grid-start-george-russell-max-verstappen-oscar-piastri-singapore Formule 1
Formule 1

Cadillac apetrots op progressie en voorbereidingen: 'Het is angstaanjagend'

grid-start-george-russell-max-verstappen-oscar-piastri-singapore

Volgend jaar zal de grid uitgebreid worden met twee auto's. Voor het eerst sinds het 2016-seizoen zullen er meer dan twintig auto's aan de start van de Grand Prix van Australië verschijnen. Cadillac kijkt enorm uit naar het debuut in 2026. Al voorafgaand aan de officiële bevestiging van de Formule 1 was de Amerikaanse renstal bezig met de voorbereidingen.

In de afgelopen twee seizoenen hebben meerdere merken een poging gedaan om toe te treden tot de F1. Andretti probeerde het samen met General Motors, maar werd uiteindelijk geweigerd door de Formule 1 en de bestuursorganen. De Amerikaanse naam, bekend uit de geschiedenis van de koningsklasse en de IndyCar, zou niet genoeg toevoegen aan het kampioenschap.

Cadillac kreeg vervolgens wel toestemming om toe te treden. De voormalige technisch directeur van de Formule 1, Pat Symonds, heeft zich bij het team gevoegd als adviseur. Hij maakt de voorbereidingen van dichtbij mee. 'Het is behoorlijk angstaanjagend', zegt Symonds, geciteerd door Motorsport.com. 'Wat echt ongelooflijk is, is de inzet van iedereen bij Cadillac om dit nieuwe team op te tuigen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start-grid-cota-zondag-2025
Volgend jaar hebben de Amerikaanse fans een thuisteam om voor te juichen.

De nieuwkomer kreeg de officiële bevestiging van toelating pas op 7 maart 2025. '364 dagen voor de eerste vrije training in Australië. In zo'n korte tijd kun je eigenlijk geen compleet team opbouwen, dus de toewijding vooraf om mensen aan boord te krijgen was enorm', legt Symonds uit. 'Aan het begin van het jaar hadden we 159 mensen in het VK die aan het project werkten. Toen we de toelating kregen was dat 209, en inmiddels 426.'

Personeel van topteamniveau

Cadillac heeft veel grote namen van andere teams weten te lokken, legt Symonds uit. Naar verluidt biedt Cadillac extreem goede salarissen, waardoor het voor personeel aantrekkelijk is om over te stappen en onderdeel te zijn van een nieuw team. 'Toen ik aankwam, viel me meteen de kwaliteit op. Er zijn veel mensen die ik ken en met wie ik eerder heb gewerkt, en ik heb veel dingen gezien die van topteamniveau zijn', looft de Brit.

'Een F1-auto bouwen is nooit makkelijk. Ik heb er zo'n veertig gemaakt en weet wat er moet gebeuren en wanneer, maar alles eromheen is minstens net zo lastig', benadrukt hij. 'Alle processen, procedures, logistiek... Op die manier alles van de grond af opbouwen, dat doe je niet zo vaak. Dat maakt het ook erg moeilijk. Toch hebben de mensen hier zich daar geweldig doorheen geslagen. We hebben inmiddels één chassis gebouwd, een prototype.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

valtteri-bottas-sergio-perez-13
Het rijdersduo van Cadillac in 2026.

Gestaag vooruit

Symonds legt uit dat het geen racechassis was, omdat ze nog niet alle details wisten over de details van de installatie van de motor. 'Het stelde ons in staat om de noodzakelijke processen te testen', zegt hij. Cadillac heeft al twee keer een volledig raceweekend gesimuleerd in de fabriek om zich optimaal voor te bereiden op het 2026-seizoen. Valtteri Bottas en Sergio Pérez zijn de twee rijders die voor de Amerikaanse renstal uitkomen.

Nu die contracten getekend zijn, worden de pijlen vol op het debuutseizoen gericht. 'Er wordt veel gesproken over de nieuwe motor en de nieuwe aerodynamica, maar er zijn ook veel nieuwe veiligheidsregels', zegt Symonds. 'Het chassis wordt aan rigoureuze tests onderworpen. We hebben dat eerste chassis in het tweede kwartaal van het jaar getest. Nu hebben we een chassis dat klaarstaat voor homologatie en crashtests. We gaan gestaag vooruit.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws