gokken op een P3 in het F2-kampioenschap is mogelijk niet verstandig, waardoor Marko gedwongen wordt om dit project op de lange baan te schuiven. Indien de Oostenrijker wil wachten tot na Abu Dhabi om een keuze te maken, zou hij nog wél kunnen beslissen om Lindblad en Dunne allebei in de Racing Bull te zetten. Dat zou einde Red Bull-carrière betekenen voor zowel Tsunoda, die naar verluidt wordt vervangen door Hadjar, en Liam Lawson. Een rookie erin zetten aan het begin van nieuwe reglementen, kan ook voor- en nadelen hebben. In 2027 lijken er voorlopig meer Red Bull-deuren te openen voor Dunne.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geschiedenis herhaalt zich?
Historisch gezien lukte het McLaren vaker niet om rijders daadwerkelijk een kans in de Formule 1 te geven. Sinds de oprichting in 1998 hebben maar vier rijders het daadwerkelijk tot de Formule 1-auto van McLaren geschopt: Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne en Lando Norris. De rest van de coureurs, waaronder Giedo van der Garde en Nyck de Vries, redden het niet bij het Britse team en werden voortijdig losgelaten.
Dat betekent niet dat McLaren er fel op tegen is om een rookie in de auto te zetten, integendeel. In 2022 maakte het team bekend dat Piastri vanaf het volgende jaar zijn landgenoot Ricciardo zou gaan vervangen. Piastri was in 2020 en 2021 kampioen geworden in de Formule 2 en 3 als talent van Alpine. Het Franse team was ook van plan om de Australiër in 2023 in de auto te zetten en dat zorgde voor een juridisch geschil dat Piastri uiteindelijk wist te winnen, wat ervoor zorgde dat hij Norris mocht gaan flankeren.
Dat bleek een gouden zet voor McLaren, dat aan het einde van 2023 weer vaak op het podium terechtkwam en zo weer een echt topteam werd. In 2024 werd dat flink kracht bijgezet met verschillende overwinningen en de eerste constructeurstitel sinds 1998. Het team heeft voorlopig geen reden om afscheid te nemen van een van haar coureurs en om die reden hebben ze beiden een lang contract gekregen. Dat betekent ook dat alle talenten van McLaren pas op de plaats moeten maken. In 2024 nam het team onder anderen afscheid van Ryo Hirakawa en Gabriel Bortoleto. Eerstgenoemde rijdt dit seizoen al meerdere vrije trainingen voor Haas en Alpine. Bortoleto zou uiteindelijk de Formule 2-titel pakken en een zitje bij Sauber bemachtigen.
Dunne laten gaan is voor the greater good
Het lijkt dus een rare beslissing om de rijders te laten gaan, maar McLaren lijkt dat met een reden te doen. Ze zien wel degelijk het talent van Hirakawa en Bortoleto, maar zien bij het eigen team geen plekje. Om die reden willen ze de coureurs zoveel mogelijk vrijheid geven om hun eigen weg te gaan, wat in het geval van de Braziliaan, hem voorlopig nog geen windeieren heeft gelegd. Sinds afgelopen week mag er een nieuwe coureur aan dat rijtje worden toegevoegd.
Er is nog werk aan de winkel voor Dunne, want de Ier vergaarde eerder dit jaar naamsbekendheid in de Formule 2 met zijn snelheid en roekeloosheid. Dit jaar was Dunne ook testcoureur bij McLaren en maakte hij in de vrije training in Oostenrijk al indruk in zijn eerste Formule 1-sessie. Die sessie en zijn prestaties in de Formule 2 zorgen ervoor dat Dunne de interesse gewekt heeft van dé man met oog voor talent: Marko. De komende weken moeten duidelijk maken of de twee partijen met elkaar in zee gaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties