liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025 Formule 1
Formule 1

Lawson beschuldigd voor bijna-aanrijding met marshals door Mexicaanse tak van de FIA

liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025

Liam Lawson kende tijdens de Grand Prix van Mexico een hachelijk moment waarbij hij bijna twee marshals aanreed. De twee personen staken de baan over nadat ze wat carbonstukken hadden opgepakt. Op de onboards van Lawson is te zien dat het zeer close was. De Mexicaanse tak van de FIA legt de schuld echter bij de Nieuw-Zeelander zelf neer.

Al vroeg in de race maakte de Racing Bulls-coureur een pitstop voor een nieuwe voorvleugel, waardoor hij later dan de rest van het veld weer over de baan kwam. De marshals staken op dat moment over om wat losse stukken carbon op te ruimen. Toen ze weer terug wilden naar hun post langs de baan, kwam Lawson erlangs. Het zorgde voor een bijna-aanrijding waarvan de coureur zelf ook behoorlijk schrok.

De FIA verklaarde het moment na afloop, maar de Mexicaanse tak wil het er niet bij laten zitten. OMDAI Sport Mexico, de Mexicaanse autosportfederatie, publiceerde dinsdag een verklaring waarin het incident werd geanalyseerd. Daarbij werden uitgebreide beschrijvingen en visueel bewijsmateriaal gepresenteerd, waaronder meerdere screenshots van Lawsons onboardcamera.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-mexico-2025-zondag-vcarb
Lawson reed bijna twee marshals aan.

Volgens OMDAI Sport Mexico remde Lawson onvoldoende af toen er dubbele gele vlaggen werden gezwaaid vanwege de marshals op de baan. 'Bij het analyseren van de beelden van de onboardcamera is te zien dat coureur Liam Lawson, wanneer hij bocht 1 nadert, begint in te sturen om de racelijn te volgen, op het moment dat de aanwezigheid van de baanmarshals duidelijk zichtbaar is, terwijl zij bezig zijn met het opruimen van brokstukken', zeggen ze in een verklaring.

Stuurhoek

Volgens de federatie betekende de nabijheid van de auto tot het werkgebied dat de marshals zich nog steeds in een risicogebied bevonden en had Lawson op de rem gemoeten. 'De beelden laten duidelijk zien dat Lawson zijn stuurhoek behoudt bij het nemen van bocht 1, zonder zijn traject aan te passen, terwijl de marshals de baan oversteken om terug te keren naar hun post', aldus OMDAI Sport, die met de vinger naar Lawson blijft wijzen.

'Deze actie vond plaats terwijl het personeel nog op de baan bezig was, wat aangeeft dat de coureur zijn lijn niet onderbrak ondanks de duidelijke aanwezigheid van marshals', is de federatie van mening. De FIA zelf heeft direct een onderzoek gestart. Het bestuursorgaan gaf aan dat 'toen duidelijk werd dat Lawson eraan kwam, het verzoek aan de marshals werd ingetrokken en gele vlaggen werden gezwaaid'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025
Lawson krijgt de schuld van de Mexicaanse tak van de FIA.

Lawson schrok

Lawson gaf op de boordradio al aan dat hij behoorlijk schrok van het moment en dat hij 'de marshals wel dood had kunnen rijden'. Hij kon niet geloven wat hij zag. 'Ik kwam bij bocht 1 en er renden gewoon twee gasten over de baan. Ik raakte bijna één. Het was echt levensgevaarlijk', zei de Nieuw-Zeelander. 'Er is duidelijk ergens een miscommunicatie geweest, maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Het is onacceptabel.'

Voor hem is het onbegrijpelijk dat marshals zomaar over een actieve baan kunnen rennen. Volgens het statement van de FIA had dat dus helemaal niet mogen gebeuren, maar OMDAI Sport legt alsnog de schuld bij Lawson. 'Ik heb geen idee waarom het is gebeurd, maar ik neem aan dat we daar nog uitleg over krijgen', aldus Lawson. De FIA kreeg na Mexico ook kritiek over het besluit met de virtuele safetycar aan het einde van de race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws