liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025 Formule 1
Formule 1

Lawson 'vrijgesproken' door FIA, bestuursorgaan geeft update over onderzoek naar bijna-aanrijding

liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025

De FIA heeft een statement naar buiten gebracht over het incident waarbij marshals op de baan liepen terwijl Liam Lawson eraan kwam. De Nieuw-Zeelander reed een van de twee personen bijna aan en schrok daar behoorlijk van. De Mexicaanse tak van de FIA legde de schuld echter bij Lawson. Het onderzoek naar de gebeurtenis is nog steeds gaande.

Tijdens de race in Mexico-Stad werden de marshals de baan opgestuurd om wat puinstukken weg te halen na de chaos in de eerste ronden. Lawson moest een nieuwe voorvleugel ophalen en liep daardoor wat achterstand op. De Nieuw-Zeelander kwam een paar seconden na de rest van het veld eraan, terwijl er nog marshals op de baan liepen. Op zondagavond na de race liet de FIA al weten dat het niet had moeten gebeuren.

Een vertegenwoordiger vertelde toen dat 'de call voor de marshals werd ingetrokken toen bekend werd dat Lawson eraan zou komen'. Ook werd een gele vlag gezwaaid om de coureur alert te maken. Lawson remde af, maar het moment was nog steeds erg plotseling. OMDAI Sport, de Mexicaanse autosportfederatie, vond dat Lawson te snel reed en niet genoeg van zijn lijn afweek.

De FIA komt opnieuw met een statement: 'Hoewel het onderzoek nog gaande is, erkennen wij dat elke situatie waarin marshals zich op de baan bevinden voor tegemoetkomende auto’s iets is wat we nooit willen zien. Het is dan ook vanzelfsprekend dat een dergelijk incident zorgen oproept en veel reacties uitlokt', schrijft een woordvoerder. 'Gelukkig heeft het incident niet geleid tot ernstige gevolgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-mexico-2025-zondag-vcarb
Lawson schrok behoorlijk van de overstekende marshals.

Relevante bewijsmiddelen

Het bestuursorgaan benadrukt dat intern wordt onderzocht wat er precies is gebeurd en 'welke mogelijke verbeterpunten er zijn'. 'Hiervoor werken we open en transparant samen met OMDAI en met Racing Bulls, met als uiteindelijk doel ons gezamenlijke streven te realiseren: het voortdurend verbeteren van de veiligheid in onze sport', vervolgt de woordvoerder. 'Zoals bij alle ernstige incidenten zal de volledige analyse enige tijd in beslag nemen.'

De FIA is bezig met het verzamelen en beoordelen van relevante bewijsmiddelen, 'waaronder radiocommunicatie in meerdere talen van de verschillende betrokken partijen, en het synchroniseren van al deze uiteenlopende gegevens'. De autosportfederatie zal de bevindingen delen zodra het onderzoek is afgerond, aldus de FIA. Volgens het bestuursorgaan heeft Lawson in deze situatie helemaal niets fout gedaan.

Lawson wordt verdedigd

'Na de analyse van de telemetrie van het incident kunnen wij bevestigen dat de bestuurder van auto #30, Liam Lawson, op de juiste wijze heeft vertraagd en correct heeft gereageerd op de dubbele gele vlaggen die in dat gebied werden getoond', schrijft de FIA, waarmee de beschuldigingen van OMDAI dus de prullenbak in kunnen.

'Hij remde eerder dan bij andere ronden en passeerde aanzienlijk langzamer dan de normale racetijd in bocht 1. Hij is niet schuldig aan dit incident. Tot slot willen wij onze oprechte dank uitspreken aan de vrijwilligers en marshals voor hun professionaliteit en inzet. Zonder hen zou onze sport niet veilig kunnen functioneren', sluit het statement af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws