Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko' Formule 1
Formule 1

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'

Er zijn twaalf Grands Prix verreden in het 2023-seizoen, en dus is het tijdens de zomerpauze tijd om de balans op te maken. Welke teams en coureurs hebben een stap vooruit weten te zetten, en wie stellen teleur? De redactie van F1Maximaal zal tijdens de zomerstop alle teams en coureurs van een tussenrapport voorzien. Vandaag is het de beurt aan AlphaTauri, dat laatste staat in het kampioenschap, met drie punten.

AlphaTauri wordt al sinds de oprichting van het team in 2006 geleid door Franz Tost, en geldt vooral als opleidingsteam en zusterteam van Red Bull Racing. Sebastian Vettel en Pierre Gasly zijn de enige twee coureurs die een Grand Prix namens het team wisten te winnen, beiden in het Italiaanse Monza. De grootste namen die voor het team zijn uitgekomen zijn Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, en Carlos Sainz. In de afgelopen seizoenen is het team steeds verder afgezakt: inmiddels staat AlphaTauri op de laatste plek in het kampioenschap.

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'
Tabel 1. De prestaties van AlphaTauri zijn sinds het begin van 2022 niet om over naar huis te schrijven.

AlphaTauri (2,9): Van het talententeam van weleer is weinig overgebleven

'Het is dit jaar van kwaad tot erger gegaan bij het zusterteam van Red Bull, en dus is het logisch dat het team het laagste beoordeeld wordt van alle teams', vindt hoofdredacteur Mark Hanselman. 'Jarenlang sprak het team, eerst onder de naam van Toro Rosso, en later als AlphaTauri, het doel uit om de vijfde plek bij de constructeurs te pakken. In 2021 kwam het daar nog dicht bij in de buurt, nadat het als zesde eindigde, en slechts dertien punten tekortkwam op de vijfde plek van Alpine. Het puntentotaal van 142 uit 2021 is een wereld van verschil met de huidige situatie. Het team eindigde vorig jaar voorlaatste, en is inmiddels de rodelantaarn-drager, met een ongelofelijk magere score van drie punten.'

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'
Tabel 2. Louter diepe onvoldoendes voor het zwakke presteren van AlphaTauri.

'Wat de huidige situatie van AlphaTauri extra pijnlijk maakt, is dat Red Bull Racing momenteel domineert, en ook vorig jaar al kampioen werd. AlphaTauri kan bepaalde onderdelen overnemen van Red Bull, maar heeft ervoor gekozen om haar eigen route te volgen. Een riskante keuze, die logischerwijs niet wordt gewaardeerd door Helmut Marko, nu de resultaten er niet naar zijn, en de concurrerende teams juist wél de RB19 proberen na te bootsen. Gezien de huidige positie van Red Bull valt het niet goed te praten dat AlphaTauri nu al twee seizoenen onderaan bungelt.'

'De 80-jarige Marko heeft dan ook volledig terecht ingegrepen. Het team wordt van een nieuwe naam voorzien, en een deel van de fabriek zal naar Milton Keynes verhuizen om de samenwerking te versterken. Daarnaast wordt teambaas Franz Tost na afloop van het seizoen vervangen door Laurent Mekies. Daarmee is het probleem echter niet opgelost: een van de belangrijkste functies van AlphaTauri is om talenten aan te leveren voor Red Bull, maar daar komt al jaren niks meer van terecht. Yuki Tsunoda lijkt niet sterk genoeg voor de absolute top, terwijl hij dit jaar vergezeld werd door een 28-jarige en een 34-jarige coureur. Ook de keuze voor Nyck de Vries heeft zich niet uitbetaald. Op de korte termijn lijken er ook weinig coureurs in het Red Bull-talentenprogramma te zitten met de potentie om uiteindelijk door te stoten naar het hoofdteam.'

'Naast de zwakke auto en het gebrek aan talenten laat ook de uitvoering regelmatig te wensen over bij het in Faenza gehuisveste team. Samen met Haas en Alfa Romeo behoort AlphaTauri tot de zwakste teams als het op strategie aankomt. Juist als matig team moet je wat vaker out of the box denken, en dat lukt bij AlphaTauri beduidend minder goed dan bijvoorbeeld bij Williams. Daarnaast kampt het team al veel te lang met problemen met terugkerende problemen met de remmen, waardoor de coureurs soms het benodigde vertrouwen missen. Een klein lichtpuntje zijn de pitstops: de mediaan van de pitstoptijden bij AlphaTauri is 2,91 seconden, wat inhoudt dat de helft van de pitstops sneller is dan 2,91 seconden, en de helft langzamer. Daarmee staat het team in de middenmoot, terwijl de pitstops in de afgelopen jaren ook een pijnpunt waren.'

Yuki Tsunoda (6,1): Japanner wisselt goede optredens af met belabberde vertoningen

‘Het is soms lastig om de prestaties van een coureur op waarde te schatten als zijn auto niet vooruit te branden is’, stelt redacteur Stephan Koolschijn. ‘Tsunoda wist in de ontzettend zwakke AT04 toch driemaal een punt te scoren en daarvoor verdient de Japanner alle lof. Toch is hij, zoals eigenlijk al tijdens zijn hele Formule 1-carrière, erg wisselvallig. Goede optredens wisselt de AlphaTauri-coureur af met beroerde vertoningen.'

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'
Tabel 3. Tsunoda zorgde voor de enige punten van het team, en scoort een nipte voldoende.

'Aan het begin van het seizoen had Tsunoda een abonnement op de tiende en elfde plaats, maar daarmee leek de Japanner wel voortdurend te maximaliseren. Na de Grand Prix van Miami kwam de klad erin. In de laatste zes wedstrijden voor de zomerstop had Tsunoda nog wel sterke races in Spanje en in België, maar daarnaast werkte hij ook beroerde races af in bijvoorbeeld Oostenrijk, waar hij zijn kansen al in de eerste bocht vergooide, en in Hongarije, waar hij in het hele weekend overklast werd door zijn nieuwe teamgenoot Ricciardo.’

‘Er wordt altijd gezegd dat een coureur eigenlijk alleen met zijn teamgenoot kan worden vergeleken, zij rijden normaal gesproken immers in hetzelfde materiaal. Als je dat in ogenschouw neemt, dan heeft Tsunoda het tot dusver goed gedaan. De AlphaTauri-coureur was De Vries vrijwel altijd de baas, maar daarbij moet meteen worden vermeld dat de Nederlander nimmer indruk wist te maken. Zijn nieuwe teamgenoot is echter van een hele andere orde. Als hij de meervoudig GP-winnaar echter kan verslaan, zal dat zijn positie binnen de Red Bull-familie zeker sterker maken. Tsunoda heeft toegegeven dat hij de druk van Ricciardo voelt en in Hongarije kreeg de Japanner meteen een nederlaag te verwerken. Op Spa-Francorchamps sloeg hij echter terug. In Zandvoort zullen we zien of Tsunoda de lijn van België kan doortrekken. Wat meer consistentie in zijn prestaties zou in ieder geval geen kwaad kunnen.'

Daniel Ricciardo (6,0): 'Ik ben ervan overtuigd dat de komst van de Australiër positieve gevolgen heeft'

'Conclusies trekken over de prestaties van Daniel Ricciardo is op dit moment een lastige opdracht', benadrukt redacteur Lieke Jacobs. 'Sinds zijn terugkeer in de Formule 1 heeft hij pas aan twee races deel kunnen nemen, dus echt veel valt er nog niet te zeggen over zijn vorm of over zijn prestaties. De dertiende plek op de Hungaroring en de zestiende plek op Spa-Francorchamps zijn, als we heel eerlijk zijn, ook niet bepaald resultaten die we gewend zijn van de doorgewinterde Australiër. Toch is het sinds zijn vertrek bij Red Bull Racing in 2018 zelden geweest wat het ooit was, en teleurstellende en ondermaatse prestaties waren toendertijd gebruikelijker dan Ricciardo het graag had gezien. '

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'
Tabel 4. Daniel Ricciardo reed pas twee races sinds zijn terugkeer in de Formule 1.

'De situatie waar hij nu bij AlphaTauri in terecht komt is echter compleet anders. Ricciardo neemt het stoeltje bij het zusterteam van Red Bull over na het ontslag van Nyck de Vries, die niet presteerde zoals onder andere Helmut Marko het voor ogen had. Logischerwijs ligt er dus wel een druk op de schouders van Ricciardo, want het is nu aan hem om waar te maken wat zijn voorganger niet kon verwezenlijken: prestaties leveren en Alpha Tauri richting de top helpen. De reden voor zijn komst is in ieder geval duidelijk, want AlphaTauri hoopt te kunnen profiteren van de ervaring die Ricciardo al die jaren heeft opgedaan. Samen met Yuki Tsunoda moet hij nu dus de kar gaan trekken in de hoop op betere resultaten, maar de realiteit zal er mogelijk totaal anders uitzien. Aan Ricciardo, met al zijn ervaring, en Tsunoda, als jong talent, zal het naar alle waarschijnlijkheid niet liggen, maar het wordt alsmaar duidelijker dat de problemen voornamelijk betrekking hebben op het volledige plaatje.'

'Toch is het niet geheel terecht om nu ontevreden te zijn met de resultaten van Ricciardo. Ja, we zijn anders gewend. Enkele jaren geleden zagen we hem races winnen, maar dat zal hij met de AlphaTauri-bolide zeker niet kunnen. Maar tijdens de eerste race na zijn terugkeer wist de Australiër wél voor zijn teamgenoot te eindigen, en op Spa-Francorchamps had het anders kunnen lopen als hij niet betrokken was geraakt bij het startincident. Achteraf is het makkelijk praten, maar toch ben ik ervan overtuigd dat de komst van Ricciardo positieve gevolgen zal hebben voor het team. We weten immers waar hij toe in staat is, en na zijn mislukte avontuur bij McLaren lijkt hij gedrevener dan ooit om deze tweede kans met beide handen aan te pakken en er de nodige successen uit te halen.'

De Vries (2,1): 'Hij was gewoon te traag'

Tussenrapport AlphaTauri | 'Er wordt meer dan terecht keihard ingegrepen door Marko'
Tabel 5. Nyck de Vries werd te licht bevonden, zowel door de teamleiding als door de redactie.

'Misschien dat een unieke invalbeurt in 2022 (een op low-downforce-circuit Monza in een krachtige Williams) een wat vertekend beeld gegeven heeft van waar Nyck de Vries toe in staat is in de koningsklasse van de autosport, want zijn Formule 1-periode bloedde snel dood', ziet voormalig hoofdredacteur Christian Moerman. 'Hij leek zich eigenlijk geen seconde lekker te voelen in een vrij matige AlphaTauri. Niet zijn volledige slechte vorm van hemzelf dus te verwijten, maar Yuki Tsunoda wist er absoluut meer uit te halen dan de Nederlander.'

'Hij begon het jaar min of meer onzichtbaar en wist zijn draai simpelweg niet te vinden. Een klein hoogtepuntje was de twaalfde plek die hij in Monaco behaalde. De daaropvolgende veertiende plek in Spanje was ook oké, maar in sommige weekenden was hij veel te foutgevoelig. Denk maar eens aan de Grand Prix van Azerbeidzjan, waarin hij meerdere keren vol de fout in ging. Zijn gebrek aan vertrouwen in het materiaal resulteerde in een corresponderend gebrek aan snelheid, en dat is in een notendop de bijzonder matige indruk die De Vries in 2023 achtergelaten heeft. Hij was gewoon te traag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws