Teambazen vandaag bijeen voor beslissende onderhandelingen 2021-regels Formule 1
Formule 1

Teambazen vandaag bijeen voor beslissende onderhandelingen 2021-regels

Teambazen vandaag bijeen voor beslissende onderhandelingen 2021-regels

In het proces van de onderhandelingen over de Formule 1-regelementen die vanaf 2021 voor een gelijker deelnemersveld moeten gaan zorgen, is vandaag een cruciale dag. In Parijs praten de teambazen voor de laatste keer met elkaar over de geplande wijzigingen, Motorsport.com sprak enkelen van hen in aanloop naar vandaag.

Vandaag wordt er voor de laatste keer onderhandeld over hoe de regelementen er vanaf 2021 uit moeten zien. Leden van coureursorganisatie GPDA, de FIA, FOM en Liberty Media spreken vandaag nog één keer met de teambazen. Op 31 oktober moet er een unaniem akkoord zijn om de regels van kracht te laten worden. Momenteel is er geeneens een meerderheid voor de plannen.

Zak Brown, CEO van McLaren Racing hoort bij de instemmende minderheid. 'Ik denk dat de Formule 1 een radicale verandering nodig heeft', aldus de Amerikaan. 'Bovenal moet motorsport een goede show neerzetten, en daar is niet zo enorm veel geld voor nodig als teams momenteel uitgeven', zo pleit Brown voor het invoeren van een budgetplafond.

Teambaas Mattia Binotto van Ferrari stelt dat de bijeenkomst van vandaag erg belangrijk is. Volgens Binotto is er nog veel te bespreken. 'Er zijn volgens mij een hoop punten onbeslist', aldus Binotto. De Italiaan stelt verder dat de verschillende onderhandelende partijen allemaal andere belangen hebben, waarmee hij exact de complexiteit van de onderhandelingen aanstipt.

Binotto hoopt niet dat hij namens Ferrari zijn veto hoeft te gebruiken om zo de plannen te blokkeren. De Italiaan hoopt op een goede, open discussie. Tegelijk stelt Binotto wel dat Ferrari niet alles over zijn kant zal laten gaan: 'We geloven dat Ferrari een grote stem heeft wegens zijn betekenis voor de Formule 1'.

'31 oktober geen harde deadline'

Otmar Szafnauer van Racing Point bevestigde in aanloop naar vandaag Binotto's bewering dat er nog veel zaken niet rond zijn, en dat de bijeenkomst van vandaag het aangewezen moment is om tot akkoorden hierover te komen. Opvallend is dat 31 oktober helemaal geen keiharde deadline is volgens Szafnauer. 'Op de 31ste moet er gestemd worden, maar daarna kunnen er nog steeds wat veranderingen aangebracht worden', zo beweert de Racing Point-baas.

Racing Point is, trouw in lijn met motorleverancier Mercedes, tegen de nieuwe plannen, maar teambaas Szafnauer toont zich wel positief over het invoeren van een budgetplafond van 175 miljoen dollar. Daar wijkt Racing Point dan juist af van de mening van Mercedes' teambaas Toto Wolff. De Oostenrijker stelt bij Auto, Motor und Sport tegen een kostenlimiet te zijn, omdat het bedrag in de huidige plannen niet wordt aangepast aan eventuele inflatie. 'Na drie jaar is die 175 miljoen nog maar 160 miljoen waard', zo stelt Wolff zich een inflatie van de dollar van maar liefst acht procent over drie jaar voor.

'FIA bereid tot concessies'

Naast kopzorgen over geld, is er ook nog discussie over de vrijheid die teams bij het ontwerpen van hun auto's over zullen houden. Om de verschillen tussen de teams kleiner te maken, ligt er een voorstel tot een ferme beperking van de ontwerpvrijheid op tafel. Christian Horner stelde al dat de momenteel voorgestelde beperkingen tot sippe gezichten bij de aerodynamische afdeling van zijn team Red Bull Racing zou leiden. Guenther Steiner, teambaas van Haas, beweert op RaceFans.net dat de FIA en FOM bereid zullen zijn om wat meer ruimte te geven aan de ontwerpers van de auto's. 'Ik heb al eerder duidelijk gemaakt dat ik niet wil dat de Formule 1 een soort GP1 wordt', zo vreest de Italiaan devaluering van de raceklasse. Bovendien zouden de restricties toch niet helpen om het gat met de top te dichten.

Daar denkt teambaas Frederic Vasseur van Alfa Romeo anders over. Als een van de weinige voorstanders van de voorgestelde regelementen meent de Fransman dat de aerodynamische beperkingen juist wel helpen bij het bijeen brengen van het veld. Bij de afzwakking waar Steiner op hoopt, zal dat niet lukken volgens Vasseur. Hij is teleurgesteld over de houding van de FIA, die op dit vlak eerder al inbond.

Totale voorspelbaarheid

Zo komen alle belanghebbenden vandaag bijeen in Parijs. Mochten er vandaag niet genoeg stappen richting consensus worden gezet, dan zullen de plannen geheel van tafel verdwijnen. Totdat het motorenregelement in 2024 verloopt, zal dan alles hetzelfde blijven in de Formule 1. Voor het niet ondenkbare geval dat dat nog vijf jaar dominantie van Mercedes betekent, is het te hopen dat er vandaag in Parijs sprongen worden gemaakt. Want een Formule 1 waarvan de komende vijf seizoenen vooraf totaal te voorspellen zijn, dat wil helemaal niemand. Die unanimiteit is er in ieder geval. (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws